› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Pulverlack
- Detta ämne har 30 svar, 4,230 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2006 kl. 17:15 #9662
Rhasget
DeltagareHar nyligen blivit Impreza ägare. Visserligen bara en RX från 98 pga tajt ekonomi, men ändå.
Är i behov av nya fälgar (funderar på ett par GT 16″ orginal om jag kan hitta för en bra peng). Men då pengar inte finns för tillfället måste jag tjäna in lite.
Tänkte därför göra en koll på vad ni ger för att pulverlacka fälgar, ok och liknande.
Jobbar själv på en pulverlack och gör en del jobb ”vid sidan om” våran fasta målning.
Jag har tagit 300 för en uppsättning fälgar med färg och klarlack (målar enbart nya eller blästrade fälgar).
Höjde nyligen till 400, men det verkar vara rätt lågt pris det med så nu funderar vi (jag och den andra målaren på mitt skift) att höja priset igen. Med tanke på responsen vi fått från tidigare kunder på kvaliteten så borde det inte vara svårt att få lite mer för jobbet.Har hört att en pulverlack som heter Isaksson el. liknande tar 300 spänn fälgen för samma målning som vi gör. Det kanske är vita pengar med kvitto, men låter rätt saftigt ändå.
Någon som pulverlackat fälgar eller annat nyligen som vill avslöja vad det kostade?
Och så tänkte jag även passa på att pusha lite för våran verksamhet.
Så om intresse finns för att få saker pulverlackade (måleriet finns i Motala btw) så mejla mig för detaljer.
rhasget@bredband.net/Benny
16 augusti, 2006 kl. 17:27 #107342pannan
DeltagareHar för mig att vissa firmor ligger runt 1200 kr för 4 fälgar. Om de blästrar eller ej vet jag inte.
16 augusti, 2006 kl. 22:00 #107346Addson
DeltagareHar nyligen blivit Impreza ägare. Visserligen bara en RX från 98 pga tajt ekonomi, men ändå.Är i behov av nya fälgar (funderar på ett par GT 16″ orginal om jag kan hitta för en bra peng). Men då pengar inte finns för tillfället måste jag tjäna in lite.Tänkte därför göra en koll på vad ni ger för att pulverlacka fälgar, ok och liknande.Jobbar själv på en pulverlack och gör en del jobb ”vid sidan om” våran fasta målning.Jag har tagit 300 för en uppsättning fälgar med färg och klarlack (målar enbart nya eller blästrade fälgar).Höjde nyligen till 400, men det verkar vara rätt lågt pris det med så nu funderar vi (jag och den andra målaren på mitt skift) att höja priset igen. Med tanke på responsen vi fått från tidigare kunder på kvaliteten så borde det inte vara svårt att få lite mer för jobbet.Har hört att en pulverlack som heter Isaksson el. liknande tar 300 spänn fälgen för samma målning som vi gör. Det kanske är vita pengar med kvitto, men låter rätt saftigt ändå.Någon som pulverlackat fälgar eller annat nyligen som vill avslöja vad det kostade?Och så tänkte jag även passa på att pusha lite för våran verksamhet.Så om intresse finns för att få saker pulverlackade (måleriet finns i Motala btw) så mejla mig för detaljer.rhasget@bredband.net/Benny
smyg reklam!! hehe ingen aning vad det kostar!!
17 augusti, 2006 kl. 04:27 #107348Sasse
DeltagareRiktigt duktig firma i Piteå tar 500:-/fälgen, oavsett storlek. 2000:-
för alla fyra med andra ord.17 augusti, 2006 kl. 06:52 #107335GRID
DeltagareJag betalade 2000:- för blästring och pulverlack på fyra fälgar förra vintern.
