› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Resonansaktigt missljud
- Detta ämne har 13 svar, 2,274 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
edbe.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2010 kl. 20:05 #23833
edbe
DeltagareHar en konstigt missljud som uppstår i vissa moment när jag kör. Det kommer lite då och då men oftast vid gaspådrag på femman. Idag kunde jag provocera fram det genom att ligga på precis 3200 varv på femman. Ljudet är lite svårt att lokalisera men låter som att det kommer från framvagnen men varierar på vilken sida. Det låter som att det kunde vara resonans i någon plast och trodde först att det kanske va luftmodståndet i stänkskärmarna. Kan även beskrivas som ett tutande ljud. Någon som varit med om något liknande?
31 juli, 2010 kl. 09:42 #206053Manor
DeltagareDet kan inte vara ett resonansljud från någon av värmeplåtarna? De brukar ge upphov till en massa olika mystiska ljud…allt ifrån skrammel till gnissel.
31 juli, 2010 kl. 11:37 #206056edbe
DeltagareHm…vart sitter dom och varför låter dom? 🙂
31 juli, 2010 kl. 13:03 #206064Gilarski
DeltagareJag hade ljudproblem med värmeplåtarna, främst var det på den andra catten som det ”skramlade/klingade” om. Försvann när jag bytte till grövre doningar 🙂
31 juli, 2010 kl. 18:40 #206057edbe
DeltagareJag hade ljudproblem med värmeplåtarna, främst var det på den andra catten som det ”skramlade/klingade” om. Försvann när jag bytte till grövre doningar 🙂
det är ju itne direkt ett skrammel utan mer utan är mer ett dovt tutande ljud….kan ju kanske vara plåtarna ändå…vad va det för grövre doningar du bytte till? 🙂
31 juli, 2010 kl. 18:47 #206058edbe
DeltagareRunt grenrör och avgasrör… 😀
ska åka till en gds mack imorgon och titta hur det ser ut och om jag kan hitta dessa plåtar 😉
31 juli, 2010 kl. 19:16 #206065Gilarski
Deltagaredet är ju itne direkt ett skrammel utan mer utan är mer ett dovt tutande ljud….kan ju kanske vara plåtarna ändå…vad va det för grövre doningar du bytte till? 🙂
Hmmm, ok, svårt & säga i så fall 🙁
Det blev 3″ DP med 100 cells cat från Scoobyworld + 2,5″ ”raka rör” med en slutburk (blir gött dovt dunkande ljud), även detta från Scoobyworld .:) Framförallt försvann massa skyddsplåtar när jag monterade detta kittet.
2 augusti, 2010 kl. 12:23 #206059edbe
DeltagareHar inte hunnit kolla under bilen men det låter inte som att det skulle vara plåtskaller. Brorsans 7 åriga son åkte med en sväng igår och han tyckte det lät som att den pruttade. Det stämmer iofs ganska bra på ljudet, om man tänker att man har rejält med tryck och något som luften kan vibrera emot, tex en stol. Kan det vara luftdrag som får skärmarna i hjulhuser att vibrera eller något sådant?
2 augusti, 2010 kl. 14:53 #206054Manor
DeltagareHar inte hunnit kolla under bilen men det låter inte som att det skulle vara plåtskaller. Brorsans 7 åriga son åkte med en sväng igår och han tyckte det lät som att den pruttade. Det stämmer iofs ganska bra på ljudet, om man tänker att man har rejält med tryck och något som luften kan vibrera emot, tex en stol. Kan det vara luftdrag som får skärmarna i hjulhuser att vibrera eller något sådant?
Läckage i någon turboslang? Du kanske bara hör det på femman när inte motorljudet dränker missljudet!!?
2 augusti, 2010 kl. 18:59 #206060edbe
DeltagareLäckage i någon turboslang? Du kanske bara hör det på femman när inte motorljudet dränker missljudet!!?
Jag har också funderat om det kan vara något med turbon men eftersom det inte kommer hela tiden och känns som att det är beroende av laddtryck…
2 augusti, 2010 kl. 22:36 #206055Manor
DeltagareJag har också funderat om det kan vara något med turbon men eftersom det inte kommer hela tiden och känns som att det är beroende av laddtryck…
Nja, inte från turbon i sig utan ett läckage från någon slang som påverkas av turbotrycket.
6 augusti, 2010 kl. 06:05 #206061edbe
DeltagareNja, inte från turbon i sig utan ett läckage från någon slang som påverkas av turbotrycket.
Men visst borde det i så fall låta så fort bilen spoolar upp?
Det är bara ibland ljudet uppstår och jag hittar liksom inget samband annat än att det dyker upp ibland där jag gasar och då ofta på femman…
Måste försöka spela in ljudet eller nått :p
11 augusti, 2010 kl. 18:39 #206062edbe
Deltagarekan ha hittat problemet…
bytte dumpventilen och hörde inget av det tidigare ljudet idag. ska nog avvakta för att vara hundra att ljudet är borta men det kan det ha varit så att det var något lekage i dumpen/slangarna till denna?
14 augusti, 2010 kl. 22:00 #206063edbe
Deltagareefter tre dagar utan missljud kan jag nog konstatera att ljudet försvunnit iom byte av dumpventil. Problem solved! Tack Gilarski! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.