Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Måste ta mig i kragen och fixa rostangreppen på bilen. Skärmkanten vid höger bakhjul och vänster framhjul har fått knottrig lack och detta betyder bilcancer.

Tänkte maskera, slipa bort lack och rost för hand med finkornigt sandpapper, måla på grundfärg och sen försöka dölja med lackstift.

Är det någon som redan gjort en sådan operation och har några tips eller “glöm inte att…” att komma med så ös på. Blir inte resultatet tillräckligt bra så tänkte jag dölja “ärren” med dekaler som säger hur lufttrycket i däcken skall vara, a’la polisbilar. 🙂

Blocken
      Deltagare

Blir inte resultatet tillräckligt bra så tänkte jag dölja “ärren” med dekaler som säger hur lufttrycket i däcken skall vara, a’la polisbilar. 🙂

Njaaaa… är det inte förståndigare att lämna in till en lackerare? Ja givetvis kostar det mer, men det har du garanterat igen…

/Black

…………………..
        Thai-Perr

syke
        Blockerad

Jag lämnade in exakt samma sak till en lackerare .. kom tillbaka efter nått år. Grrrrrr.

Niklas
          Deltagare

Blocken: Bilen avställd, blir min lagning inte bra så kan lackeraren fixa det och eventuellt värre skador framöver. Känns meningslöst att besöka lackeraren för varje liten skada man får på bilen, dessutom kostar det och jag är inte sponsrad tyvärr. 🙂

Tänkte göra ett försök varjefall.

Manor
            Deltagare

När du skriver skärmkanten, menar du då den lilla invikta kanten som en del brukar valsa för att få plats med fälgar med fel ET? I så fall har även jag sett lite rost där på mina bakre kanter.

Efter att gummikanterna drogs loss så använde jag rostskydd och lackade själv med silver. Det är ingenting som syns, och behöver inte lämnas in till en lackerare.

Jag har funderat på att göra om det jobbet i vår, men då slipa ner kanterna lite mer noga.

syke
              Blockerad

Jag tippar på att det är samma ställe som i denna tråd?
                http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=12&topic_id=7310&mesg_id=7310&page=3

Verkar vara ett vanligt “fel” på GT:n nuförtiden 🙁

.zip
                Deltagare

Detta har jag gjort ett par ggr på mina bmw:s.
                  Med rätt färgkod kan man göra underverk.
                  En sak som är viktig att tänka på är att när man har slipat bort all rost så ska man vara skitnoga. Om det är några små svarta/bruna prickar kvar så är det bara att fortsätta slipa. Om man lämnar kvar något så blommar det fram igen med fart.
                  Här finns en guide, fast där använder man sandblästring
                  http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=3

Ohffs, det här väcker gamla minnen. Rondell, slipskiva och en burk färg 🙂
                  Det är bara färg så går det åt h-vetet så är det bara att slipa ner och börja om från början.

//.zip

Niklas
                  Deltagare

Ungefär på samma ställe, fast “högst upp”, klockan 12…eller vad man kan säga. På båda ställena.

Impreza112
                    Deltagare

Tjena Nicklas
                      Tänk också på att gå åt det innefrån, det är där problemet ofta ligger.
                      Felet på Imprezan är att det inte finns något slags rost skydd inne i de bakre skärmarna som ni diskuterar. Det är endast grundlackat alltså inte ens vanlig färg. Vet detta då min bil är strippad helt+ att jag har breddat min bil och då tagit väck bakskärmar och haft möjlighet att synna det. Vanligt fel på alla bilar.
                      Så gör så här Nicklas för att binda rosten.
                      Köp rostskydd för hållrum på sprayburk då du förmodligen inte har kompressor.
                      Be att få köpa till lite extra lång slang. Detta skydd kommer kosta dig max 100kr.
                      Du kommer åt genom att när du öppnat backluckan ta bort sido väggarna i bakluckan, fixat på 5min. Tryck ner i alla skarvar och så långt fram du kommer. För att sedan vara säker på att du får ända ner i främre kanten av bakskärmen gör du följande.
                      Plocka väck baksäte, då har du varje sida en plastkåpa mot skärmen, ta bort den och vips har du hål in i innerskärmen, spruta på och du har ett bra rostskydd.
                      Detta bör även ni utan rost göra för att förebygga problem.
                      Sedan kan du gå vidare med att rostskydda alla balkar trösklar osv.
                      Men alla de hålen orkar jag inte dra upp nu.
                      Hoppas du gör detta nu Nicklas, så att du håller efter pärlan=).
                      Mvh/Christian

Niklas
                      Deltagare

Impreza112: Att rostskyddsbehandla känns lite sent nu, som att sätta ett plåster på en bruten arm. 🙂 Man får väl spara slantarna från försäkringspremien som man slipper betala i vinter och överväga ett nytt besök hos en rostskyddsfirma för en ny behandling i vår.

Desen
                        Deltagare

Finns något som kallas syragrund. En grundfärg som man blandar en syra i.
                          Slipa bort all synlig rost, måla på syragrund. Denna grundfärg gör så att rostprocessen avstannar i metallen.

Den e dyr men bra.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://hildinggren.se/Bilder/hshlm.JPG

SPiKE
                          Deltagare

Jag var med och renoverade en traktor för några år sedan och vi använde fultemas “rostätare”. Den traktorn är fortfarande inte rostig, så någon funktion har det nog.

.zip
                            Deltagare

En epoxyblandning är väl det senaste som grundare. Men jag vet inte riktigt om man kan blanda själv eller om det går att köpa färdigt

//.zip

volvosnubbe
                              Deltagare

Gör som lackerarna hos oss! tepetlim och citronsyra. linda in i gladpack o vänta ett dygn.Låter som en disney historia men de funkar.
                                Sen e rödadöden borta ur porerna 😀
                                Slipa INTE för då tar du bort galven oxå (om imprezorna nu e galvade, talar för volvos del..dem bilar ja kan någorlunda)
                                hoppas de löser sig !
                                MVH Dennis

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.