SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt reg besiktning, byta tillbaka

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26051
    Red_Mike
    Deltagare

      hej jag åkte på en flygande och fick en reg besiktning här om dagen på mitt avgassystem. bilen är trimmad med jrm steg 1 så min fråga är då.

      om jag byter tillbaka till orginal system (innan 3″ hela vägen) och eventuellt byter tillbaka till orginal dump (öppen nu)

      kommer jag ens att komma till besiktningen för den lär ju gå rätt dåligt, och lär man klara besiktningen när bilen mår halvdåligt?

      För dom lär ju få det rätt svårt att se om bilen är trimmad när allt ser orginal ut, tar jag bara bort laddtrycksmätaren så ser dom ju inte hur mycket den laddar.

      mvh micke

      #224868
      TomK
      Deltagare

        Det ska inte vara några problem alls med ditt orginal system.
        Lite mindre effekt bara men bilen kommer att gå fin fint.

        Det måste ha varit en grinig jävel till snut iaf! 🙁

        #224846
        andreaswrx
        Deltagare

          hej jag åkte på en flygande och fick en reg besiktning här om dagen på mitt avgassystem. bilen är trimmad med jrm steg 1 så min fråga är då.

          om jag byter tillbaka till orginal system (innan 3″ hela vägen) och eventuellt byter tillbaka till orginal dump (öppen nu)

          kommer jag ens att komma till besiktningen för den lär ju gå rätt dåligt, och lär man klara besiktningen när bilen mår halvdåligt?

          För dom lär ju få det rätt svårt att se om bilen är trimmad när allt ser orginal ut, tar jag bara bort laddtrycksmätaren så ser dom ju inte hur mycket den laddar.

          mvh micke

          Dom kräver inget intyg från Subaru på regbesiktningen? Då kommer du behöva återställa allt även ecu

          #224863
          Gilarski
          Deltagare

            Vad exakt fick du nedslag på, ”avgasystem ej orginal” ?

            OM det står att du skall regbesikta pga av bytt avgasystem har du 2 alternativ:

            1. Erhålla intyg från Subaru att just det avgasystemet är OK på bilen och därefter åka på reggbesiktning och uppvisa detta intyg
            2. Byt till orginal och åkt på reggbesiktning

            Du kommer alltså inte undan en ny reggbesiktning, då det sätts ’en flagga’ hos Transportstyrelsen när du får ett nedslag av denna karaktär och enda sättet att släcka den ör via en reggbesiktning.

            #224854
            Red_Mike
            Deltagare

              Det är det som ingen kan komma fram till!

              Polisen skrev på pappret ”Avgassystem ändrad utrustning” Han sa till mig att jag åker på reg besiktning pga avgassystemet.
              Olaglig som jag är så hade jag även tonat lyktorna bak + dragöglan fram monterad, Så det skrev han 2:or på

              Jag ringer bilprovningen för att få klartecken i hur jag går tillväga. Dom säger du ringer bara och bokar tid och åker in. Jag frågade, men måste man inte ha intyg? Nej inte om bilen är trimmad m.m. Vilket stämmer. Men sen frågade jag hur petiga dom var, om man får nerslag för att man bytt ventilhattar på fälgarna, Nej svara han, vi kollar det polisen sagt och sen så att däcken stämmer med spårbredden m.m

              Jag ringde och bokade en tid och frågade samtidigt för att få reda på lite mer om hur kinkiga dom är om toning på bakrutorna och stänklappar måste bort etc. Vilket hon svarar, ja dom måste bort, allt ska vara orginal och du måste skriva ner exakt allt du gör med bilen och ta med till besiktningen, Det ska sen arkiveras.

