› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › reg besiktning, byta tillbaka
- Detta ämne har 27 svar, 5,801 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av
Tobben.
-
FörfattareInlägg
-
9 juni, 2011 kl. 06:09 #224850
tendency
DeltagareÅh, grattis… Jag har varit med om precis samma sak för något år sedan, med en GT 1999! Obehagliga minnen. 😡
I mitt ”Föreläggande om registreringsbesiktning” stog det att bullernivån var för hög och motorn ändrad. Så jag behövde ha intyg från Subaru att motor/avgas var original! Min var EcuTek-trimmad, precis som din. Men jag smackade bara på original filter, dump och avgas (de sakerna som var bytta i trimväg) – fick intyg av hjälpsamma Subaru i Västerås (då Landrins) på att motor/avgas var original och bilen gick sedan igenom regbes (efter MÅNGA turer fram och tillbaka)…
Jag behövde inte återställa bilen till 100% original, bara motor/avgas. Så regbes är väl lite som vanlig bes, det beror lite på hur kinkig teknikern är – eller så var dom helt enkelt mest bara intresserade av de saker jag fått föreläggande om. Jag hade iaf stora v.5-vingen, huvscoop modell ’03, Race Equip rallystänkisar, vita blinkers, STi baklampor, Tein sänkfjädrar, Whiteline krängningshämmare + droplinks och 18″ fälgar med lågprofildäck på. Teknikern frågade dock om scoopet var original, varpå jag sa nej – han tog bild på den, och sen var det däremot inget mer med det.
Du kan läsa i tråden angående min regbesiktning, om det kan vara till hjälp eller intressant (skrämmande) läsning. 🙂
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=67257&highlight=regbesiktningLycka till!
9 juni, 2011 kl. 06:11 #224851tendency
DeltagareSka man göra något med bilen så är det importbilar som gäller för att slippa helbilsgodkänandet,
Tyvärr stämmer det inte riktigt. Jag har haft en import och den var helfordonsgodkänd..
9 juni, 2011 kl. 15:15 #224857Red_Mike
DeltagareOkej tråkigt att fler åker på samma sak. Men det står inget och ingen har sagt något om att jag måste ha ett godkännande från Subaru.
Det som står är bara ”Avgas föreskriven ändring” Så med andra ord vet dom inte att det är 3″ hela vägen så då borde jag slippa ett intyg och bara smacka på orginal och orginal dump och åka dit. Eftersom transportstyrelsen sa att intyg krävs bara om bilen är trimmad!
Filtret sitter i orginal burken, fast jag har HKS panelfilter istället, Något dom kollar?i Stylings väg så kan jag lätt ta bort alla saker så det ser orginal ut, Men dom 2 jobbigaste är huvlåsen jag har på och sen 06ans tak vinge på bilen. Huvlåsen kan jag leva med om jag har hål i huven och att dom skriver att jag tagit bort dom. Men takvingen är jobbigare! Då måste jag ha sönder skiten eftersom sidokåporna är limmade + att det blir 2 skruvhål på vardera sida 🙁
Pappret från transportstyrelsen som dök ner i lådan idag stod följande ”Fullständig registreringsbesiktning” Jippi!
9 juni, 2011 kl. 16:19 #224866Gilarski
DeltagareHar inte fått tag i SWEDAC killen men jag är fortfarande mycket frågande till vad som innefattas, t.ex takspoiler. Huvlås kan anses skada fotgängare, Mercedes har idag en flexibel stjärna på huven som viker sig ifall den utsätts för tryck t.ex.
Tidigare fanns regler om hur långt en läpp fick sticka ut, samma sak med en spoiler på bagageluckan, höll man sig inom dessa gränser var allt frid & fröjd.
Finns endel att läsa om det där mer helbilsgodkännande och i grunden är det ett EU direktiv som gör att biltillverkaren inte skall behöva ansöka om i varje land inom EU.
