- Detta ämne har 4 svar, 2,329 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Bubben.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2015 kl. 22:00 #34267BubbenDeltagare
Som titeln lyder så har jag planer på att renovera motorn i min forester. Bilen håller på att byggas för vardagsbruk men även banträffar och hårdare körning över lag. Motorn har gått 26000 mil nu, har fått sig en genomgång med filter oljor stift dump röktest och ny lambda går som en klocka och känns väldigt pigg. Den har blivigt lite osäker på gasen på låga varv nu dock och jag misstänker lmm även om jag har orginal luftburken utan snorkel.
Jag siktar på ca 270-300 hästar med en td04-19t hybrid turbo, impreza kammar, apexi PowerFC sprut och 440 spridare (om det räcker) walbro pump och btr. det sitter redan ett fullt 3″ rör från turbon.
Jag har lyft några toppar och bytt kammar och “sett över” ventiler men aldrig öppnat blocket på någon bil tidigare. Ändå planerar jag att genom läsning och guider riva och sedan även montera ihop motorn själv.
Jag undrar helt enkelt vad jag bör tänka på när jag renoverar, är det lönt till att börja med? Går det att få ordning på en såpass gammal motor? Jag antar att smidda kolvar är billigare än orginal? Polera/svarva veven och köpa oversize lager, brocha upp cylindrar och köra oversize kolvar. Byta/shimsa ventiltätningarna, slipa in sätena, polera/fräsa/svara banorna för kamaxlarna och även göra detsamma på dom begagnade impreza kammarna och köra oversizelager. Byta oljepumpen till en större som ger mer olja vid högre varv? Om stakarna anlägningsyta mot lagren är slitna bör jag köpa nya stakar också va? Detta är vad jag kommer på just nu.
Vore roligt om någon kunde antingen ge mig en fingervisning om vad man bör tänka på eller överväga utöver ovan nämnda grejjer.
Kan man anlita en vanlig maskinverkstad som har kompetensen för att renovera tex golf 16v motorer eller rally motorer till Volvo och förvänta sig att dom gör ett bra jobb eller kräver dessa motorer ett viss kunnande?
Jag skulle ha köpt en impreza motor och hängt i, men såvida jag inte smuslar med motorkoder osv så blir ju klivet från 170hk till 215hk för stort för att godkännas i pappren. Jag ska ju som sagt göra de- och montering själv samt att omsättning av ventiler och ev. Byte/shimsning av styrningen kommer jag nog göra själv. Har någon duktig avlägset bekant som jag kan snacka med ifall det kör ihop sig.
Jag har hört på internationella forum att man lätt får “piston slapp” när man renoverar samt att “mains” en ofta är i dåligt skick att det inte är värt att försöka. Någon som kan skina lite ljus över dessa begreppen?
Allmänna tankar om ämnet välkomnas också och jag är tacksam för all information, oavsett slag, jag får.
Jag försöker använda sökfunktionen, men jag har bara telefon tills hans och den funktionen sviker så jag ber om ursäkt om en likadan tråd ligger och skräpar på forumet redan.
Mvh Marcus
25 november, 2015 kl. 11:40 #280020KvarnisDeltagareJag gissar på utan att ha kollat har du nog andra kmmmar i forestern
Dom kommer bromsa din jakt på effekt.Normalt håller en >Impreza motor för utan problem för 270>300
Men river du köp typ eagle stakar och förstärkta lager.440 spridare kan man stressa till ~350bhp med 4bars soppatryck
Är dom duktiga att renovera motorer fixar dom en imprezamotor, OM dom följer specar som gäller och inte hittar på något eget. Det är inget konstigt igentligen.
EJ25 är lite mer speciella då man borar dom.Piston salpp får man från fabrik, att lagren rycker har inmte med renoveringar att göra utan mer hur man bruckat bilen.
Kör man med smidda kolvar får man ett annat ljud då kolvarna expanderar med värmen men är inget unik för impreza. Därimot brukar man aldrig kunna återanväda vevenom man haft ras, samnt att den inte går att balansera mer lr vid ras
/J
25 november, 2015 kl. 13:21 #280022BubbenDeltagareJag gissar på utan att ha kollat har du nog andra kmmmar i forestern
Dom kommer bromsa din jakt på effekt.Normalt håller en >Impreza motor för utan problem för 270>300
Men river du köp typ eagle stakar och förstärkta lager.440 spridare kan man stressa till ~350bhp med 4bars soppatryck
Är dom duktiga att renovera motorer fixar dom en imprezamotor, OM dom följer specar som gäller och inte hittar på något eget. Det är inget konstigt igentligen.
EJ25 är lite mer speciella då man borar dom.Piston salpp får man från fabrik, att lagren rycker har inmte med renoveringar att göra utan mer hur man bruckat bilen.
Kör man med smidda kolvar får man ett annat ljud då kolvarna expanderar med värmen men är inget unik för impreza. Därimot brukar man aldrig kunna återanväda vevenom man haft ras, samnt att den inte går att balansera mer lr vid ras
/J
Tack för jäkligt bra info.
Jag kommer ju att byta kammarna till begagnade impreza kammar i bra skick och även nya lager till dom. Men om det inte är några skador på veven så bör man alltså kunna återanvända den? Något ras har jag ju definitivt inte :D. Stakar köper jag nya men kolvar, ska man köpa orginal oversize (finns det?) eller ska man köpa eftermarknads smidda kolvar också när man ändå är igång? Är det något annat jag behöver se över i topparna förutom ventilsäten och styrningar? Är det vispade i dessa motorer? Är det något som kräver renovering/byte efter 26000 mil?
Jag bytte precis topp på brukisen efter ventilsallad och det vill man ju aldrig uppleva igen.Att renovera motorn efter specar som du refererar till, var hittar man dom?
25 november, 2015 kl. 15:05 #280021KvarnisDeltagareJa veven går att återanvända även om den känns lite gammal imina ögon.
Finns nog standard kolvar och stakar på ebay även i oversize. Men gissar på att kostnaden inte är allt för stor till smidda prylar.
Skulle nog köpa ventiler mer när du ändå kostar på
Specar för lager spel m.m finns i manualer, finns att hitta på nättet25 november, 2015 kl. 20:07 #280023BubbenDeltagareJa veven går att återanvända även om den känns lite gammal imina ögon.
Finns nog standard kolvar och stakar på ebay även i oversize. Men gissar på att kostnaden inte är allt för stor till smidda prylar.
Skulle nog köpa ventiler mer när du ändå kostar på
Specar för lager spel m.m finns i manualer, finns att hitta på nättetDå är jag med, dock undrar jag hur man gör med tryckare. Det är väl sånna kolvar som i sin tur trycker på ventilera i dessa bilar va? Bör man. Se över dom och vad gör man isåfall? Honar ur och kör med oversize? När du säger ventiler då menar ju just ventilen och styrningen, för man lär väl inte byta fjädrarna? Jag vill ju få topparna i bra skick när jag ändå är där och grejjar, det ska ju fungera i helst många år är det tänkt. Den skramlar inte mycket med lite mer än en ny boxer gör pga att allt har fått lite större toleranser antar jag, men vill ju ha det stummt och fint.
Vill åter tacka för hjälpen, jäkligt roligt att lära sig.
Mvh Marcus
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.