› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ruskiga avgasvärden
- Detta ämne har 39 svar, 2,877 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
12 oktober, 2007 kl. 09:43 #53901
specialized
DeltagareAnser du att mitt tips om att isolera en sportkat för att få den att fungera bättre är fel på nåt sätt?
Nej, verkligen inte. Tvärtom. Menade bara att det sitter sköldar här och där på orginal-avgassystem i huvudsak av andra orsaker. Vad jag vet så är det inte så vanligt med kat bakom bakaxeln (bortsett från finnkats Grp-N system då) och ändå så sitter det värmeplåtar där på många system 😉 Kanske är det så att den vid katten fyller 2 funktioner 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉12 oktober, 2007 kl. 12:20 #53911volvosnubbe
DeltagareNu har jag råkat ut för samma bekymmer här…CO: 2,2 (0,5)CO 2500: 0,1 (0,3)HC: 163 (100)LAMBDA: 1,16 (0,9-1,10)Besiktigade bilen idag, den är helt orginal i motor med 3″ avgas hela vägen samt öppen dumpventil.Besiktningsmannen kollade gamla besiktningspapper och såg att det varit samma problem förra besiktningen, men sen hade bilen kommit in igen och gått igen utan bekymmer.Kan han ha monterat att orginal avgassystem under besiktningen kanske?
exakt dem här värdena hade jag på bilen UTAN KATT.
heeeelt hundra på att du har en katt ?
Som inte är tom ?För min race katt som e 100cells har ja hc 25 som sagt.
alla världena e mkt under de man får ha som max.
dessutom har jag min katt ganska långt bak. (efter downpipen) slutet på växellådan undergifär.12 oktober, 2007 kl. 17:09 #53919rickey
DeltagareJag ringde och pratade med förre ägaren och han hade samma bekymmer först sa han. Men sen hade han varmkört den och så testade de avgaserna direkt, och då blev det bättre värden så jag hoppas på det till nästa gång!
12 oktober, 2007 kl. 17:57 #53924Klasagasa
DeltagareJag hade skyhöga(re) värden på min första besiktning. Med ett originalsystem utan kat på dp(?)
Dock efter en månads funderande och tips från många på forumet provade jag att verkligen varmköra innan och kom då med marginal ned under maxgränsen. Kanske kan vara värt en eller två lite tyngre repor och innan dess en ordentlig svängom innan besiktning. Stäng inte av bilen i kön heller utan underhåll den på tomgång, och då inte underhålla med sång och dans.
Detta gjorde jag och gick igenom. Sen om det skiljer sig så mycket mellan original och racekat, kan nog någon annan svara på.
200 spänn för att prova? Du kan även fråga de snälla gubbarna på bilprovningen om du kan kolla vid deras yttre ”avgastestare” bara för att se. Funkade för mig.
Lycka till! Om inte, originalsystem/ LMM/ Lambda. I den ordningen.//Klas
23 oktober, 2007 kl. 05:44 #53920rickey
DeltagareNu har jag varit på besök hos bilprovningen igen efter att ha varmkört bilen innan och en 3 mil lång tur på motorvägen.
Värdena var ganska höga på tomgång, men när han låg lite på gasen mellan 2500 – 3000 rpm så var alla värden bra utom lambda värdet. Det var ganska högt. Kanske mellan 1,5-2,5.
Kan det vara så att blandningen i förbränningen eller liknade blir fel då min dumpventil är öppen? Den får kanske för lite eller för mycket luft?
Tacksam för svar.
(Men jag slapp i alla fall att betala denna gången i alla fall!)
23 oktober, 2007 kl. 07:31 #53903Desen
DeltagareEn atmosfärisk dump gör bara att motorn får lite fet blandning precis efter du ”dumpat”, eftersom LMM redan räknat in den luft du släpper ut. Men det är bara ett kort ögonblick.
Jag tycker att det låter som om det e lite knas på din lambdasond.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
23 oktober, 2007 kl. 08:09 #53921rickey
DeltagareDå vet jag inte vad jag ska ta mig till där…
Kanske ska ringa ner till Kennets Bil i Ängelholm och be dem titta på det, men det kommer antagligen sluta med ett dyrt kalas. 🙁
Det kanske är så lätt som att det är katalysatorn eller lambda sonden som spökar?
23 oktober, 2007 kl. 17:47 #53922rickey
DeltagareDet lät som på verkstaden som att om det finns en ytterst liten läcka på avgasröret så kan det göra att lambdavärdet förändras mycket.
Jag hissade upp bilen på jobbet och upptäckte ett litet läckage kanske 40 cm efter katalysatorn i en skarv mellan två rör.
kan det lilla göra den skillnaden tror ni här?
24 oktober, 2007 kl. 09:45 #53904Desen
DeltagareOm läckan finns så långt ner på systemet så påverkar den nog inte din lambdasond uppe på DP, men en läcka varsomhelst på systemet kan påverka mätresultatet som mäts längst bak.
Men hur mycket en ”pytteliten” läcka gör på värdet kan jag ej svara på.
Enklast är ju att täta läckan och sedan åka o mäta hos din verkstad.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
24 oktober, 2007 kl. 14:19 #53923rickey
DeltagareEnklast är ju att täta läckan och sedan åka o mäta hos din verkstad.
Ringde verkstaden och de sa likadant, man vet inte förrän man är säker!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.