- Detta ämne har 114 svar, 6,412 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2005 kl. 14:32 #123233modulatedDeltagare
Det missade man ju såklart :(.
Förövrigt om jag har räknat rätt så är tre kokare i topp i grupp
N.// Patrick P – saknar sin egen kokare nu när det så fint väder ute.
Regionsansvarig Västerås
13 februari, 2005 kl. 17:25 #123234griml0ckDeltagareMissade oxo 1400 rapportaget. Men det är 22:10 på SVT2 och 23:00 på Eurosport. Dom två ska jag inte missa 🙂
13 februari, 2005 kl. 20:51 #123244PetterSolbergDeltagarefinland= otroligt grymt.. var där i somras.. måste upplevas igen..
13 februari, 2005 kl. 22:25 #123235YonazDeltagareFiii faen va schöönt! 😮 😀
Men försökte Grönholm stänga för Petter efyer rullningen? x(
13 februari, 2005 kl. 22:33 #123203BlockenDeltagare>Fiii faen va schöönt! 😮 😀
>
>Men försökte Grönholm stänga för Petter efyer rullningen? x(Nej! Absolut INTE! Hörde Grönholm ropa i radion “Tell me when Petter is behind…”, så han lätt skulle kunna släppa förbi. Hyggligt av honom 🙂
/AB
Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif
14 februari, 2005 kl. 07:50 #123150SecretAgentManDeltagare>>Fiii faen va schöönt! 😮 😀
>>
>>Men försökte Grönholm stänga för Petter efyer rullningen? x(
>
>
>
>Nej! Absolut INTE! Hörde Grönholm ropa i radion “Tell me when
>Petter is behind…”, så han lätt skulle kunna släppa förbi.
>Hyggligt av honom 🙂
>
>/AB
>
¨
Visst var det så, han hade ju inte direkt överdrivet med styrförmåga och ville bara hålla sig på vägen, det såg lite illa ut…men jag tvivlar på att han själv bestämde överdrivet mycket vart bilen tog vägen. 🙂/J
14 februari, 2005 kl. 09:06 #123247NiklasDeltagareHemma efter en låååång helg som känns i kroppen!
Torsdag:
Blir sen på jobbet och kommer inte iväg hemåt förrän 16:30. Hämta rallybilen i garaget, packa hela familjen inklusive katterna och sedan iväg i full fart mot Ludvika som blir min utgångspunkt under rallyt. Ungefär klockan 21:00 är vi uppe i ett vitt Dalarna och till min stora lycka/olycka upptäcker jag att ena glaset i ljusrampen har fått ett stenskott och är krossat. Lyckligtvis sitter det kvar. En lagning med bred genomskinlig tejp får fungera och det ser riktigt rally ut. Störande som f*n dock! Efter lite mingel med svärföräldrarna kommer inte i säng förrän 23:30 och väckarklockan står på 05:30. GAH! Zzzzz…Fredag:
Sjukt trött efter en lång vecka på jobbet och en sen kväll innan man kom i säng är man sådär lagom mör i kroppen. Inte blir det bättre av att man känner sig förkyld och har ont i halsen. Slutligen tar man sig upp, packar ryggsäcken, alla Subaru-flaggor och all annan packning som skall med till rallyt. 30 minuter senare är bilen på väg mot Hagforsområdet och närmare bestämt specialsträckan Hara! Med ljusramp och bur är det en skön känsla som man susar fram längs de vita vägarna. Antalet folk som stannar upp, stirrar med öppen mun och pekar är ooootaliga! Gud vad man mår gott där man sitter och försöker härma Petter Solberg genom att “snack litte norsk med sej sjelv”. I god tid kommer vi fram och lyckas få en parkering som inte är alltför långt bort från sträckan. Bra parkering får vi också. Sitter och väntar några timmar i skogen vid två täta vägbyten innan bilarna börjar komma. Nu är det äntligen rally! Inga avåkningar men skoj är det ändå. Tjo vad det går! I väntan på andra sträckan tänder vi en brasa och grillar lite korv. Det smakar såååå gott med varm korv ute i en kall skog fylld av fulla norrmän, finnar och svenskar.
