Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Cores
    Deltagare

Hej ssc forum!

Jag har rätt nyligen skaffat en GT-00, och är således helt färsk som subaru-ägare och medlem på forumet. Bilen är helt orginal och ser ut som dagen den lämnade fabriken… Eller nått.

När jag köpte bilen fick jag den med sommardäck på orginal 16″ fälg. Inte jätteroligt tänker jag och dessa kommer att användas till vinterdäck. Jag har därför införskaffat ett par 17″ OZ superleggera-fälgar. Problemet ligger i att fälgarna är lackade vita med en rosa rand närmast däcket så att säga. Nu planerar jag att göra mig av med den randen men undrar lite hur?

Jag har tidigare slipat ner (noga) ett par 18″ fälgar till en annan bil och spray-målat dessa. Resultatet blev bra (enligt mig) då jag gjorde det så ordentligt jag kunde.

Nu är mitt problem, om jag slipar, maskar och sprayar randen enbart, kommer man se en tydlig skillnad mellan det nymålade och det äldre vita? Och i så fall, är det smartare att lacka randen exempelvis svart för att undvika nyansskillnader? Eller är allt hopplöst och lösningen är att slipa ner hela fälgen och börja om från början så att säga?

Nedan följer bilder på : Bilen, OZ fälgarna, och de 18″ fälgar jag gett mig på tidigare.

Hoppas jag skriver på rätt ställe, min första post. :’)

Dobrow
      Deltagare

Det som kommer vara svårt att få samma vita nyans då de finns i hur många nyanser som helst . MEn om du tar svart ska de inte vara några bekymmer . Va noga bara

Min rekommendation är att lacka hela alt lämna in på pulverlack = ) .

Arson
        Deltagare

Sen är ju frågan hur noga det är med exakt rätt nyans på en fälg? De blir ju ändå skitiga efter 2km…

Cores
          Deltagare

Dobrow du har ju rätt. Självklart blir dom bäst om man lämnar in dom. Men jag vill nog gärna göra det själv, mest för att det är roligt att pyssla och lära sig något på samma gång. Att lämna in känns lite tråkigt även om resultatet så klart skulle bli bättre.

Arson, även där en poäng, det kanske inte syns om man inte står med lupp och granskar dem. Men det känns lite som en principsak att få det 100% och inte åka runt och skämmas över sitt halvdana jobb. Jag vet ju själv att det är fel om inte annat :’).

I vilket fall, jag tror det blir -> Försöka med vitt -> om det misslyckas börja om och köra svart -> Ser det fult ut slipar jag ner all färg och lämnar in dom på pulverlackering.

Man kanske kan slipa ner all yta som är framåt, eller längst ut och lacka om den? Och låta det äldre vara i alla vrår och skrymslen, på så sätt kanske inte skillnaden blir så påtaglig… Det blir bara fler och fler alternativ. Kanske lackar bilen rosa för att matcha fälgarna istället 😛

Cores
            Deltagare

Jag tycker vi är helt för hardcore och petiga med bilar i det här landet, varenda läpp eller dimljuskåpa osv ska lämnas in och få exakt rätt nyans och färgmatchas, varenda motor ska va smidd osv, delar är billigt och folk har en massa pengar och bara over do it, detta resulterar att alla sportbilar ser ut som pråliga julgranskulor istället för sportbilar med karaktär som används.

Våtslipa lite lätt, lacka över randen med burklack, klarkacka. Gå vidare till att fixa nåt roligare på bilen, alternativt kör så det ryker 🙂

Eftersom ditt alternativ är billigast och enklast väljer jag så klart att gå på ditt spår :’D

Tack för tipsen, jag slänger upp en bild på dem när det är klart så får vi se hur det blev.

tendency
              Deltagare

INTE svart rand! Då ser ju fälgen en tum mindre ut och däcken som ballonger, haha. “Synd” att bilen är silver, annars kunde du ha lackat randen i bilens färg (silver ser nog lite knas ut).

Förövrigt så känner jag väl igen fälgarna, det var väl någon här i klubben som hade dom för x antal år sedan på sin Impreza?

Ps. Välkommen till klubben och grattis till en bra och kul bil! 🙂

Cores
                Deltagare

INTE svart rand! Då ser ju fälgen en tum mindre ut och däcken som ballonger, haha. “Synd” att bilen är silver, annars kunde du ha lackat randen i bilens färg (silver ser nog lite knas ut).

Förövrigt så känner jag väl igen fälgarna, det var väl någon här i klubben som hade dom för x antal år sedan på sin Impreza?

Ps. Välkommen till klubben och grattis till en bra och kul bil! 🙂

Ja jag tänkte på det med svart också, blir nog fel. Får bli vitt! Ja, killen jag köpte fälgarna av hade haft 3st imprezor så han finns säkert här. Enligt honom hade dom dock legat på förvaring i 7års tid, så dom har vilat en längre tid :’)

Han köpte dom med rosa rand och den som lackat dom finns säkert också här! I vilket fall, tack för välkomnandet! Ska bli kul att lägga tid på bilen och den är farligt rolig att köra, men det vet ju redan alla på det här forumet 😛

tendency
                  Deltagare

Testa vitt du!

Ja, men 7+ år stämmer nog bra med vad jag minns. Tiden går snabbt. 🙂

Cores
                    Deltagare

Bumpar min egen tråd, om nu någon skulle vara intresserad av vad jag gjorde tillslut. Fälgarna fick bli vinterfälg, kommer skaffa liknande till sommaren. Och proffs fick göra jobbet för 500:- fälgen. Eftersom bilen är silver får temat på allt bli svart+silver. Suddig bild men dock :

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.