› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › Puts och polerlänk till Mr. Ozo…och andra intresserade!!!
- Detta ämne har 31 svar, 5,155 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
OzO.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2005 kl. 06:46 #158449
OzO
DeltagareHmm, det måste vara fel datum inställt på min kamera för första bilden togs cirka 10:43:22 och sista 15:52:32. Alltså dryga 5 timmar… men då ingick en kort lunch och ett besök från grannen samt pratstund nån bonde som körde traktor över våran gård för att hämta nåt redskap… mnjaahapp?
Sen ingick det mesta av upp/ner-pallbockning av bilen som är dryyyyygt! Jag vill ha lyft!!
Men säg att det tog 4 timmar att polera då? Och jag jobbar inte snabbt första ggn jag gör nåt… 😀
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::24 maj, 2005 kl. 13:45 #158460jraberg
DeltagareHmm, det måste vara fel datum inställt på min kamera för första bilden togs cirka 10:43:22 och sista 15:52:32. Alltså dryga 5 timmar… men då ingick en kort lunch och ett besök från grannen samt pratstund nån bonde som körde traktor över våran gård för att hämta nåt redskap… mnjaahapp?Sen ingick det mesta av upp/ner-pallbockning av bilen som är dryyyyygt! Jag vill ha lyft!!Men säg att det tog 4 timmar att polera då? Och jag jobbar inte snabbt första ggn jag gör nåt… :D_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
Snyggt! blev lite inspirerad själv å åkte till OK och köpte autosol och polerade slutpipan på mitt ferrita, blev bra faktiskt.. nästan lite för bra.
OT.
Gård? OzO köpt farm? i sura?-JR
24 maj, 2005 kl. 13:56 #158450OzO
DeltagareOT.Gård? OzO köpt farm? i sura?-JR
I wish! Snyltar på föräldrarnas landställe. Kastat ut farsans bil och ställt mina där. :+
Är inte Autosol rätt grovt, dvs lämnar inte det småsmårepor?
Letar egen gård fortfarande…
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::24 maj, 2005 kl. 14:09 #158461jraberg
DeltagareOT.Gård? OzO köpt farm? i sura?-JR
I wish! Snyltar på föräldrarnas landställe. Kastat ut farsans bil och ställt mina där. :+Är inte Autosol rätt grovt, dvs lämnar inte det småsmårepor?Letar egen gård fortfarande…_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
Nä, tyckte det var ganska snällt.. kändes som tandkräm ungefär.
fast visst såg jag att det fanns lite repor efteråt, men tror inte att det kom därifrån.
ah! ok, trodde du köpte gården som du berättade om 😉
-JR26 maj, 2005 kl. 13:23 #158462Lefty
DeltagareSnyggt jobbat 🙂
Mina erfarenheter av autosol är att det lämnar lite repor!
7 juni, 2005 kl. 15:32 #158467RS
DeltagareÄr rören i rostfritt eller? tänkte orginalsystemet som du gned till subban måste väl bli brunt igen rätt fort? eller?
7 juni, 2005 kl. 17:59 #158452OzO
Deltagarehttp://ozo.impreza.nu/gallery/albums/album13/IMG_0032_copy.thumb.jpg
Ovanstående är rostfria från Ferrita som borde komma färdigpolerade från ”fabrik” (pga priset) men icke… Men dom borde hålla, eventuellt kanske dom missfärgar pga höga temperaturer. Får se efter en säsong. Känner jag mig själv rätt kommer jag köra lite metallpolish på dem (rören sitter på en gammal Cheva) när jag ändå håller på med resten av kromet varje vår!Subbans orginalmittpipa är väl rostfri trodde jag först. Men det verkar inte som den är det… 🙂 Den och sköldarna runt katt kommer säkerligen mörkna rätt fort.
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #158454Manor
DeltagareHej !
Kolla in hur man putsar/polerar upp något till HÖGGLANS. Jag är otroligt imponerad :).
http://supras.nu/forum/showthread.php?s=&postid=42790
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #158443OzO
DeltagareÅ fifan! Jag som tänkte börja med Autosol med min nya polermaskin på avgasningsrören för att sedan avsluta med nåt snällare medel.
Får plugga lite till ang. hur man polerar rostfria rör tror jag… eller är det nån som har andra tips?