Efter korvätningen är det ryggsäck på och gå iväg till ett annat ställe på sträckan. Lyckligtvis hittar man till stället där Guy Willks åker av med sin lilla gula Suzuki. Vrålet från publiken är enormt och man får sig en sån adrenalinchock att man inte minns mycket av vad som egentligen hände där. På några sekunder är han uppe igen och åker vidare. Vi borde egentligen hållt kvar honom ett tag till så att den svenske Suzuki föraren PG Andersson kunde kommit ikapp efter sin avåkning men han klarade det bra själv och nu slipper vi vara lika dåliga människor som sydeuroperna som håller på med mycket fulspel för att gynna sina hemmaförare. Bilarna fortsätter att komma när man börjar röra sig tillbaka till bilen och man känner att man fått nog för en dag. Imorgon väntar service i Hagfors med VIP-pass och då måste man vara pigg och glad. Dessutom har man 15 mil i bilen innan man är hemma. Bahh. Efter Hagfors tar jag häng på en silverfärgad utlandsregistrerad Impreza som hälsar tillbaka efter mitt helljusblink. Skoj med märkesbrödrar…även om du satt och rökte i bilen. Usch! Några mil senare går han till sidan och jag drar ifrån i ryslig fart. Mina vänner från Skåne försöker komma ikapp med sin VW Bora men de sa att efter att de kört om en bil så var jag försvunnen. Allt som var kvar var ett vitt snömoln och ljudet av en boxermotor som matar på långt långt borta i vinterlandskapet…Lördag:
Idag blev det sovmorgon, dessutom en icke planerad sådan. Klockan skulle ställas på 06:30 men hjärnan var inte med igår kväll så det blev 07:00 istället. Full rulle för att komma iväg 07:30. Man känner sig inte alls på humör då man först inte kom i säng när man ville för att lille sonen blivit förkyld och inte kunde somna. Dessutom är man själv förkyld och bihålorna spränger. När man slutligen sitter i bilen på väg mot Hagfors för andra gången så känns det lite bättre. För varje bil man blåser om på de isiga vägarna stiger humöret och att se folket i bilarna framför vända sig om och stirra är bara för roligt. Slutligen når man Hagfors där man puttrar genom med en växel för låg så motorljudet blir sådär skönt. Vid en poliskontroll står ett gäng och filmar rallybilar. De pekar och filmar mig fastän jag kör åt hel håll, jag kan inte låta bli att le från öra till öra.
Väl framme vid service möter jag upp med resterande VIP-gäster från Imprezaklubben och vi hämtar ut våra pass av en mycket trevlig Karin hos Subaru. Vi får inte bara passen utan även varsin liten Subaru-flagga och ett nyckelband. Tack tack! Bort med Zatzybandet på bilnyckeln och på med det blå vackra snöret! En rallybil är inte en streetracer ju. Vi minglar runt lite hos Subaru innan vi rör oss vidare till SWRT/Prodrive tältet för att hälsa på allt folk där. Kakor, dryck och glada människor möter oss inne i värmen och det är bara såååå härligt att stå innanför stängslet där alla andra entusiaster och fans står och trängs. Kameran åker upp och jag förevigar hur det ser ut på serviceområdet kring Petters plats. Kort senare anländer bilarna och slutligen även Petter! Sång, skrik, hejjarrop och applåder ekar över området. INGEN förare har en sådan uppbackning från fans som Petter! Glad är han också då han nyss slagit Grönholm på fingrarna med att vinna en sträcka med 8 sekunder. Mekanikerna går loss på den blå skönheten, byter fronten, framrutan och självklart hjulen fastän de säkert skulle funka i några 100 mil till för en vanlig Svensson. Slutligen åker Mr Hollywood ut igen för en ny sträcka och vi i klubben gör oss redo för att åka ut på sträckorna igen. Jag samlar in alla VIP-pass och hänger dem runt halsen och jag vet inte hur många norrmän som kommer fram och frågar vad det är för något jag har och om de kan få. Tyvärr måste jag lämna in alla passen till Karin men som tröst får jag en korv och snackar lite med en av höjdarna från svenska importören för Subaru. Han är också skåning, rejält folk med vett innanför pannloben och gödsel i fickorna alltså! Goa bunner ej vih allihoppa!
Jag sätter mig slutligen i bilen, kopplar upp GPSen och åker från serviceområdet mot Sundsjön där mina vänner från Skåne och Göteborg redan står och väntar på bilarna. Jag släpper förbi några rallybilar i Hagfors som alla tittar nyfiket på min bil när de passerar och får några tummar upp. Väl utanför tar jag rygg på en finsk EVO8a och hänger på i hans fart. 140 på 90-väg toppar vi på och man undrar om tidsschemat är helt åt skogen för deltagarna eller om de bara tycker om att komma fram fort. Väl vid sträckan diskuterar jag ytterligare en gång med parkeringsvakterna som tycker jag borde åka till starten istället för att ställa mig här. Kan inte annat än hålla med…men tyvärr… Till min stora förvåning och glädje har många åkt från sträckan och funktionärerna vinkar fram mig så långt att när jag stannar har jag tre bilar framför mig innan avspärrningen. Tack för det! 10 meter till sträckan kallar jag schysst gångsträcka. Mohahaha! Ut och hälsa på vännerna som berättar vad som hänt vilket inte är så mycket. Jag berättar om service och allt annat sen följer några timmar av skitsnack och trams innan det börjar dra ihop sig igen.
