› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Råd vid bilköp
- Detta ämne har 12 svar, 1,363 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
Subbarist.
-
FörfattareInlägg
-
28 september, 2004 kl. 18:22 #8040
Subbarist
DeltagareHar precis lagt ut samma sak på yatzy, men jag provar här också ihopp om att gardera mig mot ursårning på tråden där borta so here it goes:
Funderar på att köpa en andra bil nu när Imprezan inte rör på sig alls och swiften är alldeles för liten.
Jag funderar på en PT Cruiser. Finns det någon som har erfarenhet om den bilen typ: hållbarhet, rost, förbrukning, kvalite m.m.
Så tackar jag och tar emot info om det gladeligen.Sen om den inte rör på sig eller är tråkig att köra skiter jag i fullständigt då den bara ska ta mig till och från jobbet och transportera runt familjen i.
Och tycker någon att den är ful så får de göra det smaken är som baken det är ju trots allt JAG som ska ha bilen.
/Risto
28 september, 2004 kl. 18:42 #91215Blocken
DeltagareKöp Grusdräparns brorsas Saab 93 eller min morsas VR6:a!
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
28 september, 2004 kl. 19:34 #91221Subbarist
DeltagareNä jag är allergisk mot saab 😛 och VR6 är alldels för törstig och kostar nog för mycket i försäkring…
28 september, 2004 kl. 20:28 #91216Blocken
DeltagareDå har jag en jädra go Crescent som skulle passa dina behov! 😀
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
28 september, 2004 kl. 20:28 #91217Janne248
Deltagare
Sorry för OT, men jag kan inte låta bli:SAAB
Swedish Automobiles Always Breakdown
En kompis till mig hyrde en PT Cruiser och var helnöjd under den helgen, dock så är det ju skillnad och hyra en helg och köpa en och tänka ha några år.28 september, 2004 kl. 20:38 #91219dlehtihet
DeltagareTjena Risto,
De flesta tester säger i snitt att PT cruiser är en okej bil. Det som jag ser som ”dåligt” på den är väl isåfall rostskyddet. Citerar här ifrån ”Rostskyddsregistret” (Vi bilägare / rostskyddsmetoder):
”Rostskydd:
Tidigare Chrysler-modeller har inte varit särskilt motståndskraftiga mot rost. PT Cruiser är visserligen galvaniserad upp till taket, men galvning försvinner med tiden och sen finns inget som stoppar rosten från att få fäste.
Bilen saknar nämligen kompletterande behandling helt och hållet.
En bit av underredet är visserligen överdraget med PVC, men det täcker inte överallt. I bakvagnen är plåten bara grundlackad.
Utsatta balkar är tomma på vax och det finns gott om plåtar som ligger likt kålblad utan något skydd emellan. Den stötupptagande plåten bakom bakre kofångaren på vår testbil hade redan börjat rosta, trots att den var galvaniserad. Dörrar, huv och baklucka – ingenstans finns något extra rostskydd. Dörrarna är dessutom dåligt limmade i skarvarna, vilket brukar betyda säkra angreppspunkter.
Enda ljusglimten i rostskyddet är att bränsletanken är av plast. Fram sitter också ganska bra innerskärmar. ”>Nä jag är allergisk mot saab 😛 och VR6 är alldels för
>törstig och kostar nog för mycket i försäkring…28 september, 2004 kl. 21:41 #91226estic
DeltagareEnligt motorjournalen igår, så bör man bortse den enklaste modellen
pga för dålig utrustning./D
29 september, 2004 kl. 07:08 #91222Subbarist
DeltagareJag fick mycket vettig och bra svar från EVO2 ägare på zatzy faktist, så jag lägger PT Cruiser tankarna på hyllan utan funderar vidare, det vore rätt praktist med en rx eller gl Impreza typ 99-00 kombi, dåjag kommer och mycket reservdelar från min GT till den }(
Men man får tacka för alla svar…
/Risto
2 oktober, 2004 kl. 16:57 #91224Subbarist
DeltagareJa fast nu är det nya bud igen 😉 det måste vara en bättre beggad diesel med max 5000 mil på mätaren och inte alt för dyr. är inne på en Peugeot 307 faktist, var och provkörde en bensinare i fredags och jag gillade lådan och hur chassiet uppförde sig under körning, det blev några tvära svängar och rondeller med en gravid flickvän i passagerarsätet som bara skrek }(
2 oktober, 2004 kl. 23:21 #91220dlehtihet
DeltagareRisto,
du ska definitivt ha en 3-pips Lupo diesel. Prima bilar 😉
M v h
//Danne
>Ja fast nu är det nya bud igen 😉 det måste vara en bättre
>beggad diesel med max 5000 mil på mätaren och inte alt för
>dyr. är inne på en Peugeot 307 faktist, var och provkörde en
>bensinare i fredags och jag gillade lådan och hur chassiet
>uppförde sig under körning, det blev några tvära svängar och
>rondeller med en gravid flickvän i passagerarsätet som bara
>skrek }(
>
>4 oktober, 2004 kl. 09:44 #91225Subbarist
Deltagare>Risto,
>
>du ska definitivt ha en 3-pips Lupo diesel. Prima bilar 😉
>
>M v h
>
>//DanneAaaaaaningen för liten, men annars hade jag tagit den direkt…
19 december, 2005 kl. 06:19 #91218Manor
DeltagareJag hade satsat på en Honda (från Rosenholtz kanske…där jag köpte min Impreza). Det verkar vara j-kligt hållbara bilar, och går riktigt bra.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #91223Subbarist
DeltagareGrjejen är den att det måsta vara en bil med hög andrahandsvärde, max 5 år gammal och inte allt för dyr i drift… jag funderar faktist lite på Lexus IS200 (det är jobbet som styr bilpengarna & nej det går inte och köpa impreza WRX)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.