› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › riktat till alla med uppgraderade fjädrar och/eller dämpare
- Detta ämne har 26 svar, 2,212 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 8 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
18 februari, 2004 kl. 06:56 #67319
Janne248
Deltagare>I ditt fall Janne – skall du åka fort på bana – ja till
>krängningshämmare – annars – nej. 😀Jmf med dig så kör jag inte fort! Så det kanske inte behövs, men å andra sidan så blir det ju bättre om jag förstår dig, när mn pressar bilen. Så då vore det ju trevligt att ha.
Är det en sådan här man skall ha bak då?
http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtRearAdjustableAntiRollBar.jpgSådan här fram:
http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFront22mmAntiRollBar.jpgOm man ändå byter, skall man satsa på sådana hära också?
http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFrontAntiRollBarLinKit.jpg18 februari, 2004 kl. 17:15 #67310Perra
Deltagare>Är det en sådan här man skall ha bak då?
>http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtRearAdjustableAntiRollBar.jpg
>
>Sådan här fram:
>http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFront22mmAntiRollBar.jpg
>
>Om man ändå byter, skall man satsa på sådana hära också?
>http://www.jap-innovations.fsnet.co.uk/Images/Products/Chassis/MrtFrontAntiRollBarLinKit.jpgJa, ja och ja. 🙂
/P
18 februari, 2004 kl. 21:53 #67326nisse
Deltagarealla åsikter är bra åsikter! tackar.
19 februari, 2004 kl. 19:12 #67327nisse
Deltagarecooorect!
4 mars, 2004 kl. 13:41 #67330Reaperman
DeltagareVill gärna också veta vad man ska ha för fjädrar på GT.
Är ute efter något hårdare fjädrar än orginal gärna några som sänker lite också.
Bara att ringa till stötdämparexperten eller?27 mars, 2004 kl. 00:33 #67329Fyhr
DeltagareNo message
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67314ExOrdis
DeltagareJepp, ALK-varianten sänker bakre länkarmsinfästningen en aning.
Mycket trevligt resultat!10 juni, 2004 kl. 18:40 #67313ExOrdis
DeltagareSjälvklart är det så, men observera prioriteringsordningen.
Det är billigare och enklare att enbart montera ALK-bussningar
och vänta med fjädrar till dess att ekonomin tillåter
både fjädrar+stötdämpare.
Det jag vill understryka är att det garanterat, totalt sett är en
PRESTANDAFÖRSÄMRING att enbart sätta hårdare fjädrar på slitna stötdämpare.
Designmässiga vinster är inte inräknade utan enbart funktion & prestanda i förhållande till priset. Jag har för mig att det var trådens ursprungliga syfte. 😉>Kjell – det finns bara en sak att tillägga… 😉
>
>Anti-lift-kittets funktion och betydelse minskar avsevärt med
>hårdare fjädrar på bilen, vad det gör är att öka castervinkeln
>fram, vilket ger mindre lyft under acceleration, men har man
>kraftigare fjädrar på så sätter sig inte bilen i alla
>fall…ergo… 🙂
>
>/J10 juni, 2004 kl. 18:40 #67312ExOrdis
DeltagareTillåt mig stuva om lite i prioordningen och lägga några kommentarer:
>¤prodrive vinklar
>¤R-däck
>¤anti-lift kit -mindre understyrning, snabbare utgång ur kurvor!!
>¤krängningshämmar-länkar fram och bak = snabbare reaktion på krängningshämmarna.>¤grövre krängningshämmare bak = mindre understyrning vid ingång i kurva.
>¤fjädrar (tein eller eibach) Lägre tyngdpunkt och snabbare i reaktionerna generellt, förutsatt att länkarmar och styrstag hålls horisontella i förhållande till markplanet, alltså återigen mest sänkning är inte bäst. (Bäst på slät väg eller bana bör tilläggas, då stora delar av riksvägnätet inte direkt är optimerat för en sänkt och hårdare fjädrad bil.)
Här bör sedan nya stötdämpare till för att ge optimalt utbyte av ovanstående eftersom det handlar om att kontrollera de oscillerande rörelser som fjädrarna skapar. Koni, Bilstein eller tom nya orginal funkar bättre
än om sänkningen görs på orginaldämpare som gått uppåt 5000 mil eller mer.>¤fjäderbenstag bak -gör det nån skillnad? = Ja, men troligtvis
vinner du mera på att styva upp chassit med en fullbur eller peta
in ett bussnings-kit efter ALK.
>
>saker som jag vill ha åsikter om…Du har mina, vad det nu kan vara värt?
😉10 juni, 2004 kl. 18:40 #67309SecretAgentMan
DeltagareKjell – det finns bara en sak att tillägga… 😉
Anti-lift-kittets funktion och betydelse minskar avsevärt med hårdare fjädrar på bilen, vad det gör är att öka castervinkeln fram, vilket ger mindre lyft under acceleration, men har man kraftigare fjädrar på så sätter sig inte bilen i alla fall…ergo… 🙂
/J
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67324nisse
Deltagareefter allt mitt forskande(på detta och andra forum) så verkar det som att det är följande som gäller om man vill ha en kul bil billigt, rätta mig gärna om jag har fel…
¤fjädrar (tein eller eibach)
¤grövre krängningshämmare bak
¤krängningshämmar-länkar fram och bak
¤prodrive vinklar
¤R-däcksaker som jag vill ha åsikter om…
¤anti-lift kit -mindre understyrning?
¤fjäderbenstag bak -gör det nån skillnad?-en intresserad väghållningswannabe från ume
10 juni, 2004 kl. 18:40 #67328nisse
Deltagareatt byta bussning nr 2 på denna bild borde vara samma som ett anti-lift kit?
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/webpics/imprezadiag.thumb.gif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.