› SSC › Allmänt snack › Träffar › [Rejsa] 2013-05-05 Mantorp HPC, SFC, PSC och 30st Rejsa platser
- Detta ämne har 23 svar, 3,398 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
10 april, 2013 kl. 20:17 #30215
Nikke McRae
DeltagareI år är vi inte längre med i kartellsamarbetet med HPC, FCS och PSC, på grund av att vi var för få med och körde på dessa träffar.
Men vi har ändå möjlighet att genom Rejsa.nu köra de två träffar som anordnas i år: Mantorp 5 Maj och Gelleråsen 14 Juli. Rejsa är ett forum för bankörningsintresserade och de har tilldelas 30 platser.
Vi hade 15-tal SSC-intresserade vid en omröstning, hoppas ni fortfarande (om inte fler) är intresserade av att vara med, så jag inte blir ensam. Vi måste försvara Subarus färger på Sveriges banor. 🙂Dessa träffar brukar vara bra anordnade och passar både dem som aldrig kört bana förut och de mest erfarna som jagar tider.
Anmälan gör man här, i Rejsa.nu’s forum: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=87065
Rejsaplatser:
Startavgiften för dagens körning är 800kr vid förskottsbetalning in på HPC PG 124 39 35 – 2 och märker betalningen med ert Registrerings nummer och Mantorp 2013Man kan också betala på plats, men då kostar det 900kr, nytt för iår är att vi även tar kort, var vänlig och ha jämna pengar vid insläppet så att allt flyter på, det är många bilar som skall in.
10 april, 2013 kl. 20:21 #255170Nikke McRae
DeltagareHär kommer inbjudan från HPC:
Välkommen till Honda Performance Club’s banträff på Mantorp Park, söndag den 5 maj 2013! (grindarna öppnas kl 07:00 så var där i tid)
Detta arrangemang ger dig möjlighet att få prova på bankörning på en av Sveriges absolut roligaste banor, Mantorp Park. Arrangör för denna banträff är Honda Performance Club, i samarbete med Ford Club Sweden & Peugeot Sport Club..
För allas säkerhet och trevnad bör/ska du vara insatt i nedanstående information. Eventuell överträdelse kan resultera i avstängning från banan.
Kontaktpersoner under dagen:
Banchef, Daniel Fernerö (Bongo): 0702 – 66 23 72Inpassage till depån:
Det kommer att finnas två köer in på depåområdet. Varje förening/klubb kommer att ha två funktionärer på plats som tar hand om sina respektive medlemmar. Av dessa får du mer information, samt har möjlighet att betala eventuella avgifter .Kö 1: Honda Performance Club och Rejsa,
Kö 2: Ford Club Sweden och Peugeot Sport ClubRegler, rekommendationer och uppmaningar:
OBS! För att få deltaga på denna banträff så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.
Föraren:
Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
Betalat eventuella medlems och startavgifter.
Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass, om det finns pass kvar (HPC brukar oftast ha fyllt dessa själva).
Bruka en enligt Honda Performance Club’s regler godkänd bil (se nedan).
Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).Fordonet:
Bilen skall vara ”gatgodkänd”, dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är ”gatgodkänd” måste då kunna uppvisas.
”Racebilar” (bilar med vagnbok) är tillåtna om de även har godkänt hos SBP.
Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar. Så kallade ”open wheelers” är inte tillåtna!
I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
Endast ”gatgodkända” däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie ”gattryck”.Passagerare:
Passageraren skall ha fyllt 15 år.
Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp A1 och A2.
Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.På banan:
Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass B.
Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt .
Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
Använda dina backspeglar!
Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.Flaggvakter:
Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
Vi ser mycket strängt på att du ”missar” ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
Försäkra dig om komradions funktion.
Svartflagga de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!
Grupp indelning!
Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C ”Intro”, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning / besiktning.
I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende” kommer att resultera i svartflagg.
Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.Program:
07:00 – 08:45 => Incheckning/besiktning (kom i tid för att undvika köer)
09:00 – 09:30 => Förarmöte/säkerhetsgenomgång (Obligatorisk närvaro för alla förare och passagerare!)09:30 – 09:50 => Följevarv (Omkörning STRÄNGT förbjuden!)
