SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Reportage: Nya Subaru Impreza STI

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22819
    Mjolle
    Deltagare

      Råskinnet håller på växa upp


      En av bilvärldens mer karaktäristiska modeller har genomgått något som kan kallas ett generationsskifte.
      De värsta versionerna av Subaru Impreza har alltid sett ut att komma direkt från rallyspåret.
      Nyaste versionen ser ut att komma direkt från.. Hyundai? Mazda? Ford?
      Unga herrar med kepsar är bestörta! ”De har förstört Imprezan!” säger de om avsaknaden av stora vingar och tokagressiv utstrålning, men är det egentligen så illa att byta skinnjackan mot manchesterkavaj?


      Design, design, design. Det nya utseendet delar gärna upp folk i två läger – love/hate. Saken är dock klar – mer funktionell blir Imprezan hädanefter!

      Det är någonting med Imprezan som får mig att le inombords. Det är inte alls svårt att säga vad det är. Subaru har lyckats bibehålla, och förfina, den härligt mekaniska känslan. Styrningen är perfekt lyhörd utan att bli för känslig, bromsarna inger stort förtroende och motorn svarar direkt och snällt på gasen. 300 hästar och ett vridmoment på 407 Nm. Noll-hundra? 5.2 sekunder, inte alls omöjligt med rätt startteknik.
      Kronan på verket är växellådan, ja drivlinan i allmänhet. Här märker man av år och åter år av tekniskt arbete hos Subaru Tecnica International, STI.


      Full Fun-mode! Den gröna lampan indikerar ”aja-baja, ingen antisladd! S# betyder ”Sport Sharp”, vilket är det rejsigaste läget, och strecket brevid km-ställningen berättar att jag lagt max kraft bak. Nu driver det 70/30, och baken tenderar att fara ut i kurvorna riktigt snällt!

      Klick-klick-klick, att växla blir en fröjd. Nästan så man känner kuggarna haka tag i varandra.
      Gång på gång kommer jag på mig själv att ligga på lite för låg växel, mest för att känna hur hela maskineriet rör sig under mig. Utan att vara gokartstötig susar jag fram längs kurviga parti, lappade halländska småvägar, fullkomligt förlitande till Imprezans underbara chassi. Fast och bestämt, men utan att njurbälte behövs.


      Invändigt är det lyft en hel del. Den svängda mittkonsolen påminner en del om Tribecans. Materialvalet är bättre. Till och med handtagen i taket är omarbetade – nu fjädrar de!

      Trots ett relativt civilicerat och lättkört framträdande är nya Impreza STI en riktig teknisk smällkaramell. Tre program till motorstyrningen, ställbar centrumdifferential (tre automatiska lägen och sex manuella steg) och ett treläges antisladdsystem. Annat godis till kaldenderbitarna är specialutvecklade Brembobromsar, äkta BBS-fälgar och superfläskiga Recarostolar. Som ett Kinderägg, fast utan choklad.


      Lite svullna hjulhus och Lexusinspirerade baklampor – räcker det för att tillfredsställa hardcore-fansen?

      Det finns farthållare, ljudisolering och fällbart baksäte. Navigation med stor pekskärm. Till och med återfjädrande handtag i taket. Komforten är så hög den kan bli i en Impreza STI. Här har den stadgade familjefadern en värstingbil som går att motivera hos frugan.
      Impreza STI har länge varit bland det närmsta man kan komma en fullfjädrad rallybil. I senaste versionen har Subaru närmat sig konsumenterna, men samtidigt behållit den otroliga körglädjen. Användbarhet möter massiv kraft och väggrepp i överflöd.


      Ett under av teknologi. Vill du ha ekonomi (..nåja), sportighet, eller maximal sportighet? Automatisk kraftjustering mellan fram/bak, eller gillar du bättre den manuella inställningen? Säkert är att alla hittar ett läge de tycker är bra – och förbannat skoj!

      På prislappen står det 449 000 kr. Mycket pengar, och mycket bil. Om priset och bilen matchar varandra är upp till individen att avgöra, men det står helt klart att det är en av de bästa kompromisserna på marknaden idag.

      #198004
      Mats
      Deltagare

        Grymt fint skrivet!
        Mer sånt!

        Mats
        Type R ’99

        #198008
        yngwie
        Deltagare

          Mycket intressant läsning, sånt gillas! 🙂

          #198005
          thorlake
          Deltagare

            Schysst artikel!

            Men…
            ”Här har den stadgade familjefadern en värstingbil som går att motivera hos frugan.”

            Killen, du har varken barn eller fru va? 😉

            Hej hopp! Å mer sådant!

            /Mr J

            PS. Tjohooo Prezan gick igenom besiktning idag AU.
            (Ok, lite gnäll för att skylten låg i rutan å inte satt fast där fram, men de hade fått morgonkaffet å var snälla.) 🙂

            #198007
            rickey
            Deltagare

              Trevlig läsning, gör att man liiiiite mer börjar acceptera förändringarna… 😉

              #198006
              Mjolle
              Deltagare

                Schysst artikel!Men…”Här har den stadgade familjefadern en värstingbil som går att motivera hos frugan.”Killen, du har varken barn eller fru va?

                Jodå! Fru har jag, dock inga barn… Visst hade det gått att motivera en sådan bil för henne, om man bara hade råd… :9

                Hon har provkört Evo IX och det gick väl rätt bra, fast hon är verkligen inte typen som gasar. Vi har en chippad Audi A4 och en chippad Audi S4, hon gillar A4an bättre för att den är nyare. 🙂

                edit: tackar för era uppskattande kommentarer! Fler bilder finns i ert bild-forum.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.