› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Pumpkunskap
- Detta ämne har 15 svar, 1,835 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2010 kl. 06:43 #23530
syke
BlockeradHej gott folk!
Nu ska vi ha lite pumpkunskap! Hoppas någon kan svara 🙂
1. Stämmer det att generator, styrservo och AC-kompressor på en GC8 sitter utanför kamremskåpan (även remmarna) och därmed lätt kan kopplas ur för att utesluta fel i dessa?
2. Stämmer det att vattenpump och oljepump är de enda pumparna som går på kamremmen?
3. Något man bör tänka på / är det svårt att koppla loss remmarna för de 3 ovanstående i punkt 1?
I morse när jag startade bilen lät det riiiktigt illa från motorn så jag stängde bara av och gick därifrån (hade det funnits sand i närheten hade jag bara stoppat ner huvudet där). Det kan vara så enkelt som avsaknad av styrservoolja då jag vet att pumpen läcker men lika bra att förbereda sig..
14 juni, 2010 kl. 15:37 #203598Mumin
Deltagare1 alla remmar utanför k-rems kåpan. sitter 2 justeringar, sen har dom olika remmarna olika tjockhet så du kan inte sätta fel heller när allt ska tebax. Kanon enklet att ta bort, allt sitter med 12mm. sen att den läcker servo olja troligen inte pumpen. jag tippar på servo röret/slangen som går från pumpen till servon. den brukar fukta/läcka. enklast är att hissa upp eller kräla under. Och den finner du på downpipe sidan 😛
2 Ja k-remmen driver oljepump + vattenpump.
14 juni, 2010 kl. 16:30 #203588syke
Blockerad1 alla remmar utanför k-rems kåpan. sitter 2 justeringar, sen har dom olika remmarna olika tjockhet så du kan inte sätta fel heller när allt ska tebax. Kanon enklet att ta bort, allt sitter med 12mm. sen att den läcker servo olja troligen inte pumpen. jag tippar på servo röret/slangen som går från pumpen till servon. den brukar fukta/läcka. enklast är att hissa upp eller kräla under. Och den finner du på downpipe sidan 😛
2 Ja k-remmen driver oljepump + vattenpump.
Tack för svaren!
Ang. 1 så kan jag iaf se att den trycker ur sig olja uppe vid pumpen, men den kan säkert läcka på något mer ställe 🙂 Har tyvärr inte möjlighet att krypa under..
/S
14 juni, 2010 kl. 17:59 #203599Mumin
Deltagarepissar du ur anslutningarna kanske du har flyt och bara är packningarna som är dåliga?
14 juni, 2010 kl. 18:50 #203589syke
BlockeradHmm.. Styrservopumpen är ett mindre problem just nu. Men kort kan jag säga att hela pumpen ser ut att vara insmetad i olja samt att det är olja under den.
Men nu till viktigare saker. Jag har fått bort remmarna till styrservopump, generator och AC och det låter fortfarande lika dåligt. Pillade ner skyddsplasten under bilen eftersom den droppade kylarvätska. Nu ser jag att det droppar någonstans från under motorn. Jag *tror* att det är där den nedre kylarslangen övergår i ett rör, fast en bit in på röret, bakom kamremskåpan liksom. Jag misstänker att det är där vattenpumpen sitter? När jag tittar under bilen är det bakom grenröret.
Faaan vad jobbigt det är att mecka utan att lyfta upp bilen 😉
Snart kommer det några filmer på spektaklet!
14 juni, 2010 kl. 19:02 #203590syke
BlockeradHär kommer två filmer på eländet (om någon minut eller två är de i hög kvalitet också):
14 juni, 2010 kl. 19:25 #203600Mumin
DeltagareJag måste ju hålla med att detinte låter friskt 😛
Kan mycket väl vara vatten pumpen men det är ovanligt på subaru.
