› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › rasar både wrx o sti ?
- Detta ämne har 8 svar, 1,652 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av
5vensson.
-
FörfattareInlägg
-
5 maj, 2013 kl. 07:27 #30350
Ruben77
DeltagareHejsan
Undrar om både wrx och sti motorerna har problem med ras ?
När man läser handlar det typ bara om sti…
Är de samma problem med 2, 5 xt i forester ?5 maj, 2013 kl. 10:30 #256176Patrick P931
DeltagareJag tror dels att fxt och wrx körs inte lika hårt som sti, dessutom är färre ägare ”bilnördar” och aktiva på diverse nätforum, och därför kan det se ut som att man har färre ras. Jag tror att både ej255 och ej257 har svagheter men att även slumpen är inblandad. Se till att det finns olja, att den är bra och att det inte spikar så tror jag att man kommer att kunna ha ett bekymmerfritt ägande hedrande av Subarus rykte.
Spekulation från min sida iofs. 😉
9 maj, 2013 kl. 06:20 #256177B5254T4
DeltagareVi har inte gjort första WRX/FXT:n på jobbet, däremot många STI. Kan bero på många saker, 70hk mindre, förare som kör lugnare, bättre kolvar (annat artikelnr) eller nåt annat jag totalt missat.
En del gissar spikningar men hittar inga tecken på det då ringlanden är avbrutna och inte smälta, inga tecken på att nåt varit varmt.
Det skrämmande är de gubbkörda 500-milarna som går, ingen logisk förklaring förutom kolvarna då.
Åkerkommer med fakta längre fram, vi har nu bilar som rullar med andra kolvar och exakt samma motor för övrigt. Ska följa dem stenhårt! 🙂
9 maj, 2013 kl. 10:20 #256179Woojen
DeltagareVi har inte gjort första WRX/FXT:n på jobbet, däremot många STI. Kan bero på många saker, 70hk mindre, förare som kör lugnare, bättre kolvar (annat artikelnr) eller nåt annat jag totalt missat.
En del gissar spikningar men hittar inga tecken på det då ringlanden är avbrutna och inte smälta, inga tecken på att nåt varit varmt.
Det skrämmande är de gubbkörda 500-milarna som går, ingen logisk förklaring förutom kolvarna då.
Åkerkommer med fakta längre fram, vi har nu bilar som rullar med andra kolvar och exakt samma motor för övrigt. Ska följa dem stenhårt! 🙂
Spikningar orsakar inte bara värme utan även påfrestningar på kolven där de inte ska va, vilket resulterar att ringlanden spricker (inte smälter) väldigt sällan en kolv smälter pga spikningar 😛
Tycker det är märkligt att Subaru inte gjort något åt EJ257s kolvproblem när motorn funnits så många år å fortfarande används?
Måste ju rent ekonomiskt sätt vara billigare för dom att lägga i ett par finare kolvar i fabrik än vad alla garanti ärenden osv kostar?9 maj, 2013 kl. 11:20 #256178B5254T4
DeltagareSpikningar orsakar inte bara värme utan även påfrestningar på kolven där de inte ska va, vilket resulterar att ringlanden spricker (inte smälter) väldigt sällan en kolv smälter pga spikningar 😛
Tycker det är märkligt att Subaru inte gjort något åt EJ257s kolvproblem när motorn funnits så många år å fortfarande används?
Måste ju rent ekonomiskt sätt vara billigare för dom att lägga i ett par finare kolvar i fabrik än vad alla garanti ärenden osv kostar?Så sant, tycker bara spikningar borde vara nära omöjligt på bilar som inte sett laddtryck. De flesta nya STI-kärror körs av äldre, tro det eller ej. 🙂
Vi har haft nån bonntrimmad med tydliga tecken på spikningar då både kolvtopp och ventiler gått varma, då var ringlanden rundade och halvsmälta. Måste ju inte se ut så men då vet man vad som hänt.
Subaru sa att det kom en ny kolv i STI Racing och att problemet var borta men det stämmer inte, minst lika illa. Ja, ett short block kostar 30.000:- och sen packningar 7000:- och arbete på det. Känns som att borde löst det vid det här laget…
Gissar på att det hela har låg prio då ny 2-litarn är på G, den direktinsprutade BRZ-spisen har ju visat sig svinstark och vissa kör 600hk på org motor efter turbokonvertering. Den motorn finns redan överladdad i nya Forester och kommer lämna 300-350hk utan problem i nya STI.
15 oktober, 2014 kl. 18:22 #256174edbe
DeltagareLyfter frågan…någon som vet om det är samma problem med tex en forester med 2.5 an…låt oss säga att den dessutom är trimmad till 340hk
15 oktober, 2014 kl. 19:22 #256173Mumin
DeltagareJag har bytt maskin på 08ans xt 2 gånger pga lagerras.. Men årgången innan inga
15 oktober, 2014 kl. 19:52 #256175edbe
DeltagareOk, men visst är det samma från 06 framåt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
26 november, 2014 kl. 21:41 #2561725vensson
DeltagareNågon som vet om risken för ras är lika stor på en bil som fått motorn utbytt på garantin? Sätter dom dit bättre grejor eller dom bara stoppar i en lika dan motor igen?
/ Johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.