SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ruskiga avgasvärden

Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #53901
    specialized
    Deltagare

      Anser du att mitt tips om att isolera en sportkat för att få den att fungera bättre är fel på nåt sätt?

      Nej, verkligen inte. Tvärtom. Menade bara att det sitter sköldar här och där på orginal-avgassystem i huvudsak av andra orsaker. Vad jag vet så är det inte så vanligt med kat bakom bakaxeln (bortsett från finnkats Grp-N system då) och ändå så sitter det värmeplåtar där på många system 😉 Kanske är det så att den vid katten fyller 2 funktioner 😉

      Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
      ———————————-
      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

      #53911
      volvosnubbe
      Deltagare

        Nu har jag råkat ut för samma bekymmer här…CO: 2,2 (0,5)CO 2500: 0,1 (0,3)HC: 163 (100)LAMBDA: 1,16 (0,9-1,10)Besiktigade bilen idag, den är helt orginal i motor med 3″ avgas hela vägen samt öppen dumpventil.Besiktningsmannen kollade gamla besiktningspapper och såg att det varit samma problem förra besiktningen, men sen hade bilen kommit in igen och gått igen utan bekymmer.Kan han ha monterat att orginal avgassystem under besiktningen kanske?

        exakt dem här värdena hade jag på bilen UTAN KATT.
        heeeelt hundra på att du har en katt ?
        Som inte är tom ?

        För min race katt som e 100cells har ja hc 25 som sagt.
        alla världena e mkt under de man får ha som max.
        dessutom har jag min katt ganska långt bak. (efter downpipen) slutet på växellådan undergifär.

        #53919
        rickey
        Deltagare

          Jag ringde och pratade med förre ägaren och han hade samma bekymmer först sa han. Men sen hade han varmkört den och så testade de avgaserna direkt, och då blev det bättre värden så jag hoppas på det till nästa gång!

          #53924
          Klasagasa
          Deltagare

            Jag hade skyhöga(re) värden på min första besiktning. Med ett originalsystem utan kat på dp(?)
            Dock efter en månads funderande och tips från många på forumet provade jag att verkligen varmköra innan och kom då med marginal ned under maxgränsen. Kanske kan vara värt en eller två lite tyngre repor och innan dess en ordentlig svängom innan besiktning. Stäng inte av bilen i kön heller utan underhåll den på tomgång, och då inte underhålla med sång och dans.
            Detta gjorde jag och gick igenom. Sen om det skiljer sig så mycket mellan original och racekat, kan nog någon annan svara på.
            200 spänn för att prova? Du kan även fråga de snälla gubbarna på bilprovningen om du kan kolla vid deras yttre ”avgastestare” bara för att se. Funkade för mig.
            Lycka till! Om inte, originalsystem/ LMM/ Lambda. I den ordningen.

            //Klas

            #53920
            rickey
            Deltagare

              Nu har jag varit på besök hos bilprovningen igen efter att ha varmkört bilen innan och en 3 mil lång tur på motorvägen.

              Värdena var ganska höga på tomgång, men när han låg lite på gasen mellan 2500 – 3000 rpm så var alla värden bra utom lambda värdet. Det var ganska högt. Kanske mellan 1,5-2,5.

              Kan det vara så att blandningen i förbränningen eller liknade blir fel då min dumpventil är öppen? Den får kanske för lite eller för mycket luft?

              Tacksam för svar.

              (Men jag slapp i alla fall att betala denna gången i alla fall!)

              #53903
              Desen
              Deltagare

                En atmosfärisk dump gör bara att motorn får lite fet blandning precis efter du ”dumpat”, eftersom LMM redan räknat in den luft du släpper ut. Men det är bara ett kort ögonblick.

                Jag tycker att det låter som om det e lite knas på din lambdasond.

                /Andreas, Skåne, Kristianstad

                ”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

                SS 2007 1.31.10 GT

                #53921
                rickey
                Deltagare

                  Då vet jag inte vad jag ska ta mig till där…

                  Kanske ska ringa ner till Kennets Bil i Ängelholm och be dem titta på det, men det kommer antagligen sluta med ett dyrt kalas. 🙁

                  Det kanske är så lätt som att det är katalysatorn eller lambda sonden som spökar?

                  #53922
                  rickey
                  Deltagare

                    Det lät som på verkstaden som att om det finns en ytterst liten läcka på avgasröret så kan det göra att lambdavärdet förändras mycket.

                    Jag hissade upp bilen på jobbet och upptäckte ett litet läckage kanske 40 cm efter katalysatorn i en skarv mellan två rör.

                    kan det lilla göra den skillnaden tror ni här?

                    #53904
                    Desen
                    Deltagare

                      Om läckan finns så långt ner på systemet så påverkar den nog inte din lambdasond uppe på DP, men en läcka varsomhelst på systemet kan påverka mätresultatet som mäts längst bak.

                      Men hur mycket en ”pytteliten” läcka gör på värdet kan jag ej svara på.

                      Enklast är ju att täta läckan och sedan åka o mäta hos din verkstad.

                      /Andreas, Skåne, Kristianstad

                      ”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

                      SS 2007 1.31.10 GT

                      #53923
                      rickey
                      Deltagare

                        Enklast är ju att täta läckan och sedan åka o mäta hos din verkstad.

                        Ringde verkstaden och de sa likadant, man vet inte förrän man är säker!

                      Visar 10 inlägg - 31 till 40 (av 40 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.