SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Race-batterier

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26711
    roadtip85
    Keymaster

      Det är dags att skaffa nytt batteri till bilen! Ett som inte skätter ut batterivatten vid hårdare körning.

      Har någon koll på tex dessa batterier?
      http://racefactory.jetshop.se/default.aspx?main=/racingbatterier/agmbatterier/braille-noweight-c-255-1.aspx

      Funkar dom som vanliga batterier?
      Man måste ju käna ganska många kilo på ett sådant batteri! 🙂
      Sen kostar dom ju mindre än tex Redtop-batterierna som skulle vara ett alternativ.

      #229312
      Pedersen
      Deltagare

        Braillebatterierna är (var?) inget vidare.
        Köp ett Odessey (Pc680 har jag för mig) istället.
        Tänk på att du behöver en laddare som ger 14,7v för att inte pajja ett sånt batteri…
        C-teks lite dyrare är perfekta.

        #229318
        roadtip85
        Keymaster

          Aha, okej.
          Men man behöver inte ändra något från generatorn i alla fall?

          Men alla dessa ”små” batterier fungerar bra till startmotorn och så?

          #229313
          Pedersen
          Deltagare

            Som startbatteri funkar det utmärkt utan några ändringar på våra lättstartade motorer.
            Spela bilstereo utan motorn igång är däremot en riktigt dålig ide.
            Och står bilen mycket så måste man ladda ofta (med rätt laddare som sagt).

            #229315
            GT99
            Deltagare

              Kör på ett Odessey PC680 batteri.
              Fungerar bra än så länge.
              Men som sagt ladda eller koppla från batteriet om bilen ska stå ett tag min bil stod ca 3v med batteriet kopplat och det gillade det inte.

              #229319
              roadtip85
              Keymaster

                Okej, tack för svaren och tipsen!
                Får fundera om det blir ett sånt eller ett stort jättetungt optima-batteri…

                #229316
                Adam K
                Deltagare

                  Om det stora tunga batteriet står i trunken mot baksätet så får du bort exakt all batterivikt framför framaxeln och placerar den istället ovanpå bakaxeln. Win-win!

                  Okej, tack för svaren och tipsen!
                  Får fundera om det blir ett sånt eller ett stort jättetungt optima-batteri…

                  #229320
                  roadtip85
                  Keymaster

                    Om det stora tunga batteriet står i trunken mot baksätet så får du bort exakt all batterivikt framför framaxeln och placerar den istället ovanpå bakaxeln. Win-win!

                    Hmm, du har ju en poäng där faktiskt!
                    Åå, nu måste jag vela i ett halvår till! 😀

                    #229306
                    OzO
                    Deltagare

                      Braillebatterierna är (var?) inget vidare.

                      Varför är dom inte bra? :confused:
                      Letar lätta batterier som är startstarka och klarar lite elprylar som stereo, fläktar, pumpar. Kikar Braille, Optima, Odyssey, osv… men blir inte klok. Snart blir det en trip till Hot Rod Heaven (läs: Feltema).
                      (Grejen är att jag ska ha 2st i bakluckan så om batterierna är lätta gör det ju inget och då går ju Optima bort t.ex….)

                      #229322
                      RaceFactory
                      Deltagare

                        Braillebatterierna är (var?) inget vidare.
                        Köp ett Odessey (Pc680 har jag för mig) istället.

                        Jag tror att det ramlat in lite felaktig information här. Brailles batterier utklassar ju Odyssey på alla punkter. De är lättare, mindre, starkare och billigare. Används inom alla former av motorsport i Sverige och internationellt. NASCAR, Indycar, DTM, BTCC, Dakar Rallyt, Baja 500, Le Mans mm mm. T o m Formel 1!

                        Du nämner Odyssey PC680. Den kan du jämföra med B2015 från Braille. Den är ungefär lika stor som Odyssey PC680.

                        Men PC680 levererar 680 PCA (Pulse Cranking Amps) – B2015 levererar 1067 PCA (!!)

                        PC680 har 16 Ah kapacitet – B2015 har 20 Ah.

                        PC680 väger 7 kg – B2015 väger 6,8 kg.

                        PC680 kostar 1995 kr hos Raidopower – B2015 kostar 1912 kr hos RaceFactory.

                        Är man medlem i en bilklubb har man dessutom 10% rabatt på detta. Skriv in det som en kommentar när ni beställer så dras 10% från priset.

                        Vi har många kunder som bytt från just PC680 till B2015, just för att det är så stor skillnad i startström och kapacitet.

                        Kan nämna att jag själv har kört med B2015 i min Corvette i två år nu. Den klarar av att starta en 5,7 liters V8 utan några som helst problem. Klarar PC680 av det?

                        Till Subaru väljer faktiskt de flesta ett batteri som heter B129, som bara väger 4,3 kg, men som ändå levererar mer ström än PC680, nämligen 813 PCA. Dock med 12 Ah kapacitet.

                        Annars finns även B14115, som levererar 904 Ah, har 15Ah kapacitet och väger 5 kg. Vill man ha hängslen och livrem så väljer man B2015.

                        Jag måste alltså tillstå att Brailles racingbatterier hör till de absolut bästa på marknaden, och jag hävdar med bestämdhet att de utklassar Odyssey!

