SSC Allmänt snack Allmänt småprat Projektor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    lunkan
    Deltagare

Tänkte höra om det är nån/några som har erfarenheter av SANYO PLV-Z4? Tycker det är ok pris för en proj http://www.radiobutiken.se Har för mig att jag var o kikade på Z2án för några år sedan o den var ju riktigt bra då (tyckte jag som har div. synfel!) Hur bär man sig åt om man vill kolla på TV via projjen? Antar att det inte finns nån antenn ingång, funkar det med en digitalbox?

En som funderar o köpa ny projektor.

pannan
      Deltagare

Kör själv på Z3:an och är kanonnöjd. Den lilla skillnaden som var mellan Z4:an och 3:an när jag köpte min försvarade inte de extra tusenlapparna. Nu har nog 4:an gått ner lite i pris och jag skulle satsa på en sådan om jag köpte en projektor idag.

mvh
        J

jraberg
        Deltagare

Tycker att de extra pengarna för en Z4 är väl värda pengar. Har en Z3 idag som jag köpte när den kom, hade jag vetat att Z4 skulle komma ngra månader senare så hade jag väntat då priset var ganska upphissat på de flesta ställena. Z4:ans pris är helrätt och jag tror inte du hittar ngn bättre projje för det priset. Har du möjlighet så tycker jag faktiskt att du ska besöka hemmabio.se och titta på de olika alternativen sida vid sida, det var så jag gjorde och blev faktiskt förvånad över vilken synbar skillnad det är mellan de olika märkena.

Eller så läser du forumet på dvdforum.nu, där finns en tråd om sanyo projjar.edit. den var visst specifik för Z3 men kan vara av intresse ändå.
          http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=112415&forum=22#new

Lycka till

-JR

Manor
          Deltagare

Själv är jag helt okänslig för s.k ”regnbågar” och satsade på en DLP-projektor (LG 92:a)…kalasbild och numera rejält billig.

Jag var på en projektormässa och gjorde en egen test. DLP-projektorerna gav en betydligt bättre bild än de LCD-projektorer som visades i samma rum. Min projektor stödjer inte HD, vilket dock kan vara ett måste i dagsläget.

mvh Mats N

pannan
            Deltagare

Någon regnbågseffekt har jag inte sett iallafall. Vet att när Z2:an kom så hade Sanyo problem men det fixades senare med en firmwareuppgradering.

Matar min projetktor med komponent via progressiv signal. Sjukt bra bild. HDMI och DVI blir aningen för hård enligt mig och många andra som gillar hemmabio och ljud.

Däremot fick jag byta projektor 4 ggr innan jag vart helt nöjd. Kan säga att affären inte var glad på mig då jag klagade på minsta lilla fel jag hittade på bilden 😀

Manor
              Deltagare

Någon regnbågseffekt har jag inte sett iallafall. Vet att när Z2:an kom så hade Sanyo problem men det fixades senare med en firmwareuppgradering.Matar min projetktor med komponent via progressiv signal. Sjukt bra bild. HDMI och DVI blir aningen för hård enligt mig och många andra som gillar hemmabio och ljud.Däremot fick jag byta projektor 4 ggr innan jag vart helt nöjd. Kan säga att affären inte var glad på mig då jag klagade på minsta lilla fel jag hittade på bilden 😀

Den s.k. ”regnbågseffekten” finns bara på DLP:er. Projektorer av typen LCD har sina bekymmer…främst svärta, men alltså inte regnbågar som uppstår p.g.a det snabbt snurrande färghjulet.

mvh Mats N

pannan
                Deltagare

Den s.k. ”regnbågseffekten” finns bara på DLP:er. Projektorer av typen LCD har sina bekymmer…främst svärta, men alltså inte regnbågar som uppstår p.g.a det snabbt snurrande färghjulet.mvh Mats N

Vissa LCD får som ett rutnät över bilden, men inget jag har sett.

Lånade en DLP för något år sedan en Philips Bogart om jag minns helt rätt. Bilden på den var ingen höjdare trots att den kostade runt 30.000 kr. Har fått för mig att just DLP projektorer måste man upp rätt högt i prisklassen för att få en riktigt bra bild. Svärta är som du säger en DLP projs största triumfkort.