Sen att slangen det du beskriver läcker är vanligt när slangklämman blir dålig..Mysko ljud iaf kan det vara plast ljud? en kåpa? eller pumpen som du tror? eller kanske dom där små spännerna som skyddar k-remmen att rappa som tar i k-remmen? ser du någora ovanliga spår på remmen? något slitage? ett löphjul som är dåligt?
När är allt det där bytt och hur långt har den gått?
Edit: Det låter ju samma sak vid samma tillfälle dvs något tar i på samma ställe hela tiden. ett lager kan du näste strycka. efter som det är jämnt ljud och inte typ rasslar eller något.
14 juni, 2010 kl. 21:24 #203591syke
BlockeradJag måste ju hålla med att detinte låter friskt 😛
Kan mycket väl vara vatten pumpen men det är ovanligt på subaru.
Sen att slangen det du beskriver läcker är vanligt när slangklämman blir dålig..Mysko ljud iaf kan det vara plast ljud? en kåpa? eller pumpen som du tror? eller kanske dom där små spännerna som skyddar k-remmen att rappa som tar i k-remmen? ser du någora ovanliga spår på remmen? något slitage? ett löphjul som är dåligt?
När är allt det där bytt och hur långt har den gått?
Edit: Det låter ju samma sak vid samma tillfälle dvs något tar i på samma ställe hela tiden. ett lager kan du näste strycka. efter som det är jämnt ljud och inte typ rasslar eller något.
Brorsan kom förbi snäll som han är och hjälpte till med felsökning.
Du har så rätt i din gissning mumin. Det var kamremmen som låg emot kamremskåpan. Frågan blir ju genast vad det är som gör att den flyttat sig utåt så att den börjat skrapa i. Kan det kanske vara en av skruvarna som håller vattenpumpen som lossnat och det är även därför den börjat läcka vatten?
Vi märker att det läcker ut vatten om man trycker på nedre kylarslangen men vi ser inte varifrån det läcker. Det kan vara slangklämman som du skriver också men det är väldigt svårt att se när den mittersta kamremskåpan är på. Några tips på hur man får loss remskivan på vevaxeln så att man kan lossa mittenkåpan? Behöver man fippla loss den vänstra kåpan innan man kommer åt mittenkåpan också?
Kamremmen är bytt 2007-05 och då även spännrullar. Men jag hittar inget kvitto på vattenpumpen så vad jag vet kan den lika gärna vara från tillverkningsåret (fick ingen historik med bilen från japan).
Ponera att vattenpumpen behöver bytas – är det även läge att montera en ny oljepump då eller är den jättejobbig att byta?
Imorrn ska vi försöka få loss hela kamremskåpan så att vi kan se pumpen lite bättre..
14 juni, 2010 kl. 21:37 #203601Mumin
Deltagareför att få loss remskivan så måste du låsa den.. och jag kör ju med subarus verktyg men vet att vissa har gjort på annat sätt. typ 22mm hylsa på sen dragit på starten villkek jag tycker är fel. annars får du komma på något att hålla i mot remskivan med. sen är det bara små 10 runt kåpan som du redan har märkt 😛
Att ta bort alla ”frånt” kåpor är ju bara v sida ´mitten och sen höger sida smack sen har du ju alla kåpor på baksidan men skit i dom för då måste kamdrev och skit av.
Och oljepumpen ska inte behövas bytas. vatten pumpen bör byta om du känner glapp i den eller något missljud men tror knappast det. jag bytte ifs min för 500 mil sedan. inge fel på den som satt på men tänkte ändå när jag bytte k-rem och allt.. hade gått då ca 18000 mil.
För att byta pumpen så är det bort med k-remmen osv om du nu gör så känn gärna på det lilla rull lagrdet. om det är dåligt säg till som sagt. jag har ett helt k-rems kit 500mil andvänd och ett med 800 mil 😀
14 juni, 2010 kl. 21:42 #203592syke
Blockeradför att få loss remskivan så måste du låsa den.. och jag kör ju med subarus verktyg men vet att vissa har gjort på annat sätt. typ 22mm hylsa på sen dragit på starten villkek jag tycker är fel. annars får du komma på något att hålla i mot remskivan med. sen är det bara små 10 runt kåpan som du redan har märkt 😛
Att ta bort alla ”frånt” kåpor är ju bara v sida ´mitten och sen höger sida smack sen har du ju alla kåpor på baksidan men skit i dom för då måste kamdrev och skit av.
