SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning riktat till alla med uppgraderade fjädrar och/eller dämpare

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    nisse
    Deltagare

Har börjat inse att jag nog inte kommer att ha råd med coilover kittet jag planerat och är nu ute efter billigare modifikationer. så om alla med uppgraderad väghållning kunde skriva lite vad dom gjort och hur det fungerat skulle jag vara väldigt tacksam.

det jag mest troligt kommer att köra på är eibach fjädrar och azenis däck men jag är öppen för förslag!

skriv er less…

SecretAgentMan
      Deltagare

Hej!

Du kommer långt med kralligare krängningshämmare (Whiteline) och en vettig uppsättning fjädrar (Eibach och Tein fungerar bra) – utan att det behöver kosta en förmögenhet.

🙂

/J

Imp
        Deltagare

eller köp mina coliers när jag säljer dom innom en snar framitd.

nisse
          Deltagare

som jag känner på mig kommer att vara för dyra endå iom att du betalat ruskigt mycket från början… pm:a ett bra pris så ska jag tänka på det! hur långt har dom gått?

Janne248
            Deltagare

Jag lyssnar på Jerry och skall beställa Tein (GGS022, på Graham Goode idag!)

SVARTEN
              Deltagare

>Jag lyssnar på Jerry och skall beställa Tein (GGS022, på
                >Graham Goode idag!)

Då blir det till att rulla skärmarna vill jag lova;)

/Christian

Janne248
                Deltagare

>Då blir det till att rulla skärmarna vill jag lova;)

I know! Har frågat Jerry för att boka tid i Västerås hos nån kille som var superduktig på det….. vet dock inet vad det blir av det än. men fjädrarna är beställda så…….det måste bli av! 🙂

SecretAgentMan
                  Deltagare

…klart det blir av… 😉

Verkstaden är game – och Koskinen återkommer i dagarna med svar om när.

/J

nisse
                    Deltagare

kom igen nu!!! det måste väl finns fler med uppgraderad väghållning?

Janne248
                      Deltagare

Ursäkta massa trådkapning! 🙂

>Verkstaden är game – och Koskinen återkommer i dagarna med
                        >svar om när.

Låter great det! GGS022 skickas imorgon! Undre stag skickas denna vecka!

En annan reflektion.
                        SAM du skriver till Nisse ”bra fjädrar & krägningshämmare”.
                        Tror jag läst tidigare att du skrivt att ”de riktiga killarna” använder krängningshämmare för att finjustera allt efter alla andra modifikationer. Sen här rekommenderar du fjädrar och hämmare som första prylar. Vad gäller? Ska jag passa på och trycka dit några fetare hämmare på en gång med fjädrarna?

skytiskapilen
                        Deltagare

Ja Nisse det lär det finnas, men inte så många med andra varianter än Tein och Eibach om vi nu ska hålla oss i den billigare regionen. Jag har Tein och de har funkat bra till dags dato, ca 3500 mil.

/Andreas
                          http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                          – Original Gangster –

nisse
                          Deltagare

OK, det verkar inte bättre… 😉 då blir det fjädrar nästa månad!

Janne248
                            Deltagare

Ja du Nisse jag vet ej. Men….jag har fjäderbenststag fram + bak. Bilen känns iaf lite styvare.

Jag har beställt GGS022 (Tein fjädrar på Graham Goode) skall slänga på
                              ett undre stag fram också när jag ändå håller på.
                              Det som finns denna tråden: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=6&topic_id=486&mesg_id=486&page=
                              http://www.j-w-racing.co.uk/acatalog/MrtLowerFrontStrutbrace.jpg

SecretAgentMan
                              Deltagare

>En annan reflektion.
                                >SAM du skriver till Nisse ”bra fjädrar & krägningshämmare”.
                                >Tror jag läst tidigare att du skrivt att ”de riktiga
                                >killarna” använder krängningshämmare för att finjustera allt
                                >efter alla andra modifikationer. Sen här rekommenderar du
                                >fjädrar och hämmare som första prylar. Vad gäller? Ska jag
                                >passa på och trycka dit några fetare hämmare på en gång med
                                >fjädrarna?
                                >

Jajemen, visst är det så – men allt är inte svart eller vitt – det finns alternativ om man är beredd att kompromissa lite.

Skall man köra fort när det svänger, och inte har råd med riktiga fjäderben (och krängare), så funkar det bra med krängningshämmare (och för 90% av oss spelar det säkert heller ingen roll alls, för våran bristfälliga körteknik är grundproblemet) – syftet är att förändra beteendet under lastväxling.

En krängningsfjäder (vilket är vad hämmaren är) gör egentligen bilen underdämpad när bilen belastas i sidled – och naturligtvis finns det utrymme för lite spelrum – men med en tillräckligt styv krängare så börjar bilen tappa väggreppet, pga att dämparen inte kan kontrollera situationen.

Ergo – en uppgradering på även dämparna är att föredra – men då kostar det mera…

🙂

Kontentan (om det finns någon):

* Vad är jag ute efter?

* Hur mycket slantar vill jag lägga ned för att nå det?

I ditt fall Janne – skall du åka fort på bana – ja till krängningshämmare – annars – nej. 😀

/J

Henke
                                Deltagare

Tror stenhårt på ditt projekt
                                  Fjädrar + dämpare
                                  Hämmare
                                  Stag
                                  Länkar

Måste bli bra, skulle vilja ha något liknande själv!

/ Henke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.