• Detta ämne har 1 svar, 764 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år sedan av Rogga.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5225
    moken
    Deltagare

      Japp, satte på vintersulorna härom dagen. 205/50-16 dubbfritt på orginalfälgar och jag tycker bilen känns tröttare än med mina 215/40-17 sommarhjul, kan det stämma? Sen tänkte jag kolla vad ni övriga kör med för lufttryck i vintersulorna?

      #71166
      Rogga
      Deltagare

        >Japp, satte på vintersulorna härom dagen. 205/50-16 dubbfritt
        >på orginalfälgar och jag tycker bilen känns tröttare än med
        >mina 215/40-17 sommarhjul, kan det stämma? Sen tänkte jag
        >kolla vad ni övriga kör med för lufttryck i vintersulorna?
        >

        ja du rullmotståndet beror på många olika saker, grepp, gummeblandning, stommens konstruktion, mm. Därför är det svårt att säga om eller hur mycket rullmotståndet förändras om man byter mellan två dimensioner lr mellan v-däck och sommar. Men det e ju klart sommar däck borde ju rulla mlättare än vinter wheels.

        Om man jämför lite med däck som vi har körd på våra taxibilar om man tar nya dagens däck och jämför dess föregångare i samma dimension så är skillnaden upp till 5% lägre bränsleförbrukning. vilket gör lite på soppa förbrukniing om man kör ca 50.000 mil sammanlagt på bilarna per år 😀 Men det är inte så lätt att förklara töke dän.

        Stava :+

        Rogga “Kombimaffian”

        http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi556

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.