Och oljepumpen ska inte behövas bytas. vatten pumpen bör byta om du känner glapp i den eller något missljud men tror knappast det. jag bytte ifs min för 500 mil sedan. inge fel på den som satt på men tänkte ändå när jag bytte k-rem och allt.. hade gått då ca 18000 mil.
För att byta pumpen så är det bort med k-remmen osv om du nu gör så känn gärna på det lilla rull lagrdet. om det är dåligt säg till som sagt. jag har ett helt k-rems kit 500mil andvänd och ett med 800 mil 😀
Tack för svaren, de uppskattas! 🙂
Kåpan på v. sida känns lite jobbigare med massa styrservorör och annat som sitter i vägen… går det att ta loss mittenkåpan utan att ta bort den vänstra?
Det finns ingen poäng i att byta till en RCM oljepump om man ändå har allt nere och byter vattenpumpen (om det nu går så långt)?
15 juni, 2010 kl. 04:17 #203596Mats
DeltagareDet går att få upp bulten i remskivan med enkla medel. 22mm har jag för mig att den var. Ta till det största skaftet du hittar, sen hoppar polaren in i bilen och slänger i växel och står på bromsen så mycket han orkar. Då släpper det, men du får ta i så mycket jag orkar ungefär… 😉
När du skall spänna den så går det att låsa med 2 korta förlängare i hålen på remskivan. Då kan du spänna den, rekommenderar att du använder gänglås när du sätter tillbaks den. Du vill *inte* att den lossnar när du kör.15 juni, 2010 kl. 08:01 #203593syke
BlockeradÄr bulten vänster eller högergängad? Så ma inte råkar slita sönder något…
15 juni, 2010 kl. 18:33 #203594syke
Blockerad… och där nådde vi gränsen för vad vi vågar göra utan ordentlig mekplats eller bra verktyg.
Vi fick bort kamremskåpan och lyckades se att det verkar läcka från vattenpumpen där den fäster mot blocket någonstans. Vi kom dock inte åt att skruva åt alla skruvar eftersom kamremmen sitter i vägen och den vågar vi inte lossa. :/
Verkstan nästa!
15 juni, 2010 kl. 19:41 #203602Mumin
Deltagare… och där nådde vi gränsen för vad vi vågar göra utan ordentlig mekplats eller bra verktyg.
Vi fick bort kamremskåpan och lyckades se att det verkar läcka från vattenpumpen där den fäster mot blocket någonstans. Vi kom dock inte åt att skruva åt alla skruvar eftersom kamremmen sitter i vägen och den vågar vi inte lossa. :/
Verkstan nästa!
Varför verkstad? du har ju fan kommit näsan halv vägs.. skicka kylaren åt helvete så kan du sticka ner hela huvet och kika. jag har packning till vatten pump ny liggandes. + en ny vatten pump.. eller ja.. 500mil. Annars kanske jag har tid att svänga förbi med verktyg och kika lite 😛 bror på om bodyshot inte läser detta 😀 haha
15 juni, 2010 kl. 19:55 #203595syke
BlockeradVarför verkstad? du har ju fan kommit näsan halv vägs.. skicka kylaren åt helvete så kan du sticka ner hela huvet och kika. jag har packning till vatten pump ny liggandes. + en ny vatten pump.. eller ja.. 500mil. Annars kanske jag har tid att svänga förbi med verktyg och kika lite 😛 bror på om bodyshot inte läser detta 😀 haha
Ptja, eftersom varken jag eller brorsan bytt/lossat en kamrem på en subaru förut så känns det lite läskigt eftersom så mycket kan gå fel om man inte gör rätt.
Du får gärna svänga förbi – skickar ett pm om saken så slipper bodyshot se 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.