Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #66955
    Janne248
    Deltagare

      Ja, men skit i priset, blir det bättre väghållning med GGS022 fjädrar eller är det bara “show”??????????

      /Janne

      #66951
      Practos
      Deltagare

        blir bättre (än orginal) med ggs022.

        #66961
        Patrik
        Deltagare

          Tjena!
          Köp mitt AVO kit för 10 000:-
          Ställbart i höjd och hårdhet. Från högre än orginal till ca 70mm sänkning. Lite hårdare än orginal till mycket hårdare. Blir betydligt mycke mer “gokart” känsla.
          /Patrik

          #66956
          Janne248
          Deltagare

            OK!
            Säg att manköper ett “Coilover kit” för c:a 10 papp.
            Vad kostar det att få det monterat?
            Måsta man också köpa massa K-häm bak (1500), droplinks (1000)& AntiLift (1500) för att man skall märka av bättre väghållning? Eller?
            By the way: K-häm bak vilken diameter är det på dessa orginal?

            Nån sa att det var “Ställbart i höjd och hårdhet. Från högre än orginal till ca 70mm sänkning.”
            Måste man ställa om hjulvinklar varje gång man ställer höjden???
            Tänkte om man kan ha vinter vs. sommar höjd. (Bättre med lite markfrigång på vintern)

            /Janne

            #66962
            Patrik
            Deltagare

              Vill man absolut ha bästa tänkbara bör man nog göra hjulinställning när man ändrar höjden. Men jag tycker räcker om man gör en hjulinställning på sommaren när man är nöjd med höjden. Så ha de jag tänkt och göra iaf. Om sedan man höjer bilen några cm över vintern kommer inte bilen dra snett eller så, men om höjningen blir allt för stor kan nog däcken nötas lite mer om man åker mycket på torr asfalt. T.ex. för mycket toe in eller out.
              Monteringen klarar man själv. Sitter bara i tre bultar på toppen och två nere vid navet.
              Nej, du behöver inte köpa massa tillbehör för att väghållningen ska bli bättre. Jag körde endast med coilover kitet och en ställbar k-hämmare. Det var stor skillnad på bilen. Mycket mera direkt styrd och precis än med org. uppsättningen med grövre k-hämmare.
              /Patrik

              #66957
              Janne248
              Deltagare

                LAST EDITED ON Nov-12-02 AT 01:55PM (GMT)
                >Vill man absolut ha bästa tänkbara bör man nog göra hjulinställning
                >när man ändrar höjden. Men jag tycker räcker om man gör en
                >hjulinställning på sommaren när man är nöjd med höjden.

                Ska man ställa in vinklar enl. instruktions boken (om dom nu finns där) eller enligt någon annans rekomendation. (Om nu inte dessa göra att den äter däck som gud-vet-vad)

                Edit to say: Med ett justerings bart coilover kit märker man skilland på väghållningen på olika höjder? Stor skillnad?

                /Janne

                #66963
                Patrik
                Deltagare

                  Jag körde med prodrive vinklar. Så mycket camber som möjligt (ca -1.2grader) och 1mm toe in tror jag att det var. Visst nöttes däcken mer på insidan men det var inte mycket mer.
                  Visst känns bilen stadigare ju lägre den är. Hävarmen från hjulcentrum till bilens tyngdpunkt blir ju kortare, ju lägre bilen är.
                  /Patrik

                  #66958
                  ADDE.H
                  Deltagare

                    >LAST EDITED ON Nov-07-02 AT
                    >05:39 PM (GMT)

                    >
                    >
                    >Det finns coiloverkit (justerbar fjäder + ljusterbar dämpare) för
                    >under 10000:- (Sachs/Bilstein) men då sakar du bort komforten. Själv
                    >kör jag orginalben och fjädrar med kraftigare krängningshämmare både
                    >fram och bak. Det är en väldigt billig modifiering som ger ett
                    >påtagligt & gott resultat utan att i ett svep omöjliggöra längre
                    >färder på dåliga småvägar. Det går att montera sänkningssats i form av
                    >lägre och hårdare fjädrar till en rimlig kostnad men då kan inte
                    >stötdämparen längre arbeta optimalt, så därför hoppar i alla fall jag
                    >över den lösningen och
                    >spar hellre ihop till a. bättre gatstötdämpare med fast fjädersättning
                    >eller b. tar steget fullt ut till coiloverlösning med toppmonteringar
                    >och rubbet.
                    >
                    >Eller se det så här: Ska bilen bara se “sportig” ut eller faktiskt
                    >vara det?
                    >
                    >Billigaste väghållningskitet alla kategorier är enligt min mening,
                    >gatdäck av högsta kvalitet, eventuellt R-däck/semislicks och en
                    >ordentlig fyrhjulsinställning, det räcker långt.
                    >
                    >Från att lägga ut runt 5000:- på t.ex fjädrar är det inte så många
                    >tusenlappar till ett komplett coilover-kit med alla dess
                    >justeringsmöjligheter.
                    >Givetvis, vill man ha allt så kostar det därefter.

                    Nu blev det intressant!Var hittar man coilover-kit för under 10000kr?
                    /Adde

                    #66945
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      >På tal om coilovers läste jag på scoobynet att bilsteins pss9 till
                      >imprezan hade väldiga problem… Tydligen funkade inte rebounden alls.
                      >Skrämmande 😮 Engelsmännen verkade mer förtjusta i KW variant 3. Nån
                      >som vet vart dessa säljs i svea?

                      Det förklarar förmodligen det låga priset på bilstein. 😉

                      #66944
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        LAST EDITED ON Nov-07-02 AT 05:39PM (GMT)
                        Det finns coiloverkit (justerbar fjäder + ljusterbar dämpare) för under 10000:- (Sachs/Bilstein) men då sakar du bort komforten. Själv kör jag orginalben och fjädrar med kraftigare krängningshämmare både fram och bak. Det är en väldigt billig modifiering som ger ett påtagligt & gott resultat utan att i ett svep omöjliggöra längre färder på dåliga småvägar. Det går att montera sänkningssats i form av lägre och hårdare fjädrar till en rimlig kostnad men då kan inte stötdämparen längre arbeta optimalt, så därför hoppar i alla fall jag över den lösningen och
                        spar hellre ihop till a. bättre gatstötdämpare med fast fjädersättning eller b. tar steget fullt ut till coiloverlösning med toppmonteringar och rubbet.

                        Eller se det så här: Ska bilen bara se “sportig” ut eller faktiskt vara det?

                        Billigaste väghållningskitet alla kategorier är enligt min mening, gatdäck av högsta kvalitet, eventuellt R-däck/semislicks och en ordentlig fyrhjulsinställning, det räcker långt.

                        Från att lägga ut runt 5000:- på t.ex fjädrar är det inte så många tusenlappar till ett komplett coilover-kit med alla dess justeringsmöjligheter.
                        Givetvis, vill man ha allt så kostar det därefter.

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.