› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ruskiga avgasvärden
- Detta ämne har 39 svar, 2,877 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
11 oktober, 2007 kl. 10:38 #53914
rickey
DeltagareSå med andra ord så är det som sitter på här ganska kass i besiktnings-synpunkt?
Det lutar ju åt att det är avgassystemet som är felet då…
EDIT: Jag drog på lite på vägen in till besiktningen så den var nog någorlunda varm när han testade värdena på den. Dock fick det blu utomhus för han fick inte på muffen till avgas-utsuget! :+
11 oktober, 2007 kl. 10:55 #53906.zip
DeltagareJag gjorde den enkla lösningen att svetsa om lite på org. systemet.
Nu när det är besiktning så hänger jag bara dit org. mellanröret med katen.
Funkade bra sist jag besiktade.//.zip
11 oktober, 2007 kl. 10:59 #53915rickey
DeltagareJa, jag fick ju inget orginal med bilen. 🙁
(Den rullar igenom besiktningen utan problem)
11 oktober, 2007 kl. 11:50 #53909volvosnubbe
Deltagareja har 100cells metalisk racekatt.
har co 25 (max får vara 100)11 oktober, 2007 kl. 11:51 #53910volvosnubbe
DeltagareMENAR HC
11 oktober, 2007 kl. 11:52 #53899Pasi_k
DeltagareJa, jag fick ju inget orginal med bilen. :-((Den rullar igenom besiktningen utan problem)
Brukar vara den bästa förklaringen när man säljer bil.
11 oktober, 2007 kl. 13:11 #53916rickey
DeltagareJa, då får det väl bli att leta upp sig ett orginalsystem att lägga på en hylla någonstans i garaget… *suck*
11 oktober, 2007 kl. 14:18 #53907.zip
DeltagareDet går att lösa på fler sett.
Två räser kissor efter varandra eller en riktig 300-cell.
Nackdelen med keramiska är att dom brinner sönder lättare om det hamnar lite bensin i avgassystemet.//.zip
11 oktober, 2007 kl. 16:19 #53902BVS-Robban
DeltagareFräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….
11 oktober, 2007 kl. 16:53 #53908.zip
DeltagareFräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….
Ahh det gamla tricket har man provat och funkar rätt så bra.
Vet inte hur det är på alla SBP idag men vissa mätare ser om man har trixat med tillsatser.//.zip
11 oktober, 2007 kl. 22:38 #53917rickey
DeltagareJag är lite rädd för att hälla i en massa konstigheter i bensinen här…
Men jag pratade med förre ägaren och han sa att jag skulle varmköra bilen ordentligt innan så att katten var ordentligt varm så skulle det inte vara några problem!
Jag får kanske tanka V-fuel som ska vara extra fint också så kanske den går ändo bättre!
/Rickey som håller alla tummar och tår!
12 oktober, 2007 kl. 05:07 #53891b20mannen
DeltagareTips till er som har sportkatalysator på bilen och har problem med besiktning:
Linda katalysatorn med avgasbandage. Då håller den värmen bättre, och miljövärdena blir därmed bättre.
Gissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉
12 oktober, 2007 kl. 07:42 #53900specialized
DeltagareGissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉
Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉12 oktober, 2007 kl. 09:19 #53892b20mannen
DeltagareGissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉
Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet ;)Mvh.Mattias
Ja, tänka sig. Du har rätt. Biltillverkarna har inte ägnat en tanke på att isolera katalysatorn så att den tänds fortare i körcykeln. Självklart. Varför tänkte jag inte på det. *sarkastiskt leende* 😀
SAAB brukar ju även malla sig i reklamen om att deras katalysatorer behåller värmen extra länge, för att snabbt komma igång igen efter ett kortare stopp.
Anser du att mitt tips om att isolera en sportkat för att få den att fungera bättre är fel på nåt sätt?
12 oktober, 2007 kl. 09:37 #53918rickey
DeltagareJag ska testa isolera lite och tanka Shells V-bränsle istället för 95 oktan så förbättrar det säkert värdena något också…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.