SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Rycker och ruskar på tomgång!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Peera
    Deltagare

Hallå alla genier!
      Har precis varit och köpt mig en impreza gt-00 min första subba:)
      Det jobbiga är att jag har aldrig hällt på med boxer och vet inte riktigt hur en sådan ska gå,men jag tycker ändå att min inte går riktigt som den ska.
      Symptomen är att den ruskar på tomgång,rycker på höga växlar och låga varvtal vid belastning och har en väldigt låg tomgång ca500rpm?
      Och att det blir lite avgassmällar när man släpper gasen plus att jag tycker den är lite orkeslös efter typ 120km/h så jag börjar med att köpa nya stift och plockar ur dem gammla då jag märker att ett stift är helt kolsvart och att den har käkat på elektroden (ingen gnista?). Sätter i dem nya stiften men ingen skillnad. Var tvungen att åka iväg och jobba så jag hann inte kolla gnistan. Men är det vanligt att tändkablar eller spolar ger upp på imprezan, eller kan det vara något annat?
      Mvh//

Manor
      Deltagare

Jag bytte en tändkabel efter 11 år…innan den byttes så lät det som att motorn knackade, men det var alltså någon form av överslag.

Se över tändkablarna som steg 1…och LMM:en som steg 2.

Peera
        Deltagare

Ja tändkabeln funderar jag på med, men lmm säger du hur förklarar den det svarta och sluta tändstiftet?

Manor
          Deltagare

Ja tändkabeln funderar jag på med, men lmm säger du hur förklarar den det svarta och sluta tändstiftet?

Det förklaras inte av en defekt LMM, men det skulle ju kunna vara mer än ett fel…och LMM:en är ett så vanligt fel så att gissa på (även) den är ingen direkt högoddsare ;).

Peera
            Deltagare

Nu var jag ut och kikade gnistan en snabbis,och det var gnista men jag tyckte den såg väldigt svag ut. Och när bilen var igång så drog jag ur tändkabeln från spolen och då hoppade gnistan runt överallt och spraka, ska det vara så eller är det överslag då? Provade även att koppla ur lmm men då dog bilen direkt, ska den göra de?
              MVH//

Peera
              Deltagare

är det viktigt att det är exakt motstånd på tändkabeln? för jag mätte upp den till 5,2 ohm, och det ska väl vara ca 10 ohm va? hittade en gammal tändkabel hemma för tillfället till en volvo 245 turbo och den kabeln hade ca 14 ohm och då gick den bättre men inte riktigt ändå. Är det väldigt noga att det är rätt ohm tal på kabeln?

Gilarski
                Deltagare

Nu var jag ut och kikade gnistan en snabbis,och det var gnista men jag tyckte den såg väldigt svag ut. Och när bilen var igång så drog jag ur tändkabeln från spolen och då hoppade gnistan runt överallt och spraka, ska det vara så eller är det överslag då? Provade även att koppla ur lmm men då dog bilen direkt, ska den göra de?
                  MVH//

Har läst om liknande problem på BMW forum, vill minnas att de bytte tändmodulen och blev kvitt besväret.

Peera
                  Deltagare

Tändmodulen, men du då där alla tändkablar går in?:)

Peera
                    Deltagare

Nu har jag bytt tändkabeln och bilen gick lite bättre men inte riktigt, sen satt jag dit original luftburk och en begagnad lmm som skulle vara fullt fungerande( enligt en här på forumet) bilen gick bättre en stund mycket finare på tomgång sen började den hacka igen, sen började den svaja på tomgång mellan ca 200-1000 rpm den hackar bara vid belastning på höga växlar och låga varvtal. Kom på idag när jag stog och jobba att när jag bytte luftfiltret så såg jag att aluröret som lmm sitter i hade blivit knöligt i anslutningen där det går mot plast/gummi röret som går till turbon och att den borde fan ta tjuvluft där. Fenomenet är att när man har dragit åt slangklamman så har röret liksom vikt sig. Kan det bli sånna fenomen om den suger luft efter lmm? Vad kan det annars vara lambdan? Och måste man nollställa ecun efter lmm byte? Blir galen på bilfan:mad:

immortaltechnique
                      Deltagare

kolla över tjuvluften där till att börja med, sen kan du testa lyfta batteripolerna i ett par 20 minuter. annars får du ta och prova med en annan lambda, min bil höll på att svaja på tomgång och gå lite taskigt när min lambda hade farit.

Peera
                        Deltagare

Ja det ska jag göra, men exakt gör man när man nollar ecun? Men visst styr väl lambdan på dem lägre varvtalen? För på höga varv går hon bra tycker jag:)

immortaltechnique
                          Deltagare

lyft bara bort batteripolerna 🙂 njaa, den ”styr” ju hela tiden, men det märktes mest på min på låga, och när man låg på jämn gas på lite högre varv så ”dog” den lite ibland. då var man tvungen att släppa upp gasen snabbt eller bara vänta i ett par sek. lite svårt att förklara, men hoppas du fattar 🙂

Peera
                            Deltagare

sådär nu verkar det vara ordning på na efter att jag nollställde ecun, tydligen så är väl det bra om man byter lmm och till original luftburk,fast lite ryckigt går hon på 5an vid låga hastigheter, är väl för att man har åkt v8 jämmt lite trevligare vrid i dem:D

Peera
                              Deltagare

Jag ljög:( skulle sota ur na idag och då hände något, så nu går hon bara på tre cylindrar men skuttar ibland på fjärde också. Så funderar på mitt svarta stift som jag hade förut, bytte ju tändkabel och då gick hon ju lite bättre men nu gör hon ju inte de längre så jag funderar om hon har släckt stiftet? Ska kolla stift komp och ventilerna på måndag hoppas det inte har blivitnå skit nu då:(

Fricke.w
                                Deltagare

Aj aj aj tråkigt som fan 🙁 håller tummarna att inget alvarligt inträffat då?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.