SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Runddragen skruv växellådans oljetråg

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Igge
    Deltagare

Hej allihopa!

Igår gick det sådär att meka…
      Skruven till mitt oljetråg på växellådan (sexpetad) var mjuk deluxe och blev väldigt fort runddragen (skitverktyg, kass skruv, sbs eller en kombination…)
      Testade med värme men den hade redan blivit för rund.

Någon som har några tips på hur man löser det bäst?

Är det att släppa ner tråget och borra ut den eller skapar det ännu mer huvudvärk bara?

Vill kunna byta olja på den 🙁

Edit:
      Lånad bild från nätet:

Pratar om ”transmission drain plug”

Igge
      Deltagare

Bumpar min egen tråd med en fråga:
        Vad ska jag ha för packningsklister om jag släpper ner tråget?
        Manualen säger threebond 1215 men den hittar jag inte i sverige, förutom KTM som vill strax under 800 spänn och subaru som vill ha över 500. Borde finnas alternativ kan jag tycka 😛

TomK
        Deltagare

Bumpar min egen tråd med en fråga:
          Vad ska jag ha för packningsklister om jag släpper ner tråget?
          Manualen säger threebond 1215 men den hittar jag inte i sverige, förutom KTM som vill strax under 800 spänn och subaru som vill ha över 500. Borde finnas alternativ kan jag tycka 😛

Vanlig blå loctite.

Igge
          Deltagare

Okej 🙂

FiddeFuling
            Keymaster

Det skall finnas hylsor som är tandade(?).. läste om i bilsport förra året.
              Gullabo testade, o sa att de var kalas lätta att jobba med.. kan ju hoppas att det r sant

FiddeFuling
              Keymaster

alt såga ett jack i den o ta den med en grov skruvmejsel 🙂

kinugawa
                Deltagare

Jag pumpade ur min olja genom oljestickan. Orkade inte ligga på golvet även om min plugg säkert inte är rund!

JuinorSvensken
                  Deltagare

Värme i samarbete med en hyfsad rörtång har lossat många runda/hårt sittande bultar 🙂 Kan dock vara lite trixigt om du inte har lyft :/

Igge
                    Deltagare

Värme i samarbete med en hyfsad rörtång har lossat många runda/hårt sittande bultar 🙂 Kan dock vara lite trixigt om du inte har lyft :/

Den står på pallbockar så jag kan krypa under, men hur mycket törs man värma aluminium med olja i?

pettsun
                      Deltagare

har du svets? svetsa fast en mutter, hylsa eller dylikt och bara dra lös.
                        Annars som tidigare nämnd, ta och hamra lös den med t ex huggmejsel.

Igge
                        Deltagare

Tyvärr inte

JuinorSvensken
                          Deltagare

Den står på pallbockar så jag kan krypa under, men hur mycket törs man värma aluminium med olja i?

Det går ju och värma lite, men man får ha lite känsla. Testa även att slå på och precis runt muttern(utan värme). Aluminium har en tendens att ”suga” fast och ofta hjälper det att slå lite på den d—0.o—b

Magnus666
                            Deltagare
                              Igge
                              Deltagare

Lossade tråget och körde med rörtång men jäveln satt kvar. Tordes inte ta i mer med risken att få med gängan ut så jag limmade tillbaka tråget med rund skruv.

Man bör ändå komma åt och rensa magneten under sägs det så det ska väl loss vid nästa byte ändå

clasen
                                Deltagare

Får du inte bukt på problemet kan jag säkert hjälpa dig när jag är tillbaka till kak nästa gång 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.