Vill man ha bäst bild är det utan tvekan de stora rör projektorerna man skall ha typ Barco, men det är ett förbannat handhavande för att få dom bra med. Kalibrering m.m

lunkan
                  Deltagare

Ok det verkar som att det är hyffsade saker denna där Z4án 😉 Får försöka ta mig till nåt ställe som har ett visningsrum med just denna så man får bilda sig en uppfattning.

Manor
                    Deltagare

Vissa LCD får som ett rutnät över bilden, men inget jag har sett.Lånade en DLP för något år sedan en Philips Bogart om jag minns helt rätt. Bilden på den var ingen höjdare trots att den kostade runt 30.000 kr. Har fått för mig att just DLP projektorer måste man upp rätt högt i prisklassen för att få en riktigt bra bild. Svärta är som du säger en DLP projs största triumfkort.Vill man ha bäst bild är det utan tvekan de stora rör projektorerna man skall ha typ Barco, men det är ett förbannat handhavande för att få dom bra med. Kalibrering m.m

Rutnätseffekten tror jag kallas ”screen door”…typ.

Du har nog fått för dig lite fel…DLP ger mycket bättre bild för mindre pengar än LCD. Det är nog de flesta överens om. De som däremot ser den s.k ”regnbågseffekten” blir dock inte så hjälpta av det. Att gå upp i upplösning är däremot fortfarande ganska dyrt inom DLP-världen, så där är väl LCD att föredra om det är viktigt.

Barco och liknande CRT-rörs burkarna har sedan länge anses vara ”bäst”. Nu finns det dock konkurrerande tekniker som räcker riktigt långt, speciellt om man även tar hänsyn till hanterbarahet…

mvh Mats N

pannan
                      Deltagare

Rutnätseffekten tror jag kallas ”screen door”…typ.Du har nog fått för dig lite fel…DLP ger mycket bättre bild för mindre pengar än LCD. Det är nog de flesta överens om. De som däremot ser den s.k ”regnbågseffekten” blir dock inte så hjälpta av det. Att gå upp i upplösning är däremot fortfarande ganska dyrt inom DLP-världen, så där är väl LCD att föredra om det är viktigt.Barco och liknande CRT-rörs burkarna har sedan länge anses vara ”bäst”. Nu finns det dock konkurrerande tekniker som räcker riktigt långt, speciellt om man även tar hänsyn till hanterbarahet…mvh Mats N

Nu skall jag vara jobbigt Mätz 🙂

En DLP för ca 20.000 kr brukar inte ha bättre bild än en LCD för 20.000 kr, svärtan brukar oftast vara bättre men inte om man ser över helheten på bilden. Om man läser hembiotidningar och tester så är det oftast att man måste upp runt 30.000 kr för att få en anständig bild med DLP. Dock sopar en riktigt bra DLP projektor mattan med en LCD.

Köpte Z3:an i första hand för att kunna få en riktigt bra bild med progressive scan likaså kunna köra Xbox 360:n högupplöst. Sedan att den nästan inte hörs var också det ett plus.

Kikade på ett flertal märken innan jag valde dvs Epson, Philips, LG och Hitatchi. Den enda som kunde mäta sig med Sanyon i samma prisklass dvs var Hitatchis projektor. DLP kikade jag inte på då alla som jag frågade sade samma sak som jag läst. Fel prisklass, man måste upp i dyrare varianter för att få en riktigt bra bild.

Manor
                        Deltagare

Nu skall jag vara jobbigt Mätz :-)En DLP för ca 20.000 kr brukar inte ha bättre bild än en LCD för 20.000 kr, svärtan brukar oftast vara bättre men inte om man ser över helheten på bilden. Om man läser hembiotidningar och tester så är det oftast att man måste upp runt 30.000 kr för att få en anständig bild med DLP. Dock sopar en riktigt bra DLP projektor mattan med en LCD.Köpte Z3:an i första hand för att kunna få en riktigt bra bild med progressive scan likaså kunna köra Xbox 360:n högupplöst. Sedan att den nästan inte hörs var också det ett plus.Kikade på ett flertal märken innan jag valde dvs Epson, Philips, LG och Hitatchi. Den enda som kunde mäta sig med Sanyon i samma prisklass dvs var Hitatchis projektor. DLP kikade jag inte på då alla som jag frågade sade samma sak som jag läst. Fel prisklass, man måste upp i dyrare varianter för att få en riktigt bra bild.

