SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Rx går dåligt

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Rave
    Deltagare

Tjena.

Har en inpreza rx som inte går som den ska.

På tomgången så blir det som att den inte riktigt går på alla cylindrar men gasar man lite så verkar den gå ok. när den sedan blir varm går den bättre på tomgången.

Under körning så har den tidigare ”hackat” nu har det blivit mindre igen, det uppstår oftast när det går tyngre som att den inte får ordentligt med sås. för gasar man lite lugnare upp i fart så går det bra men trycker man fullt så går den inte riktigt ok.

Började med att byta bränsle filter, upplevde att ett tag blev det bättre sedan tillbaka till början. bytte senare stiften och då gick den som den skulle i kanske 30-40 mil, bytte igår lambda och upplevde att den gick bättre med den nya än den gamla, men inte fullt ok.

är det bränslepump och tändkablar här näst eller?
      har även kollat felkoder och där verkar allt vara ok.
      tips och idéer mottages!! 🙂

JuinorSvensken
      Deltagare

Vet inte hur det är på boxermotorerna, men på 5-orna som satt i volvo 850/s70/v70 kan ett sådant hack du beskriver(är på lägre varv men försvinner längre upp i registret om jag förstår rätt?) bero på att vevhusventilationen är igensatt. Detta orsakar dock även oljeläckage från i princip alla packningar på motorn, framförallt ventiltätningar(olja i insuget/dåliga avgasvärden/dricker olja) och förklarar inte den ojämna tomgången.

Bara en idé, någon kan säkert rätta mig om jag är ute och cyklar 😉

/Jonte

Rave
        Deltagare

Det försvinner när man gasar försiktigt upp i fart. Tycker man för mycket på gasen så blir det antingen som att den kväver sig själv eller att soppan inte riktigt räcker till vad vet jag inte.
          Den drar inga mängder olja, och avgasvärdena har jag ingen aning om. Olja verkar den trycka ut vid tändstiften, så kanske är vevhusventilationen.
          Vad gör man då?

Rave
          Deltagare

Kollat slangarna och ventilen till ventilationen tycker inte att det var så farligt där, så jag antar att det är något annat som jäklas.

challe
            Deltagare

Du säger att den verkar läcka olja vid tändstiften.
              Har du kollat så det inte är så att nått av dom har vibrerat loss?

Rave
              Deltagare

Japp det har jag. Blir en annan typ av vibration när den bara går på tre cylindrar.
                Då känns det ungefär som att hela bilen ska vibrera sönder..

Rave
                Deltagare

Blir även som avgas poffar när den står på tomgång. Inte hela tiden men lite nu och då.

abacus
                  Deltagare

Tyder väl på att oförbränd soppa kommer ut i avgassystemet, någon cylinder som inte tänker ordentligt. Kolla över tändkablarna och att stiften ser torra ut

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Fladric
                    Deltagare

Jag tänker tändspole eller tändkablar! 🙂
                      Alternativt bränslepump 🙂

Rave
                      Deltagare

Det var tändkablarna.

0nE
                        Deltagare

Brukar vara att o rings packningarna ger sig så kommer det in olja i tändstifts brunnen och orsakar klapp 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.