- Detta ämne har 24 svar, 2,092 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 7 månader sedan av ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2002 kl. 09:22 #66955Janne248Deltagare
Ja, men skit i priset, blir det bättre väghållning med GGS022 fjädrar eller är det bara “show”??????????
/Janne
11 november, 2002 kl. 09:44 #66951PractosDeltagareblir bättre (än orginal) med ggs022.
11 november, 2002 kl. 19:51 #66961PatrikDeltagareTjena!
Köp mitt AVO kit för 10 000:-
Ställbart i höjd och hårdhet. Från högre än orginal till ca 70mm sänkning. Lite hårdare än orginal till mycket hårdare. Blir betydligt mycke mer “gokart” känsla.
/Patrik12 november, 2002 kl. 07:27 #66956Janne248DeltagareOK!
Säg att manköper ett “Coilover kit” för c:a 10 papp.
Vad kostar det att få det monterat?
Måsta man också köpa massa K-häm bak (1500), droplinks (1000)& AntiLift (1500) för att man skall märka av bättre väghållning? Eller?
By the way: K-häm bak vilken diameter är det på dessa orginal?Nån sa att det var “Ställbart i höjd och hårdhet. Från högre än orginal till ca 70mm sänkning.”
Måste man ställa om hjulvinklar varje gång man ställer höjden???
Tänkte om man kan ha vinter vs. sommar höjd. (Bättre med lite markfrigång på vintern)/Janne
12 november, 2002 kl. 07:52 #66962PatrikDeltagareVill man absolut ha bästa tänkbara bör man nog göra hjulinställning när man ändrar höjden. Men jag tycker räcker om man gör en hjulinställning på sommaren när man är nöjd med höjden. Så ha de jag tänkt och göra iaf. Om sedan man höjer bilen några cm över vintern kommer inte bilen dra snett eller så, men om höjningen blir allt för stor kan nog däcken nötas lite mer om man åker mycket på torr asfalt. T.ex. för mycket toe in eller out.
Monteringen klarar man själv. Sitter bara i tre bultar på toppen och två nere vid navet.
Nej, du behöver inte köpa massa tillbehör för att väghållningen ska bli bättre. Jag körde endast med coilover kitet och en ställbar k-hämmare. Det var stor skillnad på bilen. Mycket mera direkt styrd och precis än med org. uppsättningen med grövre k-hämmare.
/Patrik12 november, 2002 kl. 12:54 #66957Janne248DeltagareLAST EDITED ON Nov-12-02 AT 01:55PM (GMT)
>Vill man absolut ha bästa tänkbara bör man nog göra hjulinställning
>när man ändrar höjden. Men jag tycker räcker om man gör en
>hjulinställning på sommaren när man är nöjd med höjden.Ska man ställa in vinklar enl. instruktions boken (om dom nu finns där) eller enligt någon annans rekomendation. (Om nu inte dessa göra att den äter däck som gud-vet-vad)
Edit to say: Med ett justerings bart coilover kit märker man skilland på väghållningen på olika höjder? Stor skillnad?
/Janne
12 november, 2002 kl. 20:45 #66963PatrikDeltagareJag körde med prodrive vinklar. Så mycket camber som möjligt (ca -1.2grader) och 1mm toe in tror jag att det var. Visst nöttes däcken mer på insidan men det var inte mycket mer.
Visst känns bilen stadigare ju lägre den är. Hävarmen från hjulcentrum till bilens tyngdpunkt blir ju kortare, ju lägre bilen är.
/Patrik19 november, 2003 kl. 19:43 #66958ADDE.HDeltagare>LAST EDITED ON Nov-07-02 AT
>05:39 PM (GMT)
>
>
>Det finns coiloverkit (justerbar fjäder + ljusterbar dämpare) för
>under 10000:- (Sachs/Bilstein) men då sakar du bort komforten. Själv
>kör jag orginalben och fjädrar med kraftigare krängningshämmare både
>fram och bak. Det är en väldigt billig modifiering som ger ett
>påtagligt & gott resultat utan att i ett svep omöjliggöra längre
>färder på dåliga småvägar. Det går att montera sänkningssats i form av
>lägre och hårdare fjädrar till en rimlig kostnad men då kan inte
>stötdämparen längre arbeta optimalt, så därför hoppar i alla fall jag
>över den lösningen och
>spar hellre ihop till a. bättre gatstötdämpare med fast fjädersättning
>eller b. tar steget fullt ut till coiloverlösning med toppmonteringar
>och rubbet.
>
>Eller se det så här: Ska bilen bara se “sportig” ut eller faktiskt
>vara det?
>
>Billigaste väghållningskitet alla kategorier är enligt min mening,
>gatdäck av högsta kvalitet, eventuellt R-däck/semislicks och en
>ordentlig fyrhjulsinställning, det räcker långt.
>
>Från att lägga ut runt 5000:- på t.ex fjädrar är det inte så många
>tusenlappar till ett komplett coilover-kit med alla dess
>justeringsmöjligheter.
>Givetvis, vill man ha allt så kostar det därefter.Nu blev det intressant!Var hittar man coilover-kit för under 10000kr?
/Adde10 juni, 2004 kl. 18:40 #66945ExOrdisDeltagare>På tal om coilovers läste jag på scoobynet att bilsteins pss9 till
>imprezan hade väldiga problem… Tydligen funkade inte rebounden alls.
>Skrämmande 😮 Engelsmännen verkade mer förtjusta i KW variant 3. Nån
>som vet vart dessa säljs i svea?Det förklarar förmodligen det låga priset på bilstein. 😉
10 juni, 2004 kl. 18:40 #66944ExOrdisDeltagareLAST EDITED ON Nov-07-02 AT 05:39PM (GMT)
Det finns coiloverkit (justerbar fjäder + ljusterbar dämpare) för under 10000:- (Sachs/Bilstein) men då sakar du bort komforten. Själv kör jag orginalben och fjädrar med kraftigare krängningshämmare både fram och bak. Det är en väldigt billig modifiering som ger ett påtagligt & gott resultat utan att i ett svep omöjliggöra längre färder på dåliga småvägar. Det går att montera sänkningssats i form av lägre och hårdare fjädrar till en rimlig kostnad men då kan inte stötdämparen längre arbeta optimalt, så därför hoppar i alla fall jag över den lösningen och
spar hellre ihop till a. bättre gatstötdämpare med fast fjädersättning eller b. tar steget fullt ut till coiloverlösning med toppmonteringar och rubbet.Eller se det så här: Ska bilen bara se “sportig” ut eller faktiskt vara det?
Billigaste väghållningskitet alla kategorier är enligt min mening, gatdäck av högsta kvalitet, eventuellt R-däck/semislicks och en ordentlig fyrhjulsinställning, det räcker långt.
Från att lägga ut runt 5000:- på t.ex fjädrar är det inte så många tusenlappar till ett komplett coilover-kit med alla dess justeringsmöjligheter.
Givetvis, vill man ha allt så kostar det därefter. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.