10:00 – 10:20 => Pass 1, ”Grupp C ”Intro”
10:20 – 10:40 => Pass 2, ”Grupp B ”Erfarna”
10:40 – 11:00 => Pass 3, ”Grupp A ”Tidtagning”
11:00 – 11:20 => Pass 4, ”Grupp C ”Intro”
11:20 – 11:40 => Pass 5, ”Grupp B ”Erfarna”
11:40 – 12:00 => Pass 6, ”Grupp A ”Tidtagning”
12:00 – 12:20 => Pass 7, ”Grupp C ”Intro”
12:20 – 12:40 => Pass 8, ”Grupp B ”Erfarna”
12:40 – 13:00 => Pass 9, ”Grupp A ”Tidtagning”
13:00 – 13:20 => Pass 10, ”Grupp C ”Intro”
13:20 – 13:40 => Pass 11, ”Grupp B ”Erfarna”
13:40 – 14:00 => Pass 12, ”Grupp A ”Tidtagning”
14:00 – 14:20 => Pass 13, ”Grupp C ”Intro”
14:20 – 14:40 => Pass 14, ”Grupp B ”Erfarna”
14:40 – 15:00 => Pass 15, ”Grupp A ”Tidtagning”
15:00 – 15:20 => Pass 16, ”Grupp C ”Intro”
15:20 – 15:40 => Pass 17, ”Grupp B ”Erfarna”
15:40 – 16:00 => Pass 18, ”Grupp A ”Tidtagning”
16:00 – 16:20 => Pass 19, ”Grupp C ”Intro”
16:20 – 16:40 => Pass 20, ”Grupp B ”Erfarna”
16:40 – 17:00 => Pass 21, ”Grupp A ”Tidtagning”Hoppas att du får en riktigt trevlig upplevelse tillsammans med oss på Mantorp Park.
Varmt välkommen!
/Mvh Daniel ”Bongo” Fernerö
________________
*Banträff ansvarig/regionsombud mitt*
Honda Performance Club
–Daniel Fernerö–
070-266237211 april, 2013 kl. 02:23 #255178roadtip85
KeymasterJag kommer inte bli klar med bilen till denna träff tyvärr.
Men ska försöka åka på någon av de andra kartell-träffarna.19 april, 2013 kl. 18:52 #255171Nikke McRae
DeltagareSynd det. Ingen annan som kommer att komma, nu när det inte blir Emmaboda samma helg?
Någon som har någon annan banträff som ni tänkt köra, förrutom nästa kartellträff på Gelleråsen?
20 april, 2013 kl. 11:19 #255185Durasell
DeltagareOm min bil är banduglig då så kommer jag nog.
Var löser man SMA licensen smidigast, måste man genomgå någon form av förarutbildning innan?
Som du märker är jag färsk med att köra bil på bana 🙂20 april, 2013 kl. 12:25 #255172Nikke McRae
DeltagareSMA löser du här: http://www.smalic.se/forare/
Man gör en kort utbildning + test på nätet.25 april, 2013 kl. 17:45 #255182Subaru-Calle
DeltagareÄr sugen på att dra ner och köra! Men såg på rejsa att det inte var en ända Subaru anmäld.. Finns de fler som är intresserade låter det ännu mer lockande! 🙂
25 april, 2013 kl. 17:50 #255173Nikke McRae
DeltagareJag kommer köra iallafall. Kommer anmäla mig närsom helst.
Inväntar bara väderprognosen, så att det inte blir skitväder, men så långt man ser nu så ser det bra ut. 🙂Det väntas bli 50st från Hondaklubben och inte så många från Ford eller Peugot.
EDIT: Hihi, inlägg nr 1000. 🙂
27 april, 2013 kl. 10:25 #255174Nikke McRae
DeltagareHar nu anmält mig. Vore kul om man inte blev ensam Subaru.
3 maj, 2013 kl. 12:49 #255167arellano
DeltagareEn till Subaru kommer.
3 maj, 2013 kl. 14:46 #255175Nikke McRae
DeltagareHärligt Arne! Då slipper jag vara ensam Subaru. 🙂
Ryktet säger att det ska vara ny asfalt på banan med riktigt bra grepp.
Vädret ser ut att bli perfekt också. 🙂3 maj, 2013 kl. 14:51 #255186Durasell
DeltagareBilen blir inte klar till helgen 🙁
Är det möjligt att vara åskådare utan SMA licens eller flaggvakt om det skulle behövas.
Har en gammal roadracing licens i plånboken 😛3 maj, 2013 kl. 15:20 #255179Steewe
DeltagareBilen blir inte klar till helgen 🙁
Är det möjligt att vara åskådare utan SMA licens eller flaggvakt om det skulle behövas.
Har en gammal roadracing licens i plånboken 😛Ingen SMA behövs för publik eller flaggvakt. Väljer du att åka med någon krävs SMA, men brukar gå att lösa engångslicens på plats för 150 kr.
Hoppas ni får en bra dag på banan! För egen blir det garaget på söndag för att få bilen klar någon gång.. 🙂
3 maj, 2013 kl. 15:23 #255168arellano
DeltagareHärligt Arne! Då slipper jag vara ensam Subaru. 🙂
Ryktet säger att det ska vara ny asfalt på banan med riktigt bra grepp.
Vädret ser ut att bli perfekt också. 🙂Hört samma sak om greppet, det lär vara ny asfalt i flera kurvor.
4 maj, 2013 kl. 11:10 #255187Durasell
DeltagareImorn smäller det, & gött väder är det lovat iaf och är det som idag lär nog däcken bli riktigt klistriga 🙂
Inget sugen alls!!! *ironi*Är det något inträde för åskådare ellerbehövs det flaggvakter tro?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.