SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Rakskurna drev 1-3 i 6-vxl STI-låda?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32560
    Jocke.T
    Deltagare

      Jag har börjar kolla lite på rakskurna drev till min STI…

      Jag är ett stort fan av ljudet från en dogbox men skulle snabbt tröttna om man skulle behöva peltorkåpor när man ska glida på motorvägen.

      Så jag tänkte om man kan köra på rakskurna drev 1,2,3 och sen resten snedskurna, som original.

      Finns det någon här som kör med det?
      För/nackdelar??
      Vad kostar delarna?
      Vad kostar jobbet för att få dreven monterade? (då jag inte mekar växellåda själv)

      #270341
      Erlandsson
      Deltagare

        Kolla med Magnus på JMB han är åf för Samsonas(?)

        Skickat från en slamsug

        #270337
        Jocke.T
        Deltagare

          Okey. Det ska kollas upp! 🙂

          #270338
          Jocke.T
          Deltagare

            Det låter dyrt 😛
            Vad jag hört innan när folk snackat om svarva drevsatser så har folk bara sagt att det inte är lönt.

            #270344
            clasen
            Deltagare

              De svåra är ju inte att svarva, det är snarare den enklaste biten

              Sen ska det fräsas kugg, härdas, ev penas å slipas.

              #270342
              Igge
              Deltagare

                Pening brukar vara efter slipning, men annars så 🙂

                Eventuellt om man vill fossa efter också

                #270339
                Jocke.T
                Deltagare

                  Även om man ska tjofsa och fnula så kan inte jag göra det själv. Så det känns som att köpa en färdig sats med drev till 1-3 för min del 😉

                  #270343
                  Igge
                  Deltagare

                    Behöver du det för ditt vrid eller mest för en kul grej?

                    Drevsatser brukar vara svindyra då få köper såna

                    #270340
                    Jocke.T
                    Deltagare

                      Lite i förebyggande syfte och lite för sakens skull.
                      Plus att det ger en fördel i rödljusen när 2an ska i 😉

                      Är lite det med kostnaden som jag undrar över. Det finns ju gränser för hur mycket det får kosta.

                      #270345
                      clasen
                      Deltagare

                        Pening brukar vara efter slipning, men annars så 🙂

                        Eventuellt om man vill fossa efter också

                        Sant där, tänk va tankspridd man kan vara :rolleyes:
                        Försvarar mig med att jag bara pysslat med mjuk bearbetning än så länge, så jag bryr mig inte så mycket om den hårda 😉

                        Lite i förebyggande syfte och lite för sakens skull.
                        Plus att det ger en fördel i rödljusen när 2an ska i

                        Egentligen är ju rakskurna drev svagare än snedskurna, om man inte kan kränga i fetare, MEN det är ju lägre friktionsförlust.

                        Kikat lite på hela växellådskitt och ett ”standard” ligger väl runt 70k och vill man ha rejslåda är det väl närmare 100k.

                        Vad några enstaka drev kan kosta är en annan femma…..

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.