Han hade iaf puts på sina motordelar…
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #158447OzO
DeltagareFinemang! Ni har förmodligen kortat av min arbetsdag till hälften! 😀
Ny todo-lista:
1. Kör en vända Nylonrondell Blå (fin)
2. Handvåtslipa 800 -> 1500
3. Avfettning!
4. Tygrondell (eller polermaskin med trissa) + polervax (fin)
5. Avfettning(?)Känner jag mig trött eller lat så blir listan:
1. Tygrondell (eller polermaskin med trissa) + polervax (fin)
Det är ett Ferrita rör som skall poleras (bl.a.), dvs röret ser ungefär ut som ditt innan slutdämparen, RS (naturligtvis kör jag dämparen också). Ser inte så värst polerat ut så jag tänkte göra någorlunda grundligt jobb.
🙂
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #158451OzO
DeltagareSå! Då var avgas på nästa bil polerat, 12 timmar senare exkl. av och påmontering! Jag är halvnöjd med resultatet och får se tiden som terapiarbete! Och det var lurigt att avmontera och påmontera 8-delars avgas på en bil utan att lyfta den… var bara att krypa under och meka… den är hög! 😀
1. Tvätt + avfettning
2. Lamellborste (fin)
3. Nylonborste (fin)
4. Våtslipning 200 – 600 – 1200
5. Avfettning
6. Rubbing
7. Metallpolish
8. AvpoleringFörmodligen så skall man vara ännu mer noggrannare vid slipning av lamellborsten och nylonborsten, men jag var för otålig. Och sen rubbing passar nog bäst på lack och det skall vara den där hashkakan till vaxpolish som visade tidigare i tråden… men om man inte har dom grejorna hemma så… 🙂
Mer bilder. Nu har jag drömt om putsning och slippapper i 2 dagar… 😮
http://ozo.impreza.nu/gallery/albums/album13/IMG_0032_copy.jpg
::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::19 december, 2005 kl. 06:19 #158466RS
DeltagareJag är seg och har nu lusläst diverse trådar, men vet inte om jag blivit klokare. Skall ge mig på att polera rostfritt avgasrör. Todolistan ser just nu ut så här:1. Kör en vända med 3M Lamellborste2. Kör en vända Nylonrondell Röd (grov)3. Kör en vända Nylonrondell Blå (fin)4. Handvåtslipa (400) -> 800 -> 15005. Avfettning!6. Tygrondell (eller polermaskin med trissa) + polervax (grov)7. Tygrondell (eller polermaskin med trissa) + polervax (fin)8. Avfettning9. Sonax flytande hårdvaxHmm… känns som om det är 3000 steg (även fast det bara blev 9!) för att polera något som borde vara relativt blankt från början… inga porer eller knepiga skarvar som måste slipas bort på avgas rör… så man kanske kan hoppa ett par steg? :DOch vax + avgasrörsvärme? :oJaaaja…_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
Tror du kan hoppa över rätt många steg, har det varit polerat tidigar räcker det nog med polerskiva och polervax. det var det ända jag använde på mitt avgassytem. eventuellt kan du ju börja med finat våtslippapper och köra polerskiva sen.
19 december, 2005 kl. 06:19 #158456Manor
DeltagareOzo…jag tror också att du kan hoppa över några steg. Det sista vaxsteget är nog också något som inte ska göras på delar som blir varma. Jag skulle nog personligen också hoppa över våtslippapper-steget som känns lite för manuellt. Testa på något ställe hur mycket som behövs.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #158455Manor
DeltagareÅ fifan! Jag som tänkte börja med Autosol med min nya polermaskin på avgasningsrören för att sedan avsluta med nåt snällare medel.Får plugga lite till ang. hur man polerar rostfria rör tror jag… eller är det nån som har andra tips?Han hade iaf puts på sina motordelar…_______________________________________________________________________________::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::
Hej Göran !
Ja, jag sa ju att du skulle bli imponerad…vilket otroligt blänk :9.
Jag tycker att du ska spara din nya Rusta maskin till lackpolering, och satsa på lite olika trissor till borrmaskinen…precis som han på länken gjorde.
Har du provat att få bort några lackrepor än…eller blir det till att lämna in bilen?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #158459Manor
DeltagareTjusigt Göran !
Det blev ju en j-kla skillnad. Håller sig ytan ok när man väl fått till den, eller måste den putsas mest hela tiden?
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.