SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ruskiga avgasvärden

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

Så med andra ord så är det som sitter på här ganska kass i besiktnings-synpunkt?

Det lutar ju åt att det är avgassystemet som är felet då…

EDIT: Jag drog på lite på vägen in till besiktningen så den var nog någorlunda varm när han testade värdena på den. Dock fick det blu utomhus för han fick inte på muffen till avgas-utsuget! :+

.zip
      Deltagare

Jag gjorde den enkla lösningen att svetsa om lite på org. systemet.
        Nu när det är besiktning så hänger jag bara dit org. mellanröret med katen.
        Funkade bra sist jag besiktade.

//.zip

rickey
        Deltagare

Ja, jag fick ju inget orginal med bilen. 🙁

(Den rullar igenom besiktningen utan problem)

volvosnubbe
          Deltagare

ja har 100cells metalisk racekatt.
            har co 25 (max får vara 100)

volvosnubbe
            Deltagare

MENAR HC

Pasi_k
              Deltagare

Ja, jag fick ju inget orginal med bilen. :-((Den rullar igenom besiktningen utan problem)

Brukar vara den bästa förklaringen när man säljer bil.

rickey
                Deltagare

Ja, då får det väl bli att leta upp sig ett orginalsystem att lägga på en hylla någonstans i garaget… *suck*

.zip
                  Deltagare

Det går att lösa på fler sett.
                    Två räser kissor efter varandra eller en riktig 300-cell.
                    Nackdelen med keramiska är att dom brinner sönder lättare om det hamnar lite bensin i avgassystemet.

//.zip

BVS-Robban
                    Deltagare

Fräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….

.zip
                      Deltagare

Fräsa i duktigt med K-Sprit då 😀 , det brukar hjälpa till bra om avgasvärdena sackar efter….

Ahh det gamla tricket har man provat och funkar rätt så bra.
                        Vet inte hur det är på alla SBP idag men vissa mätare ser om man har trixat med tillsatser.

//.zip

rickey
                        Deltagare

Jag är lite rädd för att hälla i en massa konstigheter i bensinen här…

Men jag pratade med förre ägaren och han sa att jag skulle varmköra bilen ordentligt innan så att katten var ordentligt varm så skulle det inte vara några problem!

Jag får kanske tanka V-fuel som ska vara extra fint också så kanske den går ändo bättre!

/Rickey som håller alla tummar och tår!

b20mannen
                          Deltagare

Tips till er som har sportkatalysator på bilen och har problem med besiktning:

Linda katalysatorn med avgasbandage. Då håller den värmen bättre, och miljövärdena blir därmed bättre.

Gissa varför originalkatalysatorn har en värmesköld? 😉

specialized
                            Deltagare

Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet 😉

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                              ———————————-
                              SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

b20mannen
                              Deltagare

Troligtvis för att underlaget under bilen inte ska börja brinna, då många bilar har värmesköldar både här och där på avgassystemet ;)Mvh.Mattias

Ja, tänka sig. Du har rätt. Biltillverkarna har inte ägnat en tanke på att isolera katalysatorn så att den tänds fortare i körcykeln. Självklart. Varför tänkte jag inte på det. *sarkastiskt leende* 😀

SAAB brukar ju även malla sig i reklamen om att deras katalysatorer behåller värmen extra länge, för att snabbt komma igång igen efter ett kortare stopp.

Anser du att mitt tips om att isolera en sportkat för att få den att fungera bättre är fel på nåt sätt?

rickey
                                Deltagare

Jag ska testa isolera lite och tanka Shells V-bränsle istället för 95 oktan så förbättrar det säkert värdena något också…

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 40 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.