› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Rost på gt, men hur är det med WRX?
- Detta ämne har 12 svar, 2,515 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 1 månad sedan av
Bjorviken.
-
FörfattareInlägg
-
5 oktober, 2010 kl. 02:49 #24287
boomer
DeltagareHar nu varit och kollat på 3st GT.
Och alla har denna förbaskade rost i bakre hjulhuset, även bilar som har gått häruppe i norrland.
Finns det ngn i detta land som inte har det?
Eller är det bilar i 100k och dyrare som har klarat sig?Är det samma rostproblem med WRX 2001 och 2002?
För dessa är ju i nästan samma prisklass som GTn?5 oktober, 2010 kl. 06:36 #211594syke
BlockeradHar nu varit och kollat på 3st GT.
Och alla har denna förbaskade rost i bakre hjulhuset, även bilar som har gått häruppe i norrland.
Finns det ngn i detta land som inte har det?
Eller är det bilar i 100k och dyrare som har klarat sig?Är det samma rostproblem med WRX 2001 och 2002?
För dessa är ju i nästan samma prisklass som GTn?Min högerstyrda har det inte vad jag sett 😉
5 oktober, 2010 kl. 08:41 #211595Manor
DeltagareDet verkar tyvärr vara vanligt med rost i de bakre skärmkanterna.
Jag hoppas att jag har lyckats få stopp på rosten efter sommarens behandling med Por15, men det finns ju inga garantier när det väl har börjat.Jag har ingen aning hur det är med WRX:erna, men jag antar att det kan vara samma bekymmer med dem.
5 oktober, 2010 kl. 08:42 #211596Manor
DeltagareMin högerstyrda har det inte vad jag sett 😉
…men din ligger väl i prisklassen över 100k?
5 oktober, 2010 kl. 13:25 #211597Manor
DeltagareProblemet är ju att det inte bara är en plåt, eller bara den plåten som syns. Det är ju både en inner och ytterskärm, och båda har ju insidor. Är det rostigt på insidan hjälper det ju inte att rostskydda utsidan tyvärr. 🙁
Det är bra att kolla läget i bagaget mellan ytter och innerskärm, sen dränka skarven med kletigt rostskyddsvax, alltså inte svart klet utan tunnflytande ljusbrunt vax. Ännu bättre att slipa bort eventuell rost och sedan grunda med riktigt grundfärg, epoxi eller por15 (själv är jag tveksam till por15, fast har ju ingen erfarenhet av det) och sedan spruta vax. då borde det hålla hyfsat bra iaf. Även bakom kittningarna i bagaget vid skärmarna börjar det rosta, och det är inget som syns förrens kittet är bortskrapat.
Por15 verkar faktiskt väldigt seriöst.
Rengörning med ett medel…”etsning” med medel nummer två, och slutligen en färg som liknar emalj i ytan men kan böjas, bändas och vridas utan att det spricker (och hindrar alltså fukten att komma åt plåten). Jag använde en plastsked att röra runt färgen med, och jag kan böja, vrida, slå på skeden utan att färgen påverkats det allra minsta.
Det är ju dock som du säger, att kommer rosten inifrån så hjälper ju inte Por15 speciellt mycket, men jag tycker det ser ut som om rosten kom från utsidan av skärmkanten och då ska det ju förhoppningsvis fungera bra.5 oktober, 2010 kl. 16:13 #211599Svindle
DeltagareNär rosten väl börjar synas på utsidan är det ofta bara toppan av isberget som syns tyvärr
Precis som Oscar90 skrev börjar det rosta i plåtfalsen mellan yttre skärmkanten och det invändiga hjulhuset och när det väl börjar synas på utsidan kan angreppet ha hunnit långt mellan plåtarna.
Så funderar du på att köpa en bil med rostiga bakre skärmkanter är det verkligen läge att pruta, då det kan bli en dyr historia om det ska repareras seriöst.
9 oktober, 2010 kl. 15:02 #211598boomer
DeltagareVar det ngn som vet hur det är med rostskyddet på WRX 01-02,eller är det samma problem som med GTn?
Ska nog kolla på denna nästa vecka, och den skall vara rostfri:
http://www.blocket.se/pitea/Subaru_impreza_Gt_2_0_29752400.htm?ca=1_4&w=1
dock utan AC, men det verkar som att man inte kan få allt.9 oktober, 2010 kl. 17:55 #211601Rillle
DeltagareHar nu varit och kollat på 3st GT.
Och alla har denna förbaskade rost i bakre hjulhuset, även bilar som har gått häruppe i norrland.
Finns det ngn i detta land som inte har det?
Eller är det bilar i 100k och dyrare som har klarat sig?Är det samma rostproblem med WRX 2001 och 2002?
För dessa är ju i nästan samma prisklass som GTn?tja!
Jag va o köpte en wrx 01 ”bugeyes” för bra bit under 100k och kan säga att den är 99% rostfri! Den har ruttan 4 vintrar, i hans ägo, och hade ingen rost i skärmkanter/hjulhus osv! bilder på den finns på http://www.garaget.org/RillleMvh!
1 september, 2011 kl. 07:42 #211604Jim_s
DeltagareBumpar tråden lite då jag undrar samma sak inför mitt köp och ingen hade något direkt svar.
Är det fastställt att den nya karossen hade bättre rostskydd än GT och inte rostar lika lätt?
/Jim
1 september, 2011 kl. 11:02 #211600Gilarski
DeltagareHar inte nåt supersvar men generellt så utvecklas bocknings och fogningstekniken mellan varje bilmodell (gäller normalt alla tillverkare), dels för att få ett styvare och säkrare chassie men även för att stävja rost.
Därtill kan man ju skvätta i lite kitmedel i kanter och fogar där man tror fukt vill stanna & ge upphov till rost eller på ställen som rör sig och kan öppna upp lackskyddet och bjuda in fukt -> rost.
Jag har inte nån data eller benchmarkat bilarna du frågar efter men om du lär hitta fler rostiga GT från 99 är WRX från 01, inte bara för att den senare är nyare utan även på grund av ovan anledningar. 🙂
1 september, 2011 kl. 12:16 #211602epoxxy
DeltagareEfter att ha läst denna tråd vet jag inte längre om jag ska våga kolla bakom kjolarna 😉
1 september, 2011 kl. 15:00 #211603epoxxy
DeltagareSant. Vem håller i en kurs i rostlagning?;)
—
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.632712,16.9934899 januari, 2012 kl. 10:53 #211605Bjorviken
DeltagareJag själv är väldigt inne på att köpa en GT till våren!
Finns det något enkeltnsätt att kolla upp hur pass det är med rost bakom skärmarna och vid kofångaren bak när man är och kollar på bilen? Eller är det bra satsa och sen hoppas på det bästa när man kommer hem?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.