Du är inte jobbig Pannan, du har bara fel ;).

Toshiba MT200 och LG 92 är DLP-projektorer som bägge hade en betydligt bättre bild än Sanyo Z3, Panasonic AE700 och Hitachi TX100…och samtliga dessa låg i samma prisklass. Jag måste också tillägga att ”bättre bild” är väldigt personligt, så detta var vad jag själv kom fram till på samma projektormmässa där flera projektorer kunde jämföras med varandra. Det fanns en Sony VPL-HS50 (LCD) som var helt ny då, med dubbla priset som var ännu bättre…men inte värd de 30.000:- som den kostade då. Den kostar väl dock idag runt 17.000:-…men å andra sidan så kostar väl ovanstående DLP:er max 9.000:- så det är ju fortfarande dubbla pengarna.

Nu är det väl alltid så att DLP:arna har sina förespråkare, liksom LCD och CRT. Alla har väl både rätt och fel :).

Det kanske har hänt en massa sedan dess (ungefär 2 år), men jag har varit väldigt nöjd. Nu är ju Lunkan sugen på en LCD (Sanyo Z4), så han har nog redan tagit sitt beslut :).

mvh Mats N

SVARTEN
                          Deltagare

DLP= bättre kontrast med risk för regnbågseffekt på billigare apparater.

LCD=beprövad teknik med sämre kontrast än ovanstående men med problem med rutmönster på billigare apparater.

Frågar du mig som jobbar i branchen kan jag med all säkerhet säga att det är DLP du skall köpa…..

/C

SecretAgentMan
                            Deltagare

Nja…det är lite beroende på vad man är ute efter.

720p native och DLP…blir dyrt…om det skall vara lite kvalisort, och billigare DLP tycker jag personligen har en bild som ofta är både överstyrd (brusar ofta extremt i väldigt ljusa sekvenser), visst imponatorfaktorn med ett jäkla tryck i bilden, men det är lite som att pilla på loudness på stereon. 😉

LCD ger för samma slantar en betydligt bättre – jämn – kvalitet, men svärtan blir lite lidande, men det är absolut inget man sitter och irriterar sig på.

/J – har kört projje i 7 år snart… 😉

Manor
                              Deltagare

Nja…det är lite beroende på vad man är ute efter.720p native och DLP…blir dyrt…om det skall vara lite kvalisort, och billigare DLP tycker jag personligen har en bild som ofta är både överstyrd (brusar ofta extremt i väldigt ljusa sekvenser), visst imponatorfaktorn med ett jäkla tryck i bilden, men det är lite som att pilla på loudness på stereon. ;)LCD ger för samma slantar en betydligt bättre – jämn – kvalitet, men svärtan blir lite lidande, men det är absolut inget man sitter och irriterar sig på./J – har kört projje i 7 år snart… 😉

…du glömde säga att du är ”regnbågskänslig” Jerry…det innebar ju för din del att DLP gick fetbort ;-).

mvh Mats N – som kommer ihåg när Jerry lånade hem en InFocus (DLP) och deppade när han såg ”regnbågar” 🙂

SecretAgentMan
                                Deltagare

Visst är det så, men det jag störde mig mest på med den projjen var just bruset. 🙂 Men huvudvärken var svår att bortse från. 😀

DLP rockar om man hittar rätt burk, men provkika och bilda sig en egen uppfattning (handla där du kan låna hem projjen över en kväll).
                                  LCD är enklare, och är riktigt bra om man bortser från lite sämre svärta.

Det finns fler aspekter att kika på, hur burkarna hanterar overscan, högupplöst material och vad det är för kvalisort på scalern i projjen (beror mycket på vad man skall mata den med).

Till sist – en korrekt uppsatt pc äger som dvd-spelare mot högupplöst projje.

/J

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.