Bilarna kommer slutligen och allt är så bra det kan bli. Full fart i nerför backen till vägbytet sen iväg i ryslig fart. Swischhh, bröööl och pangpang. Till slut är det dags att packa ihop och åka hem igen, trött, förkyld, sliten men ändå glad och nöjd.Söndag:
En trött Niklas bestämmer sig för att inte åka 15 mil för att se rally då det även skall åkas till Stockholm senare under dagen. Jag beslutar att stanna hemma hos familjen och följa rallyt på tv istället. Självklart går Petter och vinner så man ångrar att man inte var vid målet på Malta och vid festen på torget i Karlstad men man kan inte få allt. Ett stort grattis från mig och Imprezaklubben till teamet och Petter varjefall! Det är ni värda! Tack för fartfesten!PS: Mina bilder från service kommer upp på Sportbilen.se inom kort.
14 februari, 2005 kl. 14:02 #123248NiklasDeltagareÅrets bästa kommentar under rallyt:
“Frasse skriker HAN RULLAR, hoppar ner i diket och springer bort till bilen innan den ens har gått av. När bilen väl stannat står han där med näsan tryckt mot rutan och andas.”
– Om Frasse när han springer iväg till Guy Willks när han åker av på Hara 2
😀 😀 😀
14 februari, 2005 kl. 14:10 #123151SecretAgentManDeltagare*asg*
Det låter som fraSSe det. 😀
Bilder – NU – vi har ett sällsynt suveränt galleri, fyll det…/J
14 februari, 2005 kl. 14:32 #123206christopherDeltagare>*asg*
>
>Det låter som fraSSe det. 😀
>Bilder – NU – vi har ett sällsynt suveränt galleri, fyll
>det…
>
>/J
Eftersom man är uppväxt i rallyskogen så vet man att man inte får stå och sova när nån “kliver av”. Det är dels en säkerhets grej att flytta bilen + att sitter man i bilen finns det inget värre en att vänta på någta söliga åskådare ska komma och putta (sekunder känns som minuter).
I rally är publiken en del av säkerheten, ibland brinner det och i värsta fall är någon skadad.Nu stog några till vana rally killar i SSI klungan så jag fick god hjäp av “kocken” och WRX Andreas…… men om andreas puttade eller slet i blilen….. vet jag inte.
Man blev varm i allafall och kul var det!!:+ :+
/
fraSSe14 februari, 2005 kl. 14:43 #123249NiklasDeltagareDu behöver inte hålla ett försvarstal. 😛
Sen hjälpte väl inte Andreas till med mer än att lätta bilen genom att sno med sig löshängande kofångare? Den kommer han väl visa upp för grabbarna vid grillen i Växjö. 😀 😉
14 februari, 2005 kl. 14:55 #123152SecretAgentManDeltagare*asg*
Jag vet precis hur det är fraSSe, jag har personligen klufsat genom ett dike för att vara med och putta på (jag har varit i rallyskogen på riktigt! 😮 😮 :o). 😀
B i l d e r
N U !
/J
14 februari, 2005 kl. 15:05 #123250NiklasDeltagareMina har Sportbilen.se ensamrätt till tyvärr. 🙂
14 februari, 2005 kl. 15:29 #123236andreaswrxDeltagarehaha nu ska inte du vara sådan! den var sönder ändå:)
14 februari, 2005 kl. 16:47 #123162PerraDeltagare>B i l d e r
>
>N U !
>
>/JTjötröv! 😀 😉 :+
Bilder ligger uppe nu MEN eftersom jag inte är så van vid att lägga in bilder i galleriet så hade jag döpt dem till namn med Svenska bokstäver i och det gillade inte Explorer som inte ville visa dem… Då ringde jag Guran som hjälpte mig med lite rättigheter (Tack, Göran!) o då tror jag faktiskt han tog bort möjligheten för andra att ladda upp bilder o skapa album så det kan hända att han får kolla lite på det om vi ska få se några andra bilder än mina. 😀
Mvh Perra
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.