SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning riktat till alla med uppgraderade fjädrar och/eller dämpare

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Janne248
    Deltagare

>I ditt fall Janne – skall du åka fort på bana – ja till
      >krängningshämmare – annars – nej. 😀

Jmf med dig så kör jag inte fort! Så det kanske inte behövs, men å andra sidan så blir det ju bättre om jag förstår dig, när mn pressar bilen. Så då vore det ju trevligt att ha.

Är det en sådan här man skall ha bak då?
      http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtRearAdjustableAntiRollBar.jpg

Sådan här fram:
      http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFront22mmAntiRollBar.jpg

Om man ändå byter, skall man satsa på sådana hära också?
      http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFrontAntiRollBarLinKit.jpg

Perra
      Deltagare
        nisse
        Deltagare

alla åsikter är bra åsikter! tackar.

nisse
          Deltagare

cooorect!

Reaperman
            Deltagare

Vill gärna också veta vad man ska ha för fjädrar på GT.
              Är ute efter något hårdare fjädrar än orginal gärna några som sänker lite också.
              Bara att ringa till stötdämparexperten eller?

Fyhr
              Deltagare

No message

ExOrdis
                Deltagare

Jepp, ALK-varianten sänker bakre länkarmsinfästningen en aning.
                  Mycket trevligt resultat!

ExOrdis
                  Deltagare

Självklart är det så, men observera prioriteringsordningen.
                    Det är billigare och enklare att enbart montera ALK-bussningar
                    och vänta med fjädrar till dess att ekonomin tillåter
                    både fjädrar+stötdämpare.
                    Det jag vill understryka är att det garanterat, totalt sett är en
                    PRESTANDAFÖRSÄMRING att enbart sätta hårdare fjädrar på slitna stötdämpare.
                    Designmässiga vinster är inte inräknade utan enbart funktion & prestanda i förhållande till priset. Jag har för mig att det var trådens ursprungliga syfte. 😉

>Kjell – det finns bara en sak att tillägga… 😉
                    >
                    >Anti-lift-kittets funktion och betydelse minskar avsevärt med
                    >hårdare fjädrar på bilen, vad det gör är att öka castervinkeln
                    >fram, vilket ger mindre lyft under acceleration, men har man
                    >kraftigare fjädrar på så sätter sig inte bilen i alla
                    >fall…ergo… 🙂
                    >
                    >/J

ExOrdis
                    Deltagare

Tillåt mig stuva om lite i prioordningen och lägga några kommentarer:

>¤prodrive vinklar
                      >¤R-däck
                      >¤anti-lift kit -mindre understyrning, snabbare utgång ur kurvor!!
                      >¤krängningshämmar-länkar fram och bak = snabbare reaktion på krängningshämmarna.

>¤grövre krängningshämmare bak = mindre understyrning vid ingång i kurva.

>¤fjädrar (tein eller eibach) Lägre tyngdpunkt och snabbare i reaktionerna generellt, förutsatt att länkarmar och styrstag hålls horisontella i förhållande till markplanet, alltså återigen mest sänkning är inte bäst. (Bäst på slät väg eller bana bör tilläggas, då stora delar av riksvägnätet inte direkt är optimerat för en sänkt och hårdare fjädrad bil.)

Här bör sedan nya stötdämpare till för att ge optimalt utbyte av ovanstående eftersom det handlar om att kontrollera de oscillerande rörelser som fjädrarna skapar. Koni, Bilstein eller tom nya orginal funkar bättre
                      än om sänkningen görs på orginaldämpare som gått uppåt 5000 mil eller mer.

>¤fjäderbenstag bak -gör det nån skillnad? = Ja, men troligtvis
                      vinner du mera på att styva upp chassit med en fullbur eller peta
                      in ett bussnings-kit efter ALK.
                      >
                      >saker som jag vill ha åsikter om…

Du har mina, vad det nu kan vara värt?
                      😉

SecretAgentMan
                      Deltagare

Kjell – det finns bara en sak att tillägga… 😉

Anti-lift-kittets funktion och betydelse minskar avsevärt med hårdare fjädrar på bilen, vad det gör är att öka castervinkeln fram, vilket ger mindre lyft under acceleration, men har man kraftigare fjädrar på så sätter sig inte bilen i alla fall…ergo… 🙂

/J

nisse
                        Deltagare

efter allt mitt forskande(på detta och andra forum) så verkar det som att det är följande som gäller om man vill ha en kul bil billigt, rätta mig gärna om jag har fel…

¤fjädrar (tein eller eibach)
                          ¤grövre krängningshämmare bak
                          ¤krängningshämmar-länkar fram och bak
                          ¤prodrive vinklar
                          ¤R-däck

saker som jag vill ha åsikter om…

¤anti-lift kit -mindre understyrning?
                          ¤fjäderbenstag bak -gör det nån skillnad?

-en intresserad väghållningswannabe från ume

nisse
                          Deltagare

att byta bussning nr 2 på denna bild borde vara samma som ett anti-lift kit?

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/webpics/imprezadiag.thumb.gif

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.