› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › råd och förslag angående avgassystem och dump till GT?!
- Detta ämne har 2 svar, 906 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
9 mars, 2009 kl. 20:01 #1631
Cherylee
DeltagareJag har en helt orginal subba som e helt orörd..
Men i mina händer nu kommer den inte va orörd länge till.Men eftersom detta blir första bilen jag satsar stenhårt på så behöver jag råd..
och vilka är inte bättre att fråga än er subarumänniskor!?så jag undrar..
Byte av avgassystem? råd? förslag på avgassystem eller så?
och dumpventil?
man vill ju att det ska låta mysigt! nu är bilen så tyst så jag hör mina egna hjärtslag!
9 mars, 2009 kl. 21:00 #45916.zip
DeltagareHärligt och välkommen till klubben.
Förstår att du är ivrig med att få snabba svar, men denna fråga har tagits upp ett xxxx ggr.
Bara att dra iväg en sökning så hittar du nog det du är ute efter.
Och glöm inte att bli en betalande medlem. På så sätt kan du få rabatt på dina blivande prylar hos våra sponsorer, så du har snabbt tjänat igen det 🙂//.zip
9 mars, 2009 kl. 22:20 #45915b20mannen
DeltagareEtt råd som kanske går mot konventionen då: De två sakerna på avgassystemet som du behöver byta ut för att få lite högre effekt och samtidigt lite mer decibel ut avgasröret är: Slutdämparen och katalysatorn.
Det är dom stora effektbovarna i avgassystemet.Visst, du får lite mer effekt av ett tretums avgas hela vägen från turbon. Men högst marginellt om bilen är original i övrigt.
Sen bör du stanna kvar med original dumpventil så länge du inte bytt motorstyrning så att du kan köra utan luftmassemätaren. Original fungerar bra.
Annars är mina tips på dumpventiler nån av Blitz Super Sound eller HKS SSQV. Båda dessa fungerar bra och låter bra.
SSQV är snabbast och bäst på att hålla fart på turbon. Blitz har ett riktigt fint dumpljud för de som gillar sånt. (som jag 😀 )
Båda dessa dumpventiler är ”öppna”, men går med en tillsats att montera så att dom är återcirkulerande, och då funkar finfint tillsammans med en luftmassemätare.
Låt gärna original luftfilterbox sitta kvar om du kör med luftmassemätare. Öppna luftfilter äter luftmassemätare till frukost.
Det går att ”snorkla av” luftfilterboxen för lite mer insugsljud. Sök i forumet för mer info.
I övrigt – GT-motorn gillar inte höga varv på grund av en dåligt konstruerad oljepump. Håll dig under 7000 rpm, eller byt oljepump. Byt oljan ofta, och använd olja av hög kvalitet.
Vill du pilla upp laddtrycket så bör du definitivt hålla dig under 1,3 Bar med original turbo och motorstyrning.Det var i alla fall lite start-tips om trimning.
Men du kanske hade tänkt hoppa direkt till 81 mm stroker four counterweight crank, fodrat closedeckat block, 285 graders kammar, svetsportade toppar, Billet-turbo, paddel-låda och vänt insug? 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.