Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    alexandersalle
    Deltagare

Hej hej har en impreza wrx sti 2004 och när jag besikta den för i år så fick jag ombesiktning PGA för höga avgasvärden vid tomgång, så jag trodde bara att inte racekatten hade blivit tillräckligt varm, så när jag testade andra gången var det samma problem, nu låg värdena på
      HC: 450 (100)
      CO2500 varv 1,0 (0,2)
      vad kan vara fel?

clasen
      Deltagare

Pendlande eller stabila värden?

Jag hade nyligen problem, och då varierade värdena en del vid mätning. Bytte lmm och problemet var borta.

Sen måste katten vara riktigt varm, man måste köra bilen precis innan mätning. Jag får alltid åka en sväng och grilla på innan dom kollar avgasvärdena.

alexandersalle
        Deltagare

Första gången va värdena mindre än andra gången, jo jag tog en runda innan besiktning

Igge
          Deltagare

Gasade du ordentligt?

Min kisse blev precis på håret tillräckligt varm av att vara på under besiktningen och köras under testvändan förrförra året

Förra året eldade på jag på ordentligt och fick godkänt direkt.

clasen
            Deltagare

Hehe, jag fick göra ett par rallystarter utanför max på erikslund för att kissen skulle få temp. Var lagom uppskattat av lunchgästerna.

Om du inte får ner värdena ändå, och lmm och lambdasonder är hela, då kan du prova att hälla i etanol/ e85

Turbovin
              Deltagare

Jag tycker det låter som att det är fel på lambdasond eller LMM. Visst värma katten behöver man göra men oftast inte så överdrivet mycket. Beror ju på var den är placerad. Sitter den i downpipen blir den varm hyfsat snabbt.

alexandersalle
                Deltagare

jadå jag gasade ordentligt gjorde jag 😀 kan man mäta sig fram till om det är fel på lambda eller LMM? tänkte så man vet vart man ska börja

clasen
                  Deltagare

Vill minnas att man kan göra det ja, men det där vet t.ex. Igge bättre.

Igge
                    Deltagare

Man kan koppla upp sig och se om den lämnar tydligt knepiga värden, men det är inte helt säkert att man ser felet så.

Men det brukar ju sägas att 90% av alla fel på imprezor beror på LMMen så det kanske är ett safe bet 😛

Adelante
                      Deltagare

Inte katten som är dålig då? Av just denna anledning jag har ett org avgassystem och ett sportavgas 😛 Annars brukar ju 100 cells racekattar behöva va en sisådär 3 miljoner grader varma.. 😛

clasen
                        Deltagare

Lmm:en är ju en klassiker, särskilt om man har öppet luftfilter. Jag fick som sagt alldeles nyligen byta min lmm p.g.a. just det.

Fronix
                          Deltagare

Bara kolla så det inte är ett läckage först, surt att köpa massa nya grejer och så visar det sig vara en sak man kan byta för 50kr

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.