                        #229314
                        Pedersen
                        Deltagare

                          Notera användandet av ”(var?)”.

                          Det var ett himla liv om Braillebatterierna på NASIOC/IWSTI för några år sedan (borde inte vara något problem att leta upp trådarna om man är intresserad). Är de problemen lösta så är det väl alldeles utmärkt men det är inget JAG vet något om. Odessey vet jag däremot att de fungerar bra.

                          Och nej jag har inte något intresse (ekonomiskt eller annat) i batterisvängen…

                          #229309
                          Subarumicke
                          Deltagare

                            Jag hade ett Braille batteri och valde ett större som skulle funka för V8 typ 9 kg det höll 2-3 månader sedan bara att kasta åt helvete 🙁

                            Köte det genom JRM jag frågade om Garanti?? men det verkade vara jaha typ.

                            Om du frågar mig vad jag tycker om dessa, så är dom kass men andra kanske avgudar dessa??

                            Har i dag ett Odessy eller vad dom heter, vet inte om dom är mycket bättre? men det har hållit i 4 månader hitils

                            #229323
                            RaceFactory
                            Deltagare

                              Precis som med alla blybatterier är handhavandet viktigt. Dessa racingbatterier har mycket lägre kapacitet i Ah räknat än vanliga bilbatterier, vilket gör att de också laddar ur mycket snabbare än vanliga batterier om det finns någonting som drar ström. För denna typ av batteri rekommenderar vi att man har en batterifrånskiljare som eliminerar problemet med djupurladdning. Koppla ur batteriet om bilen kommer att stå så länge att batteriet riskerar att laddas ur. Alltså längre än en vecka.

                              Vi har sålt hundratals batterier de senaste två åren och endast två har kommit tillbaka. Av dessa två kunde det ena livas upp igen, genom att ladda det på korrekt sätt.

                              Självklart är det garanti på batterierna. Om det var fel på batteriet gjorde nog JRM fel. Batteriet ska tas tillbaka och testas.

                              När köpte du batteriet? Kanske är det fortfarande garanti?

                              Om batteriet är sulfaterat, vilket det blir om det djupurladdas för många gånger, eller överladdas, så gäller dessvärre inte garantin. Alla bly/syra-batterier drabbas av detta, även Odyssey.

                              Prova med denna laddinstruktion. Kanske får du liv i den igen…

                              http://www.docstoc.com/docs/46958560/Braille-Battery-Charging-Instruction

                              #229324
                              RaceFactory
                              Deltagare

                                Jag hade ett Braille batteri och valde ett större som skulle funka för V8 typ 9 kg det höll 2-3 månader sedan bara att kasta åt helvete 🙁

                                Jag antar att det är en B3121 som väger 9,8 kg. Just de batterierna har använts till alla Pratt & Miller byggda Chevrolet C6R Corvette racebilar sedan 2005. Eftersom de vunnit nästan allt de ställt up i, inklusive LeMans 24 h ett antal gånger, så antar jag att Chevrolet är nöjda med batterierna. Självklart finns det 100-tals toppteam inom racingcirkusen som använder Brailles batterier.

                                http://www.youtube.com/watch?v=Xh0Oqt0e1z8

                                http://www.youtube.com/watch?v=uIeWh9wwsOs&feature=related

                                Själv använder jag som nämnts ovan, ett mycket mindre Braillebatteri till Min Corvette. Den har funkat felfritt i två år hittils och funkar fortfarande perfekt. Men min bil går nästan enbart på bana och det kräver ett visst handhavande att köra med ett racingbatteri i en gatbil, vilket många glömmer. De är INTE en direkt ersättning till originalbatteriet.

                                Men prova att ladda enligt instruktion ovan.

                                #229307
                                OzO
                                Deltagare

                                  Ok, om vi sk!ter i att batterierna kan vinna LeMan race, osv… 🙂 vad egentligen är ett racingbatteri och vad är det man behöver tänka på om man kör det i en entusiastbil som inte alltid bor på bana?

                                  ”…det kräver ett visst handhavande att köra med ett racingbatteri i en gatbil, vilket många glömmer. De är INTE en direkt ersättning till originalbatteriet.

                                  Menar du att man måste underhållsladda det mellan körningar eller?

                                  Jag är såå nära att köpa 2st B2015 bara för startstyrkans skull. Ska sitta i en V8 gaturaggare med stor stereo och el-prylar i motorn… nuvarande batterier är för klena. Nej, kommer inte stå med tändningen igång och spela stereo utanför korvkiosken. Ja, kommer stå med tändningen på en stund efter körning för att fläkt, vattenpump ska få stå å göra sitt efter varje körning och då vill man inte att batteriet ska ladda ur. Men starta vill jag att det ska göra, alltid. Står ”vänster +-pol”. Finns det med höger +-pol också?

                                  Sen letar jag batteri till Subborna och och där vet jag inte riktigt om detta batteri funkar bra på vintern eller om det är ett rent sommarracebatteri? På vintern har jag en Subba som alltid ska starta och på sommaren har jag en Subba som åker väldigt sällan och på bana var 3:e år.

                                  Så… B2015 är det som gäller eller? =)

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.