SSC Allmänt snack Allmänt småprat Reflektioner efter några dars körande med ny mappning…

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    moken
    Deltagare

Japp, i Onsdags hämtade jag tillbaks bilen från Jrm efter ett stiftbyte och justering av tek3 mappen.
      Köpte ju practos större turbo och mappade box tidigare i våras.

Första provkörning av bilen med Rikard med så infann sej inte riktigt wowkänslan, men det var skönt att veta att det inte spikade eller leanade så jag kände mej relativt nöjd ändå…
      Runt 290hk trodde dom att den låg på eftersom bilen gått 10700 mil.

Iallafall, dagen efter så skulle jag åka in till Solna och var själv i bilen. Väg 73, ”dödens väg” är ju inte den roligaste att köra, alltid full av väglusar som köpt bilar utan gaspedal och som vanligt hamnade man i en sån kö.
      Vart lite fritt på en raka, 3:an petades i och pedalen fick falla till golvet…
      motorn varvade upp och bilen började dra iväg lite… Någon sekund senare kom den riktiga knuffen och nu jävlar började det röra sej 😀
      Bara hålla stumt och nuförtiden drar den lika jäkligt hela vägen till 7000varv.

Efter min lyckade omkörning kunde jag släppa av igen och ligga i farter enligt skyltning +moms en stund innnan nästa lus uppenbarade sej.
      Var bara upprepa ovanstående procedur så var man vägens kung igen 🙂

Så ett stort tack till Rikard som lyckades klämma in min bil, och jag måste säga att han är en väldigt trevlig person att ha och göra med.
      Nu är man bara lite sugen på FMIC och lite större spridare och en ny mappning, men då börjar man tulla lite på hållbarheten av diverse detaljer tyvärr och det är nog inte så bra på en ”bruksbil”.

Nu ska jag ut o gasa snart igen, American car show i Norrtälje lockar 🙂

moken
      Deltagare

Hej !Var du tvungen att ha kvar blödventilen…jag hade hört att de kunde mappa ECU:n för ett högre laddtryck utan att ta till blödventiler eller Dawes devices?mvh Mats N

Menade orginal blödventil alltså 🙂

Practos
        Deltagare

Moken, fick du något svar på varför den laddade så dåligt innan JRM mappade om den för din bil? Borde den inte ha gått lika bra för dig som för Practos (om än något som inte skulle utnytjas innan ommappningen?)? mvh Mats N

räcker att inte ha samma soppapump så drar ecun ner effekten som säkerhet, olika luftfilter osv

Manor
          Deltagare

Moken, fick du något svar på varför den laddade så dåligt innan JRM mappade om den för din bil? Borde den inte ha gått lika bra för dig som för Practos (om än något som inte skulle utnytjas innan ommappningen?)?

mvh Mats N

Manor
            Deltagare

Hej !

Var du tvungen att ha kvar blödventilen…jag hade hört att de kunde mappa ECU:n för ett högre laddtryck utan att ta till blödventiler eller Dawes devices?

mvh Mats N

Practos
              Deltagare

Kul att det löste sig ! Ecutek är lite lurig när den skall lära sig efter mappningen men sen kommer det 🙂

moken
                Deltagare

Rikard snackade om att han hade fått byta nål i blödventilen då det inte gick att få upp laddtrycket tillräckligt i mappen.
                  Kanske hade dom gjort detta i practos bil också innan. Sen hade ju jag orginalstiften i innan, och två av dom var sopslut, så kanske ställde boxen ner laddtryck/tändning för mej pga spikningstendenser?

Men nu laddar den på massa iallafall, Greddymätaren har peakat uppemot 1,5bar nu, kanske visar den lite fel för dom hade lagt laddtrycket på 1,35 sa dom.
                  Å andra sidan testade jag i största uppförbacken på trean när jag peakade 1,5 🙂

Dock har jag hört ett skumt ljud när man drar med fullt ladd på vissa växlar, uppkommer ett ”tjutande” ljud, lite som en trumpet.
                  Vet inte om det är blödventilen som gör detta eller om jag spräckt en slang? Har dock samma laddtryck…
                  Någon annan som varit med om detta ljud?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.