› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Rakskurna drev 1-3 i 6-vxl STI-låda?
- Detta ämne har 9 svar, 1,225 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 5 månader sedan av
clasen.
-
FörfattareInlägg
-
1 juli, 2014 kl. 20:54 #32560
Jocke.T
DeltagareJag har börjar kolla lite på rakskurna drev till min STI…
Jag är ett stort fan av ljudet från en dogbox men skulle snabbt tröttna om man skulle behöva peltorkåpor när man ska glida på motorvägen.
Så jag tänkte om man kan köra på rakskurna drev 1,2,3 och sen resten snedskurna, som original.
Finns det någon här som kör med det?
För/nackdelar??
Vad kostar delarna?
Vad kostar jobbet för att få dreven monterade? (då jag inte mekar växellåda själv)1 juli, 2014 kl. 22:03 #270341Erlandsson
DeltagareKolla med Magnus på JMB han är åf för Samsonas(?)
Skickat från en slamsug
2 juli, 2014 kl. 09:23 #270337Jocke.T
DeltagareOkey. Det ska kollas upp! 🙂
2 juli, 2014 kl. 10:12 #270338Jocke.T
DeltagareDet låter dyrt 😛
Vad jag hört innan när folk snackat om svarva drevsatser så har folk bara sagt att det inte är lönt.2 juli, 2014 kl. 17:53 #270344clasen
DeltagareDe svåra är ju inte att svarva, det är snarare den enklaste biten
Sen ska det fräsas kugg, härdas, ev penas å slipas.
2 juli, 2014 kl. 17:55 #270342Igge
DeltagarePening brukar vara efter slipning, men annars så 🙂
Eventuellt om man vill fossa efter också
2 juli, 2014 kl. 18:40 #270339Jocke.T
DeltagareÄven om man ska tjofsa och fnula så kan inte jag göra det själv. Så det känns som att köpa en färdig sats med drev till 1-3 för min del 😉
2 juli, 2014 kl. 18:44 #270343Igge
DeltagareBehöver du det för ditt vrid eller mest för en kul grej?
Drevsatser brukar vara svindyra då få köper såna
2 juli, 2014 kl. 19:17 #270340Jocke.T
DeltagareLite i förebyggande syfte och lite för sakens skull.
Plus att det ger en fördel i rödljusen när 2an ska i 😉Är lite det med kostnaden som jag undrar över. Det finns ju gränser för hur mycket det får kosta.
2 juli, 2014 kl. 22:37 #270345clasen
DeltagarePening brukar vara efter slipning, men annars så 🙂
Eventuellt om man vill fossa efter också
Sant där, tänk va tankspridd man kan vara :rolleyes:
Försvarar mig med att jag bara pysslat med mjuk bearbetning än så länge, så jag bryr mig inte så mycket om den hårda 😉Lite i förebyggande syfte och lite för sakens skull.
Plus att det ger en fördel i rödljusen när 2an ska iEgentligen är ju rakskurna drev svagare än snedskurna, om man inte kan kränga i fetare, MEN det är ju lägre friktionsförlust.
Kikat lite på hela växellådskitt och ett ”standard” ligger väl runt 70k och vill man ha rejslåda är det väl närmare 100k.
Vad några enstaka drev kan kosta är en annan femma…..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
