› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Rostskydd på Sv-såld STi -07
- Detta ämne har 6 svar, 1,154 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av
Garagekungen.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2010 kl. 06:49 #24271
Garagekungen
DeltagareHej !
Har nyligen köpt en STi -07 som är Sv-såld (av Gotte51 i ”Halmstad”).
Kommer att köra den året om som ”bruks bil” – tänkte att det skall bli lite roligare att åka med den än ”familjekombi´n”… 😉Hur är det med rostskyddet ?
Finns det någon med erfarenheter om det – jag tänkte bättra på det om det finns behov, men jag vill ju inte kleta ner bilen under om det inte finns behov (det blir ju så jäkla tråkigt att skruva när det är fullt med klet under bilen).
Ni här på forumet har säkert massor av erfarenhet – man vill ju inte att ”älskarinnan” skall rosta bort framför ögonen på mig heller när hon är så fin !!!
(jag gjorde en sökning men hittade inget om detta ämne)PS.
Kan tyvärr inte komma till Årsta nu på söndag – älste sonen har fördelsedagskalas… 😡
/
Svante1 oktober, 2010 kl. 17:03 #211341tendency
DeltagareFrån fabrik är det inte jättemycket skydd att tala om, så det är rekommenderat att göra det nu. Hämtade precis vår Forester 2007 efter en total rostskyddsbehandling. Den har gått 5900mil och det var dags att skydda den nu… Jag vet inte om det är tillräckligt att bara ”bättra på” om den inte har fått någon behandling och har vinterkörts tidigare.
Kör upp bilen på en lyft och kolla med en bra lampa. Kika in i balkarna, antagligen är det inget rostskydd att tala om där, så det kan vara en bra idé att få det åtgärdat. Kolla lyftpunkterna. Hur är skyddet längs sidorna undertill? Har originalskyddet börja släppa på några ställen här och där?
Ska du ha kvar bilen länge, så skulle åtminstone jag kosta på mig en ordentlig behandling, det har du igen med tiden. 🙂
1 oktober, 2010 kl. 18:07 #211345Tricky
Deltagaredet är inte mycket mer rostskyd på våra svensktilverkade bilar än galvet och färgen på bilen, och då är dom gjorde för dehär klimatet.
så lite tecktyl eller loctite eller teroson e väl aldrig fel1 oktober, 2010 kl. 19:37 #211342Mumin
DeltagareSom sagt.. Subaru har ju inte direkt bra rostskydd från fabrik så det är värt att lämna in och göra det bra, iaf om man ska behålla bilen i några år.
3 oktober, 2010 kl. 08:39 #211343Garagekungen
DeltagareTack för era synpunkter.
Verkar som det bara är att ”krypa till korset” och få hela bilen svart med klet under… 😡
Go before show – får väl bli deviset.
Skall beställa tid hos ”Rostskyddsmetoder” (numera i Järfälla) – de har iaf tidigare gjort mycket bra behandlingar. Återkommer med mina erfarenheter (om inte någon här har andra tips).
Vi ses !
/
Svante3 oktober, 2010 kl. 12:58 #211340Manor
DeltagareTack för era synpunkter.
Verkar som det bara är att ”krypa till korset” och få hela bilen svart med klet under… 😡
Go before show – får väl bli deviset.
Skall beställa tid hos ”Rostskyddsmetoder” (numera i Järfälla) – de har iaf tidigare gjort mycket bra behandlingar. Återkommer med mina erfarenheter (om inte någon här har andra tips).
Vi ses !
/
SvanteJag väljer samma ställe när min Outback dyker upp i november.
Det känns bra att lägga en slant på detta.5 oktober, 2010 kl. 17:10 #211344Garagekungen
DeltagareJag fick tid redan i nästa vecka 🙂
Återkommer med lite bilder och erfarenheter från jobbet.PS.
Lät dem behandla en Dodge Durango R/T som vi har (till salu nu när behovet inte finns med barn-kompisar-skidresor…).
De gjorde iaf då (2003) ett mycket bra jobb.
Jag räknar med samma fina resultat även denna gång… 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.