17 augusti, 2006 kl. 10:37 #107343FeA
Deltagare50:-/fälg & lager, alltså 100:-/fälg om man ska ha klarlack betala jag (utan kvitto då…)
17 augusti, 2006 kl. 12:24 #107349Sasse
DeltagareFint pris 😛
17 augusti, 2006 kl. 12:29 #107333SecretAgentMan
DeltagareHär i krokarna är det ungefär 300:-/fälg blästrat och pulverlackat. 🙂
/J
25 augusti, 2006 kl. 11:37 #107352Rhasget
DeltagareEfter överläggande med min kollega har vi satt vårat nya pris till 150:- fälg färg+klarlack
Ska vi ta fixa blästring blir det en hundring extra per fälg.
Givietvis målar vi andra detaljer med.Så om ni är intresserade och har möjlighet att ta er till Motala för att lacka skicka mig ett PM för mer detaljer. Har bilder på tidigare jobb som exempel.
25 augusti, 2006 kl. 11:43 #107358Niklas
DeltagareSkall fälgarna vara utan däck eller har du maskin för att ta av och sätta på? Gissar på att de skall vara utan men bättre att fråga. 🙂
Vad skulle det kosta att pulverlacka en hel bur i 74F (rallyblå) färg? Strat överväger ju att lacka sin svart bara för att det enligt honom blir för dyrt att pulverlacka i en viss nyans. Tragiskt säger jag! 😀
25 augusti, 2006 kl. 14:17 #107334Strat
DeltagareSkall fälgarna vara utan däck eller har du maskin för att ta av och sätta på? Gissar på att de skall vara utan men bättre att fråga. :)Vad skulle det kosta att pulverlacka en hel bur i 74F (rallyblå) färg? Strat överväger ju att lacka sin svart bara för att det enligt honom blir för dyrt att pulverlacka i en viss nyans. Tragiskt säger jag! 😀
Ah, så du betalar äljen? Kanoners! 😀 😉
/Claes
25 augusti, 2006 kl. 14:29 #107359Niklas
DeltagareDitt pris du har på en firma i Stockholm kanske är högre än bensin till Motala och låta en SSIare göra jobbet. 😉
Sen förstår jag inte, pengar har väl aldrig varit ett problem för dig…eller det är andra bullar nu när du är gift? 😛
25 augusti, 2006 kl. 16:56 #107336frippe
Deltagaresynd att det är lite långt att åka, hade lätt gjort det annars.
får se om man har vägarna förbi någongång 🙂/F
25 augusti, 2006 kl. 17:32 #107353Rhasget
DeltagareSkall fälgarna vara utan däck eller har du maskin för att ta av och sätta på? Gissar på att de skall vara utan men bättre att fråga. :)Vad skulle det kosta att pulverlacka en hel bur i 74F (rallyblå) färg? Strat överväger ju att lacka sin svart bara för att det enligt honom blir för dyrt att pulverlacka i en viss nyans. Tragiskt säger jag! 😀
Vi använder RAL el. NCS för att benämna färgnyanser. Så beträffande 74F kan jag ej säga en kostnad rakt av.
Är 99.9% säker på att vi dock inte har den färgen på lager.
Pulverlack (ren färg alltså)ligger från 45kr/kg-200kr/kg beroende på leverantör, tillgänglighet mm. De flesta ligger dock runt 100kr/kg. Det minsta jag kan fixa är 10Kg. Så teoretiskt skulle bara färgen kunna kosta 1000kr. Sedan tar vi 800 för själva målningen. Alltså 1800.
Men om det inte måste vara EXAKT nyans 74F har vi en närliggande färg. En blå transparant lack som dock kräver tre lager, silvergrund (för metalliceffekten), blå trans och sist en klarlack för slitageskydd. Den kombinationen skulle vi kunna fixa för 1000 kr.Vad gäller fälgar så föredrar jag utan däck. Har lyckats låna en avdragare till ett annat jobb. Men det innebär lite trasslande för min del.
4 september, 2006 kl. 10:24 #107354Rhasget
DeltagareGlömt bort eller inte intresserad längre?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.