SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Race-batterier

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    RaceFactory
    Deltagare

Vitsen med ett racingbatteri är att det ska kunna ge tillräckligt med startström för att (med en viss marginal) ska kunna starta motorn inför och under ett race, men samtidigt väga så lite som möjligt. Ju mindre vikt, desto bättre acceleration och väghållning. Det är av den anledningen man köper ett racingbatteri.

Det man försakar när man sänker vikten är kapaciteten i Amperetimmar. Trots att batteriet ger en hög startström, så kan den inte göra det så länge. Batteriet ”tar slut” fortare.

Om man kör motorn ofta, så laddas ju batteriet av generatorn. Det är också därför man egentligen inte behöver så stor kapacitet på batteriet. Men om man inte kör motorn så ofta, så har de flesta vanliga bilar en massa elektronik som aldrig kopplas ur ens när tändningen är av. Det är ström till t ex tjuvlarm och radio. Men de flesta moderna bilar har även matning till vissa delar av bilens centrala elektronik, eftersom tjuvlarmen oftast är en del av denna. Strömförbrukningen kan ibland vara relativt hög.

Ett racingbatteri på 15 Ah klarar sig alltså mindre än en fjärdedel av tiden som ett normalt bilbatteri på 62 Ah gör. Om du kan lämna din bil i två månader med vanliga batteriet, innan batteriet blir för svagt för att starta motorn, så kan du med ett 15 Ah batteri bara låta bilen stå i två veckor. Detta är det viktigt att förstå. Tyvärr glömmer många detta och sedan blir de arga för att de inte kan starta bilen och säger att batteriet är kasst.

Alla FIA och SBF-godkända racebilar har en batterifrånskiljare, som man i alla normala fall kopplar ifrån när man inte rejsar. Ja faktiskt under racen också. Om man köper en batterifrånskiljare och monterar i sin vanliga bil och kommer ihåg att använda den, så klarar sig batteriet mycket längre.

Alla batterier tappar kapacitet när det är kallt, så för vinterbruk är racingbatteri inte särskilt bra. Men om man som du skriver använder två batterier, så dubblas ju kapaciteten. 2 st B2015 har tillsammans 40 AH kapacitet, vilket borde räcka alldeles utmärkt. B2015 finns bara i ett uförande, men B2317 finns med både höger och vänstermonterade poler.

Så… TIll V8-bilen funkar det kanon med 2 st B2015, eller alternativt 1 st B3121. Till sommar-Subban går det också bra med B2015. Till vinter-Subban rekommenderar jag antingen en B3121 eller ett normalt bilbatteri.

OzO
      Deltagare

Fan va bra svar! 😎 Tack! Beställning kommer strax 🙂

obrut
        Deltagare

och nu ska jag byta batteri för 4:de gången i min Impreza !!!!

den här gången var det en cel som gav upp igen 🙁

# bilen står långa stunder.
          # är larm igång.
          # tror att det är skakigt när man väl kör.

vad tror ni om julas lr biltemas billigaste???

Nikke McRae
          Deltagare

och nu ska jag byta batteri för 4:de gången i min Impreza !!!!

den här gången var det en cel som gav upp igen 🙁

# bilen står långa stunder.
            # är larm igång.
            # tror att det är skakigt när man väl kör.

vad tror ni om julas lr biltemas billigaste???

Ja, om du vill fortsätta byta ofta så är ju Biltema eller Jula lämpligt. 🙂
            Satsa på ett dyrare batteri, det blir billigare i längden. Min röst faller på Optima (underhållsfritt). 😉

obrut
            Deltagare

Ja, om du vill fortsätta byta ofta så är ju Biltema eller Jula lämpligt. 🙂
              Satsa på ett dyrare batteri, det blir billigare i längden. Min röst faller på Optima (underhållsfritt). 😉

vilket Optima ska man ha (och var köper jag det ”billigast” ??)

goffemannen
              Deltagare

Ja har ett optima yellowtop över. 5månader gammalt och funkar kanon. nyladdat och testat med batteritestare.

Nypris 2600kr
                Mittpris 1000kr

/ David J – Superior Media

Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.