Man kan t.ex läsa:
EU legislation defines the standards in the areas of noise, particle emissions and safety. In addition, the EU’s directive on Type Approval (EU Council Directive 92/53) eliminates the need for national type approval requirements by establishing one set of rules for automobiles and their components throughout the EU. This directive aims at the clarification of the type approval procedure for motor vehicles, separate technical units (i.e., trailers), and components.
It simplifies the documentation, designates the type approval number of a separate technical unit by a certificate of conformity, and defines the vehicles, individual technical unit(s), and component(s).Mycket mer går att finna på bland annat: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0053:en:NOT
9 juni, 2011 kl. 16:59 #224867Gilarski
DeltagareDu borde begära ett COC (Certificate of Conformity) från Subaru för just din modell, då ser du vad Subaru specat och vad som omfattas av helbilsgodkännandet på din bil. Där skall ALLT stå specat som omfattar detta godkännande, och står det inte där så är det mera generella EU direktiv såsom säkerhet etc. som tillkommer men dessa är inte speciifika för din bil och lär inte säga om du får ha en V5 eller Newage vinge t.ex 🙂
9 juni, 2011 kl. 20:44 #224869LinkanGBG
Deltagarehur kan man ta reda på om bilen är ”helbilsgodkänd” eller inte? står på transportstyrelsen?
9 juni, 2011 kl. 21:51 #224858Red_Mike
Deltagarehttps://www21.vv.se/fordonsfraga/
Sen knappar du in ditt reg-nummer.
Så ser du sen:
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:Det står även på ägarbeviset.
9 juni, 2011 kl. 22:07 #224870Norbius
DeltagareStår väl i regbeviset ja, eller på transportsyrelsens sida.
Själv köpte man import, inte helbilsgodkänd.10 juni, 2011 kl. 04:45 #224852tendency
DeltagareOkej tråkigt att fler åker på samma sak. Men det står inget och ingen har sagt något om att jag måste ha ett godkännande från Subaru.
Filtret sitter i orginal burken, fast jag har HKS panelfilter istället, Något dom kollar?
Pappret från transportstyrelsen som dök ner i lådan idag stod följande ”Fullständig registreringsbesiktning” Jippi!
Om du läser min tråd så ser du att jag inte heller hade någonting skrivet eller sagt något om att jag behövde ha intyg! Så jag åkte in på regbes och blev underkänd pga att jag saknade intyg..
Angående luftfiltret spelar det nog ingen som helst roll, det kan dom inte kräva att det ska vara Subaru original. Det är åtminstone originalburken!
Och eftersom du har fått fullständig regbes, så lär du nog ha intyg. Sådant som Gilarski pratar om, troligtvis.
10 juni, 2011 kl. 17:24 #224859Red_Mike
DeltagareOm du läser min tråd så ser du att jag inte heller hade någonting skrivet eller sagt något om att jag behövde ha intyg! Så jag åkte in på regbes och blev underkänd pga att jag saknade intyg..
Angående luftfiltret spelar det nog ingen som helst roll, det kan dom inte kräva att det ska vara Subaru original. Det är åtminstone originalburken!
Och eftersom du har fått fullständig regbes, så lär du nog ha intyg. Sådant som Gilarski pratar om, troligtvis.
Jo men jag ringde bilprovningen och gubben jag frågade sa att OM bilen är trimmad så behövs ett intyg från subaru, annars behövs inget. Och eftersom polismannen skrev ”motorn ändrad – öppet luftfilter,dump och synligt downpipe” på din gamla bil så klassas ju det som trimm. Hos mig står det bara ”ändrat avgas föreskriven utrustning” Så besiktningen vet inte att det är 3″ hela vägen, och yrkar jag på att det bara var halvsystem jag hade på så ska jag banne mig se till så inget intyg behövs. För halvsystem är inget trimm.
