› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › renovera org block eller köpa cosworth block
- Detta ämne har 12 svar, 1,708 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2010 kl. 19:11 #23821
anders__87
Deltagaretja
som sagt har rasat min motor på min type r 555 -98 som tyvärr verkar vara vanligt på dessa bilar från japan 🙁
står nu inför valet att renovera min org motor som jag ej vet skicket på riktigt mer än att den har gått 9500mil eller att köpa ett komplett block från cosworth med bara cosworth delar i?
om man har otur så kommer det springa iväg med org blocket med att borra upp o större kolvar o sånt ändå ju.
någon har kanske ett svar på varför dom här type r motorerna rasar på löppande band vet några andra som med har gjort det som det tom har varit byt oljepump på som vissa sa var boven bakom :s
är det värt dom där extra tusenlapparna för att vara säker på att få en motor som inte rasar även om man tänker köra org annars??
mvh.anders frid
28 juli, 2010 kl. 19:33 #205989Manor
DeltagareDet vanligaste är väl att de japanska importerna är mappade för en högre oktanhalt än vad vi har i Sverige. Mappa om dem brukar vara den första åtgärden som ska göras.
Cosworth låter väl spontant som ett roligare alternativ, men jag vet inte kostnaden för det. Det finns en ”värstingmotor” till salu av Klew på forumet som kanske kan vara ett alternativ. En hel del pengar, men vill man vara värst så kostar det ju :-).
28 juli, 2010 kl. 21:16 #205991Kvarnis
DeltagareFundera på vad du kan tänkas lägga ut och vad ev mål med bilen är.
bara att få igång den alt få en dräpare på typ +450Bhp/Kvarnis
28 juli, 2010 kl. 21:53 #205996anders__87
Deltagarejo det med att mappa om har jag med hört, men tycker det är konstigt om vevlager ska gå för att bilen ev spikar till någon gång :/
tanken va att jag skulle monterat ett link sprut i bilen nu efter sommaren med hjälp av streetpower i olofström då jag bor ca 1mil där ifrån i näsum, så då skulle det blivit mapp o lite små godis o ev e85..
men dom pengarna får ju läggas på en ny motor nu 🙁
just nu vill jag väl typ bara ha ihop bilen men samtidigt så finns de alltid planer för framtiden om man har kvar bilen som ev innebär att ett värstingblock skulle behövas 😉
29 juli, 2010 kl. 01:55 #205995Bodyshot
DeltagareCosworth all the way, fin skit helt klart! Jag kör med deras Shortblock!
29 juli, 2010 kl. 06:48 #205992Kvarnis
DeltagareSkulle förslå ett short block från en STI, gärna en newage då dom är hållbara.
Det biir det billigaste alt.
Ska du köpa en färdig byggd botten del får du räkna med att allt runt om kring kostar kanske dubblet och lite till om det ska vara någon mening.
Köp ett beggat short block från UK, lr mig 😉
Alltså är bilen mappad för 100 oktan och du kör med 95/98 är det duktigt stor skilnad är jag rädd. Har man då ettt öppet filter som gör att bilen går snålare än normalt så blir det ju tyvärr ännu sämmre.
29 juli, 2010 kl. 09:26 #205997anders__87
Deltagareokej, Alltid kört på 98bensin och min bil har inget öppetfilter då min kusins hade problem med sina lmm på sin gt. öppet filter åker på den gången man tar bort lmm vid sprut byte på min bil 🙂
Men samtidigt har alla bilar något som känner av oktanen lite i bensinen och ställer om sig själv lite så har svårt att tro att det är huvudsaken till rasen..
Då skulle det vara samma problem på alla skyline, evo mm som har org sprut då ju :/någon som vet vad en type r 555 laddar org? min laddade ca 1,2 och min bil e org förutom ett 3tum avgas hela vägen..
short block va menar ni med det??
är ny inom imprezor, kört volvo innan bara så de e väldigt mycket nytt om man säger så..tanken är att flytta över mina org toppar till det nya blocket..
Skulle förslå ett short block från en STI, gärna en newage då dom är hållbara.
Det biir det billigaste alt.
Ska du köpa en färdig byggd botten del får du räkna med att allt runt om kring kostar kanske dubblet och lite till om det ska vara någon mening.
Köp ett beggat short block från UK, lr mig 😉
Alltså är bilen mappad för 100 oktan och du kör med 95/98 är det duktigt stor skilnad är jag rädd. Har man då ettt öppet filter som gör att bilen går snålare än normalt så blir det ju tyvärr ännu sämmre.
29 juli, 2010 kl. 12:46 #205998anders__87
Deltagaredå har man varit o kollat ca pris på ett link sprut..
funderar lite på att renovera org block och slänga in ett nytt sprut istället för ett dyrt cosworth lock 🙂
29 juli, 2010 kl. 13:23 #205990Manor
Deltagareokej, Alltid kört på 98bensin och min bil har inget öppetfilter då min kusins hade problem med sina lmm på sin gt. öppet filter åker på den gången man tar bort lmm vid sprut byte på min bil 🙂
Men samtidigt har alla bilar något som känner av oktanen lite i bensinen och ställer om sig själv lite så har svårt att tro att det är huvudsaken till rasen..
Då skulle det vara samma problem på alla skyline, evo mm som har org sprut då ju :/någon som vet vad en type r 555 laddar org? min laddade ca 1,2 och min bil e org förutom ett 3tum avgas hela vägen..
Jag tror att det tillsammans med de (om än små) modifieringar du har är boven i dramat. Det finns massor av liknande händelser i England, som ju importerat många liknande bilar.
Jag vet inte om Subaru är känsligare än Evo och Skyline, eller om det är stor skillnad på original ECU:erna…men att detta är ett bekymmer har man läst om i många år, och de flesta har både i Sverige och England tagit höjd för detta genom att mappa om bilen.
29 juli, 2010 kl. 13:49 #206000goffemannen
Deltagareja har också läst mkt om att man borde mappa bilen så fort som möjligt. Jag själv kommer få min mappad med simtek så snabbt det bara går när ja fått bilen. Å innan dess kommer det köras lugnt med bilen. Ja har köpt en Type R V5 -99
29 juli, 2010 kl. 17:13 #205993Kvarnis
DeltagareShort block är botten delen/motorn utan toppar.
Ecu känner a spickningar och bakar tändningen, det är värre med fel oktan än att åka med större turbo omappat typ !!!29 juli, 2010 kl. 18:23 #205999anders__87
Deltagaretror det är ett klokt val av dig att mappa om bilen direkt 🙂
ja har också läst mkt om att man borde mappa bilen så fort som möjligt. Jag själv kommer få min mappad med simtek så snabbt det bara går när ja fått bilen. Å innan dess kommer det köras lugnt med bilen. Ja har köpt en Type R V5 -99
ok, då misstänkte jag rätt att de va clocket utan toppar 🙂
jo fick reda på det sen när jag snackade med hannes på streetpower..Short block är botten delen/motorn utan toppar.
Ecu känner a spickningar och bakar tändningen, det är värre med fel oktan än att åka med större turbo omappat typ !!!29 juli, 2010 kl. 19:47 #205994Kvarnis
DeltagareDet tråkig med din botten del är att du har en ph1.5
from Ph2 så passar allt kolvar,vev m.mSå det är bättre att fix typ en GT/sti botten del from 99> och bygga på alt, så köper du en newage botten del.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.