              Sen klagade polisen på mer saker men inget han skrev på pappret, Antar att han inte fick rum med mer. Så jag ringer till stället där jag ska besikta för att bekräfta vad jag åkt dit på så inte polisen har skrivit nått mer än det pappret jag fick. vilket hon svarar, Du ska bara reg besikta för dragögla/dragkrok (Jag minns inte vilket av dom det var) Och hon hade inte fått in några uppgifter om att jag åkt på flygande, Men jag skulle ringa senare i veckan för att få reda på om det kommit in nått senare.

              Så frågan är ju vad som gäller? Räcker det med att byta avgas och tillbaka till org fälgar och sen åka in. Eller måste jag rensa hela bilen på läpp, toning, klistermärken, emblem etc etc? Det som förbryllar mig mest är att hon säger att jag ska regga dragögla/dragkrok fast det inte ens har vart på tal om det nån av gångerna jag ringt…

              Dom var väldigt jobbiga måste jag säga, Polaren framför i sin subaru vart också invinkad och han åkte också på regbesiktning pga han hade catback. I övrigt så är hans bil helt orginal.

              #224864
              Gilarski
              Deltagare

                Jag tror inte de ens kan påpeka på ditt avgasystem, du skall skicka in en protest nu när jag tänker efter.

                De kan inte kräva att man kör med orginal avgasystem sålänge man uppfyller lagkrav såsom emissioner och bullernivår :confused:

                Det låter ju som dessa poliserna hade för lite att göra ärligt talat.

                Dragögla, bullshit, detta har INGET att göra med trafiksäkerheten.

                Jag tycker du skall driva detta vidare ärligt talat.

                Att du tonat baklamporna är däremot nåt de har rätt i att påpeka men resten är ju knappast nåt de kan slå ned på, då skulle alla som säljer eftermarknads saker begå brott, fälgar, avgasystem osv.

                Det finns t.ex ett EU direktiv där man skall släppa in 3’e parts verkstäder så de skall kunna använda en viss del av de funktioner i diagnos etc. som autoriserade verkstäder har tillgång till.

                Om du inte får ha eftermarknadsdelar så stänger man ute alla aktörer som inte har orginaldelar, vilket EU garanterat inte skulle tillåta, så stå på dig för helvete!

                #224847
                andreaswrx
                Deltagare

                  1. Är bilen helbilsgodkänd?

                  i så fall får du inte ändra en skruv på den,

                  #224853
                  Mumin
                  Deltagare

                    Förra sommaren åkte jag på en flygande.. Och allt var OK utom 3″ från turbon.. fick nedslag, bara i med pluggen åka och släcka. Xenon konveterat och allat annat lull jag hade gav dom fan i men bullernivån åkte jag på..

                    #224855
                    Red_Mike
                    Deltagare

                      1. Är bilen helbilsgodkänd?

                      i så fall får du inte ändra en skruv på den,

                      Bilen vi pratar om som jag glömde skriva är en 02a. Så med andra ord så borde den vara helbilsgodkänd eller? Det är väl 98 och framåt?

                      #224848
                      andreaswrx
                      Deltagare

                        Bilen vi pratar om som jag glömde skriva är en 02a. Så med andra ord så borde den vara helbilsgodkänd eller? Det är väl 98 och framåt?

                        ja och svensksåld med? då får du inte ändra något, då är det nog bara åka in och sen se vad du behöver åtgärda var glad om det bara är avgassystemet som du behöver bytta, då hade polisen okunskap,

                        enda är ju hur ecu-tek med orginalavgassystem blir när dom ska köra avgasvärde!

                        #224856
                        Red_Mike
                        Deltagare

                          Japp svensksåld 🙁 Nog enda gången jag inte gillar svenksålt 🙂

                          Jag tar bort så mycket som möjligt så den ser hyffsat orginal ut. Sen åker jag in och provar och ser vad dom säger. sen som du säger Andreas, Har jag tur så kollar dom bara på det polismannen skrivit! vilket nu är bekräftat att det enbart var avgasasystemet + 2orna på baklyktorna.

                          Är det större projekt som måste göras så blir det fan en ban/bus bil!