Men jag har pratat med Subaru i västerås idag om intyg, men han beklagade att han inte kunde fixa fram något fram till den 16:e Juni då den ska besiktas. Så jag får helt enkelt åka in och prova, Då får jag svart på vitt om vad som ska göras.Lyckades få tag i ett orginal system på skroten från en WRX Kombi -05 hela vägen. Så blir att panik svetsa det så den passar STI:n. För flänsen till turbon lär ju vara olika, + längden på systemet. Orginal system från subaru i 3 delar utan skruv och packning landade på 20.207:- 🙂 Och då är det inte ens rostfritt 😉
13 juni, 2011 kl. 07:29 #224845gzon
DeltagareTråkigt att läsa, Känns som att poliser utnyttjar sina befogenheter på fel sätt mer och mer. Det är tur att de flesta på bilprovningen faktiskt har vett i skallen och undersöker om fordonet är trafikfarligt eller ej istället för om varenda skruv är original. En uppsättning bättre stötdämpare, värre bromsar och chassidelar är något som borde uppskattas inte klagas på.
16 juni, 2011 kl. 16:24 #224860Red_Mike
DeltagareEn liten uppdatering om vad som hänt sen sist.
Som sagt så är ju detta inget man gör varje dag direkt så hur allting funkar är ju lite svårt och veta. Men det blev till slut att strippa hela bilen och sätta tillbaka orginal grejor. Det enda jag struntade i var takvingen från en -06 eftersom jag var tvungen att förstöra den för att få bort den.
Avgassystemet passade bolt-on, jag behövde bara kapa en skruvfästning. 4 begagnade däck lyckades däckfirman skramla ihop så jag skulle klara besiktningen.
Sen bytte jag tillbaka till orginal dumpen den 14:e och när jag skulle starta bilen så lyste motorlampan. Jag tog fram felkodsläsaren och den indikerade på throttle/pedal position sensor. Jag hade tagit bort den kontakten eftersom jag inte annars kunde komma åt klämman till returen som var pluggad, Men den var tillbaka satt. Det gick varken att nolla koden eller rycka + polen, Så nu stod man inför ett ultimatum. Ringa besiktningen och avboka eller försöka få in bilen på Subaru den 15.e fast dom är fullbokade och hoppas på det bästa. Jag gick loss på kabeln igen och drog lite i kablarna och lampan slutade lysa. Men felkoden låg kvar.Så in på Subaru 5 min innan dom stände dagen före besiktning och frågade om dom kunde nolla koden. ”Fan vad du håller på” fick jag som svar då jag var in några dagar tidigare med en annan felkod 🙂 dom nolla koden och jag frågade igen lite snällt om han inte bara kunde följa med ut och titta på systemet och sen bara skriva en liten lapp om att det sitter ett orginal system på och sen en stämpel. Men att inga mätningar gjorts eller dyl. ”Det behöver jag inte ens komma ut och titta på” svarade han och log medan han skrev på ett intyg. han syftade på att han inte ens hörde när jag kom rullandes med bilen 🙂
Idag den 16:e 07.10 åkte subban in på regbesiktning. 40 minuter senare kom den ut med blankt papper 🙂
Som tur var fick jag ”den snälla besiktningsgubben” och han sa att flera subarus hade vart inne för samma sak. Och jag frågade lite mer innerligt om vad dom kollar på. Och enligt han så kollar dom i stort sätt det polisen har skrivit, Men dom kollar även att fälgarna stämmer,avgasvärden och att lyktorna är E-märkta. Vingen eller något annat brydde han sig inte om att titta på ens. Så det handlar väl mer om vem man får.
Så slutsumman för det hela landade på: 6600:-
Så tänk på att spara alla orginal delar!Så ett tack till (Något man ovanligt aldrig vill tacka) Subaru för all support för att få bilen godkänd. Och Urbig Trading!
17 juni, 2011 kl. 03:04 #224871Tobben
Deltagaretråkigt ändå för du har ju inte gjort bilen ”direkt” trafikfarlig 😡
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.