SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor rycker när man svänger vänster fullt och kryper fram

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    jraberg
    Deltagare

fullt utslag vä och det rycker(hoppar) när man försöker krypa fram eller bak.fenomenet inträffar aldrig när man kör hö 🙁
      försökte nå SAM för en kommentar(om det kan vara diffen) men han har nog tagit en välbehövlig semester 😀
      Jag har en my99 som gått ca 7000.
      Kan det vara en drivknut eller två? när jag tänker efter så är det faktiskt åt vä som jag kört när man haft ställ och ritat dough nuts(i snön)
      Har en kralligare modena diff och har inte tänkt på om det funnits där sedan montaget av den 🙁

Mvh
      johan sombararåkarutförenmassanubaraförattbilenärklarförbanaenligtminåsikt ;(
      de e sååå tyyyyyyyypiskt! 🙁

jraberg
      Deltagare

Hmm, kom igen nu 😉 lite ideer har ni väl 🙁 eller? eller har alla semester 😀
        Tycker mig märka det när jag svänger höger oxå nu.
        *orolig för plånboken*
        -jR

ExOrdis
        Deltagare

Kolla remmen till servopumpen så att den inte är skadad eller
          för lös. Har den blivit bytt någon gång på din bil Johan?

SecretAgentMan
          Deltagare

Hummm…man kan inte annat än undra hur du brukar grejerna Johan. 😀

Den är diffad fram som sagt (modenas ”torsen”-variant, alltså inte lameller), men jag kan inte dra mig till minnes att den orsakade några skumma fenomen (jag är en sådan typ som lär mig leva med diverse skumma fenomen dock, och glömmer av dem).

Skulle det vara diffen som spökar skulle det låta rätt otrevligt med (den är uppbyggd av en rackarns massa drev).

Jag får ta mig en kik asap helt enkelt.

🙂

/J

jraberg
            Deltagare

mja, jag tror problemet är att jag inte brukar bilen så ofta, men när jag gör så kör jag inte såå hårt, som en valig sthlmare som e körglad, kör inte så fort, men kör gärna kurvor 😀 men född med otur jag är och 7000 den gått så. 😉
              Jall80 o ExOrdis, Kan det vara pumpen även ifall hela bilen rycker(som man kör nerför en trappa _nästan_)?
              Hmm! det är som en saab 99, dvs det känns som om rattutslaget kanske kan vara för stort. Den trycker ju på bak samtidigt så jag tänkte att det kunde vara diff eller nåt.Men då ingen verkar tro(känna igen) att det är ngt allvarligt så kan jag hålla mig till nästa vecka.

Nä, det har du rätt i faktiskt ExOrdis.. har inte bytt rem till servot sen senaste service(5000) och de byter den väl inte då, så kanske..fast det känns mer som det är drivningen då inte ratten rycker ngt.

Nä, jag tror jag behöver ett garage så jag kan riva ner skiten och kolla allt. för just nu känns det som att det finns mer som kommer ge sig(tänker på miltalet)

Jerry.. kanske dags att riva hela bilen och ”serva” 😉 🙁 *asg*

*som haft lite väl mkt problem på kort tid nu*
              Tack för hjälpen 😀 och ursäkta att inte svarat tillbax förrän nu .

Mvh
              JohanR

FeA
              Deltagare

Jag har exakt samma problem på min GT-00, som för övrigt är orginal… Vettefan va de kan vara, inte är det då servon iaf..

ExOrdis
                Deltagare

OK, knappast remmen då…
                  Jag uppfattade dig som att det skakade i bil & ratt. 🙁

>Nä, det har du rätt i faktiskt ExOrdis.. har inte bytt rem
                  >till servot sen senaste service(5000) och de byter den väl
                  >inte då, så kanske..fast det känns mer som det är drivningen
                  >då inte ratten rycker ngt.
                  >
                  >Nä, jag tror jag behöver ett garage så jag kan riva ner
                  >skiten och kolla allt. för just nu känns det som att det finns
                  >mer som kommer ge sig(tänker på miltalet)
                  >
                  >Jerry.. kanske dags att riva hela bilen och ”serva” 😉 🙁
                  >*asg*
                  >
                  >*som haft lite väl mkt problem på kort tid nu*
                  >Tack för hjälpen 😀 och ursäkta att inte svarat tillbax
                  >förrän nu .
                  >
                  >Mvh
                  >JohanR

jraberg
                  Deltagare

ska svänga förbi doktorn i andra ärenden, ska bli intressant vad utlåtandet blir.Själv tror jag att det ska vara så, och bara det att jag har vänstrat för mkt med focusar och fabior :-/ så jag helt sonika glömt bort hur den betedde sig.
                    Sen är det nog dags för en hjulinställning åxå, kan vara det som spökar.kanske svänger mer än knutarna vill :-/
                    Jaja, återkommer med svar vad det va för någe.
                    Tack för all input!
                    🙂

-Johanr

FeA
                    Deltagare

Jag ställde hjulvinklarna för ca 2mån sen, så det är det inte.
                      Ska bli intressant att höra vad dom sa till dej..

xmax
                      Deltagare

hejsan!
                        har du fått ordning på problemet?
                        jag hade liknande problem med min, en -00 gt. men det ryckde åt båda hållen och bara när den va varm. felet på min va viskokopplingen. ingen billig pryl!!

hoppas du har ett simplare fel!

mvh daniel

FeA
                        Deltagare

Ok, tack för tipset! Det kan f*n vara viskokopplineg som spökar, för den ”hoppar” bara när den är varm. Fast ytterst sällan…

Hur vet man om det är den, nåt bra sätt att testa den på..?

Vad kosta den ny?

xmax
                          Deltagare

en ny visko kostar ca 6500-7000:-, 10000:- inkl byte. när bilen är varm så e d bara att ge fullt rattutslag åt något håll så ska du känna ryckningarna känns precis som du säger att det känns som man kör nedför en trappa eller som en drivknut gått sönder. på min bil blev det bara värre och det kom tidigare å tidigare till slut behövde bilen inte ens bli varm.
                            tyvär så är inte bilar självläkande!

jraberg
                            Deltagare

uj, jo den var varm vid tillfället och ryckte faktiskt åt båda hållen(vid senare test) Men SAM kunde inte återproducera felet så jag tror mer på att jag inte kört bilen på länge och därför glömt bort alla ljud och egenheter bilen har;-)

Menar du bakre diffen? för den är väl av viskotyp den med?
                              (har ju bytt främre)

ojojojojojoj.. bara det inte är den.. börjar bli lite dyrt nu ;(

-JR medrasadturboochtrasiglådapå2månader ;(
                              edit och jag kör som en kärring (nästan):(

xmax
                              Deltagare

det va centerdiffen ja menade.
                                här är en bra sida att läsa lite om den.
                                http://www.mrtrally.com.au/performance/viscous_coupling.htm

jraberg
                                Deltagare

hmm, tror det är den som är bytt.Phuh, så då är det nog inte den.
                                  🙂
                                  Får se när jag får tillbax bilen om jag märker det igen och om jag gör så tänker jag nog köra tills den ”rasar”
                                  Tack för all input. Jag återkommer helt enkelt om beteendet kommer igen.
                                  🙂
                                  edit. Tack för visko instruktionen förresten!
                                  -JohanR

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.