SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Rycker vid jämn gas.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    branco84
    Deltagare

Tjena.
      Ny här på forumet. Har köpt mej en Impreza GT 00:a. Problemet är att den rycker när man håller jämn gas. Den funkar kanon när den är kall, men så fort den börjar bli varm så rycker den när man försöker åka jämn gas. Mellan 2-4k varv är det likadant. När man gasar så är det inte heller några problem.

När jag köpte den var TPSen lös, den gamla hade gått sönder. Så har monterat den, kan jag ha gjort fel? Borde väl inte gå när den är kall då heller..
      Laddar 0,8. 3″ system, dawes,

Någon som har tips? Vet lamda, tändstift osv… men blir dyrt å prova sig fram. H
      Har sökt på forumet, men inte hittat någon med samma problem..

//Danne

Alexander
      Deltagare

Hej och välkommen till forumet 🙂

Hade samma problem på min, jämn gas vid motorvägshastighet, småryckte hela tiden men fungerade felfritt både på tomgång och vid acceleration. Visade sig vara lambdan som va kass. På min fick jag upp en felkod för just lambdan, men då hade det gått lång tid från att det först börjat, blev ju värre hela tiden..

Mumin
        Deltagare

Välkommen till träsket.

Jag håller med föregånde talare.. Lambda alt stifft.. hade en kompis som köpte nya sitft och gick som du beskriver vid jäm gas.. dock också ojämn tomgång.

EvoPeter
          Deltagare

Fick samma symtom på min EVO efter att mina HKS stift gått några hundra mil. Bytte till NGK-R och då gick den fint igen.

branco84
            Deltagare

Okej. Enklast å byta stift, är väl aldrig dumt å göra det. Så ett par NGK PFR7B är beställda från England. Vad köper man för lambda då? Orginal va ju svinigt dyr! Biltema? annan pirat?

Mumin
              Deltagare

Biltema nej.. tror svagt på lambdan.. OM du har möjlighet prova med någon annas lambda.
                Prova även byt LMM.

branco84
                Deltagare

ska prova en annan lambda imon. LMM, borde den inte alltid gå dåligt då?

Subbhenke
                  Deltagare

hade typ liknande problem, bytte stiften så fixade det sig 🙂

branco84
                    Deltagare

Prata med en polare som är mekaniker på Audi. Han sa direkt LMM.. Finns det något sätt å kolla den? Va ut å testa en sväng idag oxå, den gick lite bättre nu, inte lika mkt ryckningar. Va ca -12 grader. Har vart typ -3 tidigare, kan man utläsa något av det?

Är det samma LMM på GT och wrx 01:a?? Har isåfall en som ja kan testa…

Mumin
                      Deltagare

Tror LMM skiljer sig från 01 och framåt. Finns säker någon här som kan hjälpa dig.. bror på vart du bor 🙂

branco84
                        Deltagare

testat med ny LMM samt en annan lambda. Lika fortfarande. Check engine tändes när jag stod stilla å försöka hålla den på 3k varv..
                          Så nu är den inlämnad hos en Subaru verkstad. Hoppas hoppas att han hittar felet å de inte är nå svinit dyrt 🙂
                          Massa snö, så är sinnesgasglad! =)

branco84
                          Deltagare

Fick svar av Subaru verkstaden idag. Datorn visade att de va nå fel på tomgångsventilen. Någon som haft nå liknande problem? Problem att ta bort?Han tyckte att ja skulle testa å smörja den, så får vi se då…..

branco84
                            Deltagare

Uppar denna tråd lite. Skiten funkar fortfarande inte!
                              Har bytt LMM, nya stift, annan tomgångsventil (som datorn visade hos verkstaden)….
                              Nu har jag typ 2-500 varv på tomgång, å den går fortfarande ryckigt. Förhöjdtomgång finns ej. Försöker ja hålla den på 2500-3000 så dyker den ner till 1000, sen upp igen, sen ner….

Det konstiga är att när jag hade lämnat in den på verkstaden (han hade inte tid att laga den pga jultider) så nolla han felkoden på Tomgångsventilen, och då funka bilen hela vägen hem, ink en lekvända… dvs ca 15min. Sen börja den rycka igen!
                              Behöver jag nolla något när jag byter tomgångsventilen? hade batteripolen av i ca 30min.

Någon som har några tips till en förvirrad :confused:

branco84
                              Deltagare

Ingen som har nå ide? Tankar? Gissningar?

Stiften såg väldigt vita ut tyckte ja, varför?

Bilen skall vara JRM mappad, kan något har hänt med mappen? Ska ringa JRM imon få se om dom har nå register på bilen.

Manor
                                Deltagare

Har du bytt LMM, eller enbart testat med en annan vid ett tidigare tillfälle?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.