Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34921
    Mell
    Deltagare

      Är helt okunnig om bilar och funderar på att köpa en ny WRX STI -16 för att slippa (med mina bristande kunskaper) gå på någon mina i begagnathandeln. I en snabb analys så verkar det inte heller som att den här modellen tappar procentuellt lika mycket i värde som många andra modeller från andra märken gör efter ett par år.

      Jag kommer nog inte köra så mycket (ca 300-500 mil per år från helgkörning och semesterarna) men det kommer nog att gasas en del när den väl körs. Jag har egentligen inte speciellt stort behov av bil som färdmedel (jobbar och bor mitt i stan i sthlm i en lägenhet med tillgång till garage) utan det här är mer som nöjeskörning/semeser/helgtrips.

      Har lite frågor kopplat till det.

      1. Hur ser ni på WRX STI årsmodell -16 i förhållande till äldre modeller? Läste något om att nya modeller blivit tyngre bl.a.
      2. Hur lång brukar garantitiden vara?
      3. Vore det helt dumt att trimma/byta ut delar under garantitiden? Kunde förresten inte hitta att det fanns något steg 1 trim för subarumodeller nyare än 2014 på JRM.
      4. Brummar den fint redan stock eller behöver man byta ut något för att för att den ska låta bra?
      5. Pyser det härligt vid växlingarna i en stock WRX STI eller måste man byta ut något för att få det ljudet? 🙂
      6. Vad ser ni för för- och nackdelar med att köpa en ny STI i jämförelse med att köpa en begagnad -08 till -13 med ~4000 mil?

      #283581
      Zlasher
      Deltagare

        Hallå och kul att du sneglar på en STI:)
        Jag kör en 08a STI.
        Det är underbara bilar. Nya modellen är säkert tyngre men har också skönare komfort i. Dock saknas de skålade Sparco stolarna som jag har i min 08a.
        De har ju förbättrat väghållningen och styrningen i de nyare modellerna. Annars motor mässigt är de i princip identiska.
        De går bra orginal. Men man kan få dem att gå så mycket bättre och roligare;)
        Kolla Youtube så får du se vad orginal avgas låter vs eftermarknads. De flesta byter iaf slutdämparna för att få det låta lite brutalare.
        Angående trim hos Jrm så är det precis samma trim som till årsmodell 14.
        305 hk orginal. 350 hk med steg 1. Soppapump, 3″ avgas, tändstift. Och Ecutek mappning.

        3 års garanti är det väl på de nya?
        Och 3 fria service? Eller har de slutat med fria service.
        Din garanti gäller inte ens om du byter avgas. De har blivit riktigt kinkiga på det.

        Ska du köpa en beggad så köp helst en som har smidd maskin. Då många av 08orna rasar. Var stort problem med ringlandet och dålig orginalmapp.
        Men du kan ju få en som gått få mil med en smidd maskin och lite utbytt godis för billigare peng än vad en ny kostar.

        #283585
        Mell
        Deltagare

          Hur ser ni på att köpa en ny WRC STI -16 mot att köpa en Ford Focus RS -16?

          De ligger ju i samma prisklass och lite bättre drag i forden. Måste medge att WRC:n tilltalar mig mycket mer estetiskt. Jag gissar att en ford focus RS inte är lika lätt att trimma dock?

          #283579
          Christian S
          Deltagare

            2. Hur lång brukar garantitiden vara?

            http://www.subaru.se/om-subaru/information/garantier/
            När du köper en ny Subaru så har den 3 års Nybilsgaranti (eller 100000km, vilket som inträffar först), 3 års Vagnskadegaranti, 3 års Vägassistans samt 12 års garanti mot genomrostning. Nybilsgarantin och Vägassistansen gäller i hela Europa.

            När du köper en ny Subaru får du alltid fri service i 3 år eller vid 15 000, 30 000 och 45 000km

            4. Brummar den fint redan stock eller behöver man byta ut något för att för att den ska låta bra?

            med orginal systemet är den väll rätt tyst men det finns ju ett sportsystem som orginal tillbehör http://www.subaru.se/tillbehor/wrx-sti/exterior/

            åkte med i en 14 alternalivt en 15 (kommer inte ihåg vilket det var) uppe på svenska rallyt i år med sportsystemet och det mullrade rätt gött:)

            5. Pyser det härligt vid växlingarna i en stock WRX STI eller måste man byta ut något för att få det ljudet? 🙂

            nej det låter väll inget speciellt iom att det sitter återledande dumpventil.

            #283584
            Athlon
            Deltagare

              Om du är i närheten av Uppsala så kan du komma förbi och lyssna på en sti GT -16 som är original och en som har invidia q300 catback så får du själv avgöra vad som passar dig.