                          #224865
                          Gilarski
                          Deltagare

                            Har kollat runt lite, skall ringa en kille på SWEDAC imorgon också men jag är fortfarande mycket frågande till omfattningen i ett helbilsgodkännande. Exempel på vad jag hittat:

                            Torkare
                            Att bygga om till singeltorkare är i de flesta fall lagligt. Dock är det i praktiken många olika krav som måste uppfyllas. Helfordonsgodkända bilar får inte ändras med mindre än att man kan visa att gällande EG-direktiv uppfylls även efter ändringen. Dessa direktiv är komplicerade, och i dessa fall får du noga kolla upp vad som gäller för just din bilmodell. Nedanstående text kan ge en viss vägledning även för dessa fall, men den gäller i första hand för äldre, icke helfordonsgodkända, bilar.

                            Två svephastigheter skall finnas, varav den ena måste uppgå till minst 45 dubbelslag per minut. För helfordonsgodkända bilar skall den andra hastigheten vara mellan 10 och 55 dubbelslag per minut. Skillnaden mellan hastigheterna måste vara minst 15 dubbelslag.
                            (VVFS 1999:178, 78/318/EEG)
                            När torkaren är avstängd måste den gå till ett viloläge som ligger utanför förarens siktfält. Den får alltså inte stå rakt upp på rutan!
                            (VVFS 1999:178, VVFS 2000:101)
                            Men det som är svårast att åstadkomma vid en ombyggnad till singeltorkare är att uppfylla kravet på svepyta. Singeltorkaren måste i stort sett täcka hela den yta som tidigare täcktes av de ordinarie torkarna. Hela vindrutans siktfält (inte bara siktfältet framför föraren) måste täckas av torkarens rörelse. Definitionen av detta siktfält är komplicerad, därför har en enkel mall tagits fram som används vid t.ex. flygande besiktning. Mallen finns här.
                            Om en ombyggnad till singeltorkare sker skall bilen dessutom registreringsbesiktigas inom en månad.
                            (FK 1972:595)
                            Dessa krav på bl.a. registreringsbesiktning har funnits länge. Men p.g.a. nya direktiv är SBP och Polisen numera mycket hårdare på att efterleva dessa regler!

                            Vad det gäller strålkastarnas eventuella torkarblad eller spolarmunstycken så finns det inte längre någon lag om dessa. Bara att slita bort om du är på det humöret!

                            Alltås, det är funktion och vissa lagkrav samt ev. för fordonet specifika egenskaper som skall uppfyllas.

                            Vad gäller tonade rutor så finns krav på dess ljusgenomsläpp.

                            Återigen, jag kan kolla med ’SWEDACs specialist’ och se hur han ser på det hela. 🙂

                            #224861
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              Usch och fy 🙁 sån här läsning man får rysningar av, som tur är har jag alldrig hört att någon i min stad råkat ut för nå liknande, men skulle bli fruktan svärt less om man åker på en ombesiktning själv, då de skulle krävas åtskiliga timmar att åter ställa till orginal.
                              Hoppas de löser sig för dig och går smidigt.

                              MVH
                              Fredrik

                              #224862
                              Snofi
                              Deltagare

                                Läser på många forum nu att bilarna får reg bes.
                                Evo forum
                                Garaget
                                Zatzy
                                Subaru forumet
                                Supra forumet

                                Säkert att det finns på fler forum.

                                #224849
                                andreaswrx
                                Deltagare

                                  Läser på många forum nu att bilarna får reg bes.
                                  Evo forum
                                  Garaget
                                  Zatzy
                                  Subaru forumet
                                  Supra forumet

                                  Säkert att det finns på fler forum.

                                  Ska man göra något med bilen så är det importbilar som gäller för att slippa helbilsgodkänandet,
                                  Gärna vänsterstyrda sådana om man vill sitta på rätt sida med,

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.