› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Punktering R-däck
- Detta ämne har 18 svar, 1,385 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
dragster.
-
FörfattareInlägg
-
26 juni, 2006 kl. 17:24 #5575
dragster
Deltagare;( ;( ;( När jag skulle rulla ut pärlan idag för att åka en sväng så tyckte jag den beteede sig konstigt. Stanna efter ca: 10m och upptäcker att däcket är platt.
Pumpar i luft hör att det pyser.
Bort med hjulet och ser ett hål i däcket.Spanar runt lite och ser div spik och skruv på parkeringen som troligtvis kommer från byggarna som håller på och revoverar våran fasad på huset.x(
Går detta att laga eller är det bara att kassera?
Går det att nyttja försäkring?
Däcken är nästan nya, monterades dagen innan SS i Emaboda.
Det är Toyo Proxes R888 det gäller.MVH
Roger
Blå STi MY0326 juni, 2006 kl. 17:27 #73786Grusdraparn
DeltagareRing byggbolaget och hör vad dom har att säga om det.
/K
26 juni, 2006 kl. 17:36 #73781Manor
DeltagareJag skulle helt klart försöka att laga däcket. Detta är något som vilken gummiverkstad som helst bör klara av för runt 100-lappen. Att laga ett racedäck som ska ligga och pressas på Autobahn i 300km/h är dock inget att rekommendera.
mvh Mats N
26 juni, 2006 kl. 17:40 #73787dragster
DeltagareByggbolaget ska få sig en avhyvling så fort jag får tag i dom.x(
MVH
Roger
Blå STi MY0326 juni, 2006 kl. 17:41 #73788dragster
DeltagareHåller det verkligen att laga ett R-däck.
Tänker på värme och så.MVH
Roger
Blå STi MY0326 juni, 2006 kl. 17:53 #73782Manor
DeltagareHåller det verkligen att laga ett R-däck.Tänker på värme och så.MVHRogerBlå STi MY03
Ingen aning, men lyssna med en gummiverkstad. Jag skulle i varje fall göra ett försök. Jag antar att inte hålet är så stort, utan att det bör gå bra att ”vulka” igen det. Gummiverkstan tar en ”gummistav” (typ) med en massa gummiklister på och pressar ner ”staven” med ett verktyg i hålet. Jag tycker att det ser ut att hålla bra. Jag har dock bara lagat en punktering i ett vinterdäck…så det är väl inte direkt lika-samma som ett R-däck.
Alternativet är att köpa ett nytt däck och ”hyvla” av det till samma dimension som de andra tre däcken…eller givetvis köpa fyra nya däck, men hur kul är det på en skala?
mvh Mats N
26 juni, 2006 kl. 18:02 #73798Niklas
DeltagareHur slitna är de övriga tre däcken? Om du monterade för en vecka sedan så känns det som att de borde vara rätt orginal…fast Emmaboda har kanske gjort sitt på dem.
26 juni, 2006 kl. 18:43 #73789dragster
DeltagareSvårt att säga hur slitna dom är.
Den gröna färgranden syns lite i mönsterspåren.
Men dom gick ju en del repor i Emaboda så jag vet inte om man vågar satsa på bara ett nytt däck.MVH
Roger
Blå STi MY0326 juni, 2006 kl. 18:46 #73790dragster
DeltagareFick äntligen tag i Platschefen på bygget.
Lät väldigt medgörlig till en böjan och höll med om att ”gubbarna” kanske hade kunnat tappa lite spik och skruv.
Sen när jag förklarade vad det skulle kunna kosta, ställde han sig på tvären.x(
Ska i alla fall fräffa honom i morgon.MVH
Roger
Blå STi MY0326 juni, 2006 kl. 21:09 #73783jraberg
Deltagarestå på dig..
”problemet” är att du bör ju inte bara köpa ett däck utan 4 nya för att inte åka med olika slitage. Minst 2st beroende på hur slitna de är.
Jag har lagat mina gatdäck(pirelli) och det funkade bra. men r-däck vete tusan då de ju har en lite annorlunda gummiblandning och pluggen man sätter dit bör ju ha samma lika specar..Men kan vara värt att kolla upp då det ju är enklare för både dig och byggfirman 🙂
-JR
27 juni, 2006 kl. 14:23 #73791dragster
DeltagareHar lämnat in däcket på en lokal däckfirma med gott rykte.
Dom tog kontakt med generalagenten för Toyo Sverige, och dom sa att det skulle gå att laga däcket.:-)
Så länge inte hålet i däcket var längre än 3mm så kunde man läga även ett R-däck.
Jag poängterade (stavfel?) stark att däcken skulle gå mestadels på bana, men det skulle tydligen inte vara något problem.:o
Så det är bara att hämta däcket om 2 dagar.:-)MVH
Roger
Blå STi MY0327 juni, 2006 kl. 17:32 #73796Pontus
Deltagareinget stavfel på poängterade, dock på stark(t) som kom efter ;).. ville bara vara en messerbisserschmitt
27 juni, 2006 kl. 18:17 #73795GT99
DeltagareHar lämnat in däcket på en lokal däckfirma med gott rykte.Dom tog kontakt med generalagenten för Toyo Sverige, och dom sa att det skulle gå att laga däcket.:-) Så länge inte hålet i däcket var längre än 3mm så kunde man läga även ett R-däck.Jag poängterade (stavfel?) stark att däcken skulle gå mestadels på bana, men det skulle tydligen inte vara något problem.:o Så det är bara att hämta däcket om 2 dagar.:-) MVHRogerBlå STi MY03
Då blir det tullinge på lördag då?
Lyckades få ledigt tillslut 🙂/Pontus
27 juni, 2006 kl. 20:21 #73784jraberg
Deltagaregott att höra, är ju liiite skillnad i pris.. 🙂
27 juni, 2006 kl. 20:26 #73792dragster
DeltagareJo det blev ju en hel del billigare.:-)
Känns skönt nu börjar pulsen bli normal igen.
Är dock fortfarande duktigt irriterad på byggfirman som inte tog något som helst ansvar.x(
Vet bara inte var jag ska ställa bilen fram tills september, när renoveringen av huset är slut.:(MVH
Roger
Blå STi MY03 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.