              Skickat från min iPhone med Tapatalk

              #283586
              AL_1
              Deltagare

                Tack för alla bra tips! 🙂

                #283577
                sladden
                Deltagare

                  Hur mkt dricker dom nya utan att farmor sitter bakom ratten…??
                  faktis förbrukning 🙂

                  #283582
                  Bubu
                  Deltagare

                    Hur mkt dricker dom nya utan att farmor sitter bakom ratten…??
                    faktis förbrukning 🙂

                    Min bil (WRX STI GT 2015) ligger runt 1.2 genomsnittsförbrukning sedan jag har haft bilen, jag har kört runt 3600 mil hittills. Detta inkluderar 2 körningar på bana och även runt 600 mil på Autobahn i Tyskland upptill 200-250 km/h. Kör man på svenska motorvägar runt 100-130 km/h (t.ex. Sthlm -> Gbg), ligger förbrukningen runt 1.0. Jag har inte mappat bilen eller gjort några andra ändringar som skulle ändra på bilens bränsleförbrukning, allt är helt originalt och oförändrat inklusive fälgar och däck. Jag tror att det skulle gå att få lägre förbrukning i genomsnitt: typ 1.0-1.1, men jag tror att de flesta som köper denna bil har ganska tung höger fot vilket resulterar runt minst 1.2 förbrukning vid blandad körning. 🙂

                    #283578
                    sladden
                    Deltagare

                      Min bil (WRX STI GT 2015) ligger runt 1.2 genomsnittsförbrukning sedan jag har haft bilen, jag har kört runt 3600 mil hittills. Detta inkluderar 2 körningar på bana och även runt 600 mil på Autobahn i Tyskland upptill 200-250 km/h. Kör man på svenska motorvägar runt 100-130 km/h (t.ex. Sthlm -> Gbg), ligger förbrukningen runt 1.0. Jag har inte mappat bilen eller gjort några andra ändringar som skulle ändra på bilens bränsleförbrukning, allt är helt originalt och oförändrat inklusive fälgar och däck. Jag tror att det skulle gå att få lägre förbrukning i genomsnitt: typ 1.0-1.1, men jag tror att de flesta som köper denna bil har ganska tung höger fot vilket resulterar runt minst 1.2 förbrukning vid blandad körning. 🙂

                      Jo jag vet att subborna kan va törstiga. Har haft 3st själv i olika utföranden 🙂

                      Men det mest intressanta är va dom drar, landsväg och blandad körning.(dvs åka till butiken å handla osv) När ja gasar får dom gärna dricka lite. Men inge kul å tanka bara för att man ska till affären å handla lite.. 😛 Mitt rekord e 4,5L milen på mantorp 🙂

                      Vad är uppdaterat på motorena kontra gamla modellerna typ 05-06.. Lr är det i princip samma maskin nu som då?

                      #283583
                      Bubu
                      Deltagare

                        Jo jag vet att subborna kan va törstiga. Har haft 3st själv i olika utföranden 🙂

                        Men det mest intressanta är va dom drar, landsväg och blandad körning.(dvs åka till butiken å handla osv) När ja gasar får dom gärna dricka lite. Men inge kul å tanka bara för att man ska till affären å handla lite.. 😛 Mitt rekord e 4,5L milen på mantorp 🙂

                        Vad är uppdaterat på motorena kontra gamla modellerna typ 05-06.. Lr är det i princip samma maskin nu som då?

                        Jag tror att det är i princip samma motor, inga stora förändringar.

                        #283575
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          Jag skulle nog inte göra något ått motorn dvs mappa etc under maskingarantin

                          Om du är villig att ta en smäll med motor ras, mappa 🙂
                          Du kommer få betala själv när om det rasar, men då kan du bygga en ny maskin med turbo för ~450>500Bhp 😀

                          En beganad kan man ju ofra lite mer slanatar och fixa smidd motor m.m, dvs roligare bil 🙂

                          Men det är svårt, det är så inviduellt, syrran grabb köpte en STI GT -16, hans sambo lyckades köra på 0.7 😮
                          Jag skulle nog köpt en -11> 15 och åkt om kring med smidd botten och ~450Bhp om det bara var en leksak 😀

                          Per mappar fortfarande i bland på Trollspeed. Han har mappat nån STI -16 med org sprut och lite godis till runt ~440Bhp, skulle mappas igen för ~470BHp 🙂

                          #283580
                          Jommie
                          Deltagare

                            3000 körda mil. Förbrukning:
                            http://www.fuelly.com/car/subaru/wrx_sti/2016/jommie/396455.

                            Det som skiljer sig från dom gamla är i all huvudsak väghållningen och sittpositionen. Dom nya har mycket bättre väghållning (med original fjädring/dämpare). Men dom är av samma skäl inte lika komfortabla. Från 2015 fick STIn torque vectoring som ska hjälpa ta en runt kurvorna lite snabbare. Man sitter även lite högre i dom nya.

                            #283576
                            Surbarbro
                            Deltagare

                              Hur mkt dricker dom nya utan att farmor sitter bakom ratten…??
                              faktis förbrukning 🙂

                              Hallå!
                              Farmor kan också gasa på! 😉

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.