› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Rasad motor i STi 04′. Sälja som den står?
- Detta ämne har 16 svar, 3,024 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
LimpanS.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2013 kl. 19:52 #30202
LimpanS
DeltagareHej,
Desvärre så rasade motorn i min 2004 STi nu i helgen. Vet inte vad som är orsaken än så länge, men bilen står hos Autoteknik i Helsingborg och motorn går inte runt för fem öre längre. Bilen kommer försvinna ur min ägo hur jag än gör. Antingen säljer jag den med kass motor (vad kan man få för den då?) eller så lånar jag 50k och stoppar i en ny motor och säljer den.
Bilen har rullat 14k mil och är i mycket fint skick utöver motorn nu då såklart.
Tacksam för tips.
Mvh Linus med ångest
10 april, 2013 kl. 10:04 #255141narto
Deltagare:/
10 april, 2013 kl. 15:49 #255140Snilsson
DeltagareVar den inte renoverad för ett tag sen? Finns det ingen garanti?
10 april, 2013 kl. 16:51 #255142LimpanS
DeltagareVarför ska du låna 50k för en motor?
Om man är lite driftig går det att köpa såna motorer kompletta för typ 15k…
Jag kan bjuda 25k för bilen annars…
Likabra att räkna högt, letat lite på internet nu och det verkar som man kan få en vettig motor för under 30 iaf. Sen ska verkstaden har betalt för att byta också, fick prisuppgift på 6-7k men räknar väl med 10 så man har lite att spela på. Men du får gärna berätta var du hade hittat en motor i bra skick för 15k..
10 april, 2013 kl. 16:54 #255143LimpanS
DeltagareVar den inte renoverad för ett tag sen? Finns det ingen garanti?
Blev renoverad slutet av 2011, dock i västerås. Sen har bilen gått igenom 2000 mil och 3-4 ägare sen dess, så någon garanti kan jag nog glömma :/
Mottager gärna tips om var mer man kan leta efter begagnade motorer. Hittat lite på eBay, men inte många.. Undviker gärna usa och japan eftersom man får tulla och momsa på ganska mycket.
10 april, 2013 kl. 17:17 #255150997GT3
DeltagareRiktigt tråkigt :/ Men varför sälja även om du lånar pengar och renoverar? Då vet du vad du har iaf 🙂
10 april, 2013 kl. 17:18 #255135Gyver
DeltagareBort med topparna, har dem klarat sig så är det billigaste alternativet att köpa ett komplett shortblock med oljetråg och allt från England. Ev en planing av topparna och nya topplockspackningar med annan tjocklek beroende på vilket shortblock du köper. Har du 2.0 motor så rekommenderar jag ett JDM-block.
Några som man kan kontakta:
*Poleposition uk
*Scoobyspares
*ASB breakersSamt hålla utkik på scoobynet och 22b forumen, och komma ihåg att fråga efter servicehistorik och papper som bevisar oljebyten osv. Samt bilder som visar kolvarnas yta så det inte finns några märken av spikningar.
10 april, 2013 kl. 17:29 #255144LimpanS
DeltagareRiktigt tråkigt :/ Men varför sälja även om du lånar pengar och renoverar? Då vet du vad du har iaf 🙂
Tanken var i så fall att låna pengar av päronen (20 år och timanställd) och sen sälja bilen så jag kan betala tillbaka direkt. Men jag får först se hur dyrt det blir, om lånet inte behöver bli så stort så kanske jag behåller bilen. Aldrig tagit ett lån i mitt liv än så länge, gör allt för att undvika det också (förutom huslån såklart).
10 april, 2013 kl. 17:40 #255145LimpanS
DeltagareBort med topparna, har dem klarat sig så är det billigaste alternativet att köpa ett komplett shortblock med oljetråg och allt från England. Ev en planing av topparna och nya topplockspackningar med annan tjocklek beroende på vilket shortblock du köper. Har du 2.0 motor så rekommenderar jag ett JDM-block.
Några som man kan kontakta:
*Poleposition uk
*Scoobyspares
*ASB breakersSamt hålla utkik på scoobynet och 22b forumen, och komma ihåg att fråga efter servicehistorik och papper som bevisar oljebyten osv. Samt bilder som visar kolvarnas yta så det inte finns några märken av spikningar.
Tack för tipsen, har mailat företagen du föreslog.
Enligt tidigare renoveringskvitton så är toppen planad osv redan, väntar dock på besked om toppen klarar sig eller ej!
Vart hittar man JDM block?
Hittade detta på eBay, från Polen. Hade det varit något att satsa på om topparna går att återanvända från min rasade motor?
10 april, 2013 kl. 19:10 #255136Gyver
DeltagareTack för tipsen, har mailat företagen du föreslog.
