SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ruskiga avgasvärden

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53914
    rickey
    Deltagare

      Så med andra ord så är det som sitter på här ganska kass i besiktnings-synpunkt?

      Det lutar ju åt att det är avgassystemet som är felet då…

      EDIT: Jag drog på lite på vägen in till besiktningen så den var nog någorlunda varm när han testade värdena på den. Dock fick det blu utomhus för han fick inte på muffen till avgas-utsuget! :+

      #53906
      .zip
      Deltagare

        Jag gjorde den enkla lösningen att svetsa om lite på org. systemet.
        Nu när det är besiktning så hänger jag bara dit org. mellanröret med katen.
        Funkade bra sist jag besiktade.

        //.zip

        #53915
        rickey
        Deltagare

          Ja, jag fick ju inget orginal med bilen. 🙁

          (Den rullar igenom besiktningen utan problem)

          #53909
          volvosnubbe
          Deltagare

            ja har 100cells metalisk racekatt.
            har co 25 (max får vara 100)

            #53910
            volvosnubbe
            Deltagare

              MENAR HC

              #53899
              Pasi_k
              Deltagare

                Ja, jag fick ju inget orginal med bilen. :-((Den rullar igenom besiktningen utan problem)

                Brukar vara den bästa förklaringen när man säljer bil.

                #53916
                rickey
                Deltagare

                  Ja, då får det väl bli att leta upp sig ett orginalsystem att lägga på en hylla någonstans i garaget… *suck*

                  #53907
                  .zip
                  Deltagare

                    Det går att lösa på fler sett.
                    Två räser kissor efter varandra eller en riktig 300-cell.
                    Nackdelen med keramiska är att dom brinner sönder lättare om det hamnar lite bensin i avgassystemet.

                    //.zip

                    #53902
                    BVS-Robban
                    Deltagare

                      Fräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….

                      #53908
                      .zip
                      Deltagare

                        Fräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….

                        Ahh det gamla tricket har man provat och funkar rätt så bra.
                        Vet inte hur det är på alla SBP idag men vissa mätare ser om man har trixat med tillsatser.

                        //.zip

                        #53917
                        rickey
                        Deltagare

                          Jag är lite rädd för att hälla i en massa konstigheter i bensinen här…

                          Men jag pratade med förre ägaren och han sa att jag skulle varmköra bilen ordentligt innan så att katten var ordentligt varm så skulle det inte vara några problem!

                          Jag får kanske tanka V-fuel som ska vara extra fint också så kanske den går ändo bättre!

                          /Rickey som håller alla tummar och tår!

                          #53891
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Tips till er som har sportkatalysator på bilen och har problem med besiktning:

                            Linda katalysatorn med avgasbandage. Då håller den värmen bättre, och miljövärdena blir därmed bättre.

                            Gissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉

                            #53900
                            specialized
                            Deltagare

                              Gissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉

                              Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet 😉

                              Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                              ———————————-
                              SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                              #53892
                              b20mannen
                              Deltagare

                                Gissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉

                                Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet ;)Mvh.Mattias

                                Ja, tänka sig. Du har rätt. Biltillverkarna har inte ägnat en tanke på att isolera katalysatorn så att den tänds fortare i körcykeln. Självklart. Varför tänkte jag inte på det. *sarkastiskt leende* 😀

                                SAAB brukar ju även malla sig i reklamen om att deras katalysatorer behåller värmen extra länge, för att snabbt komma igång igen efter ett kortare stopp.

                                Anser du att mitt tips om att isolera en sportkat för att få den att fungera bättre är fel på nåt sätt?

                                #53918
                                rickey
                                Deltagare

                                  Jag ska testa isolera lite och tanka Shells V-bränsle istället för 95 oktan så förbättrar det säkert värdena något också…

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.