› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Problem vid besiktning
- Detta ämne har 11 svar, 1,388 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av
Fronix.
-
FörfattareInlägg
-
22 juni, 2015 kl. 18:14 #33821
alexandersalle
DeltagareHej hej har en impreza wrx sti 2004 och när jag besikta den för i år så fick jag ombesiktning PGA för höga avgasvärden vid tomgång, så jag trodde bara att inte racekatten hade blivit tillräckligt varm, så när jag testade andra gången var det samma problem, nu låg värdena på
HC: 450 (100)
CO2500 varv 1,0 (0,2)
vad kan vara fel?22 juni, 2015 kl. 19:05 #277209clasen
DeltagarePendlande eller stabila värden?
Jag hade nyligen problem, och då varierade värdena en del vid mätning. Bytte lmm och problemet var borta.
Sen måste katten vara riktigt varm, man måste köra bilen precis innan mätning. Jag får alltid åka en sväng och grilla på innan dom kollar avgasvärdena.
22 juni, 2015 kl. 19:12 #277214alexandersalle
DeltagareFörsta gången va värdena mindre än andra gången, jo jag tog en runda innan besiktning
22 juni, 2015 kl. 21:31 #277207Igge
DeltagareGasade du ordentligt?
Min kisse blev precis på håret tillräckligt varm av att vara på under besiktningen och köras under testvändan förrförra året
Förra året eldade på jag på ordentligt och fick godkänt direkt.
23 juni, 2015 kl. 10:35 #277210clasen
DeltagareHehe, jag fick göra ett par rallystarter utanför max på erikslund för att kissen skulle få temp. Var lagom uppskattat av lunchgästerna.
Om du inte får ner värdena ändå, och lmm och lambdasonder är hela, då kan du prova att hälla i etanol/ e85
23 juni, 2015 kl. 10:42 #277206Turbovin
DeltagareJag tycker det låter som att det är fel på lambdasond eller LMM. Visst värma katten behöver man göra men oftast inte så överdrivet mycket. Beror ju på var den är placerad. Sitter den i downpipen blir den varm hyfsat snabbt.
23 juni, 2015 kl. 16:56 #277215alexandersalle
Deltagarejadå jag gasade ordentligt gjorde jag 😀 kan man mäta sig fram till om det är fel på lambda eller LMM? tänkte så man vet vart man ska börja
23 juni, 2015 kl. 18:53 #277211clasen
DeltagareVill minnas att man kan göra det ja, men det där vet t.ex. Igge bättre.
24 juni, 2015 kl. 06:36 #277208Igge
DeltagareMan kan koppla upp sig och se om den lämnar tydligt knepiga värden, men det är inte helt säkert att man ser felet så.
Men det brukar ju sägas att 90% av alla fel på imprezor beror på LMMen så det kanske är ett safe bet 😛
24 juni, 2015 kl. 13:09 #277216Adelante
DeltagareInte katten som är dålig då? Av just denna anledning jag har ett org avgassystem och ett sportavgas 😛 Annars brukar ju 100 cells racekattar behöva va en sisådär 3 miljoner grader varma.. 😛
24 juni, 2015 kl. 16:00 #277212clasen
DeltagareLmm:en är ju en klassiker, särskilt om man har öppet luftfilter. Jag fick som sagt alldeles nyligen byta min lmm p.g.a. just det.
28 juni, 2015 kl. 15:12 #277213Fronix
DeltagareBara kolla så det inte är ett läckage först, surt att köpa massa nya grejer och så visar det sig vara en sak man kan byta för 50kr
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