Enligt tidigare renoveringskvitton så är toppen planad osv redan, väntar dock på besked om toppen klarar sig eller ej!
Vart hittar man JDM block?
Hittade detta på eBay, från Polen. Hade det varit något att satsa på om topparna går att återanvända från min rasade motor?
Jag satt i samma sits själv förut så tipsar gärnad—0.o—b
JDM-block hittar du hos breakers i england eller privatpersoner som tjänar mer på att sälja bilarna i delar än att sälja dem hela. Men skall du sälja bilen så kanske det kvittar om det är JDM eller inte… prisfråga. Ett riktpris är ca £1000 för ett lågmilat komplett shortblock med oljepump och tråg samt värmeväxlaren, med bra servicehistoria. Sen fraktkostnad med flyg på ca 1000-1500kr hem till dig. Original topplockspackningar, topplocksbultar och svart oljefilter hittar du hos importcarparts.co.uk
Är du beredd att lägga ut dem pengarna på det där från polen så rekomenderar jag hellre enginetuner i england. Samma pris men dem har erkänt bra rykte och du kanske kan komma undan lite billigare också.
Mvh
10 april, 2013 kl. 21:25 #255146LimpanS
DeltagareÄven om jag inte har gott om pengar just nu så vill jag inte snåla när det gäller block/motorbyte. Kanske bara är jag som är nojig, men det känns bäst att köpa från ett företag som erbjuder någon sorts garanti och har testat motorn..?
Skiljer sig blocken något mellan de olika årsmodellerna eller är det samma så länge de heter EJ207?
11 april, 2013 kl. 04:08 #255137Gyver
DeltagareÄven om jag inte har gott om pengar just nu så vill jag inte snåla när det gäller block/motorbyte. Kanske bara är jag som är nojig, men det känns bäst att köpa från ett företag som erbjuder någon sorts garanti och har testat motorn..?
Skiljer sig blocken något mellan de olika årsmodellerna eller är det samma så länge de heter EJ207?
Det är väl som det mesta här i livet, du får vad du kan förhandla fram… och en breaker i england provkör och kollar igenom en bil innan dem köper in den för att sälja i delar. Att få en garanti ska väl inte vara något problem att fixa…:)
Det kan skilja lite i kompressionshöjd på kolvarna, men längd på stakar och slaglängd på veven är samma. Därav måste man matcha med rätt tjocklek på topplockspackningen ifall man vill få rätt kompression i motorn. Har du räknat med kostnaden för justering av mappen också?
I ditt fall kanske det vore smidigast och säkrast att köpa ett nybyggt block eller ett utbytes via Subaru.
11 april, 2013 kl. 08:29 #255147LimpanS
DeltagareDet är väl som det mesta här i livet, du får vad du kan förhandla fram… och en breaker i england provkör och kollar igenom en bil innan dem köper in den för att sälja i delar. Att få en garanti ska väl inte vara något problem att fixa…:)
Det kan skilja lite i kompressionshöjd på kolvarna, men längd på stakar och slaglängd på veven är samma. Därav måste man matcha med rätt tjocklek på topplockspackningen ifall man vill få rätt kompression i motorn. Har du räknat med kostnaden för justering av mappen också?
I ditt fall kanske det vore smidigast och säkrast att köpa ett nybyggt block eller ett utbytes via Subaru.
Har en EcuTek licens i bilen redan, så antagligen kommer den skeppas upp till Stockholm för en uppdatering bara (3000:-).
Tack för tipsen, ska forska vidare under dagen och återkommer om det är fler oklarheter!
11 april, 2013 kl. 21:25 #255148LimpanS
DeltagareInte blivit mycket klokare än så länge.. Letat massor på Subaruforumen osv nu, även fått svar från PolePositionUK och ett annat företag.. Ingen har rätt block/motor på lager.
Vågar man satsa på blocket från Polen i brist på bättre alternativ..? Mottager väldigt gärna länkar som hjälper mig i letandet, kan bjuda på fika för besväret.
12 april, 2013 kl. 11:23 #255138Gyver
DeltagareHade topparna klarat sig?
Om så är fallet, kolla med en auktoriserad subaruverkstad vad det kostar att köpa ett nytt shortblock.
Ring också enginetuner i england, http://www.enginetuner.co.uk/home.htm.
Be att få pris på ett nybyggt shortblock baserat på ett semiclosed block, med ny ej207 vev, acl-lager, manley eller eagle h-profilstakar och Mahle Powerpak-kolvar med 1’a överdimension (92.5mm) Billigaste alternativet på ett smitt block och bra kolvar som passar på en gatbil. Sen beställer du värmeväxlaren och det nya tråget tillsammans med resten av delarna från importcarparts och får din verkstad att skruva ihop allt!Så skulle jag göra iallafall…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.