› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Ryckig gång vid lätt gaspådrag
- Detta ämne har 5 svar, 3,291 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
mesher.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2006 kl. 21:33 #3375
mesher
DeltagareHej,
Jag har en 2.0 -98 RX, utan turbo, som tuggat en 12000 mil. Den har gått bra och aldrig betett sig konstigt på ngt sätt (har haft den 1.5 år).. Nu är det så att efter helgens oljebyte och en liten lätt motortvätt (med vattenslang, ej högtryck) så rycker den lite vid en ca 2-2500 varv. Har kollat alla synliga kontakter, ingenting verkar vara fuktigt, erroderat eller fått ngn skum yta eller ngt. Kollat att det inte pyrt in vatten eller skräp vid luftfiltret mm.. Jag har läst i detta forum att många upplever liknande ryck, samt att det ej märks vid frivarvning eller med högre varvtal under belastning, utan mest när man snällt accelererar. Man vill ju vara nöjd även fast bilen är gammal och inte är ngn rallybil, så man blir en hängiven Impreza anängare framgent också!
/Värt ett försök
28 juni, 2006 kl. 21:31 #58269jraberg
DeltagareManor, kom igen nu.. detta är ju din favvo.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
nähä..
ok då, det låter som att LMM(luftmassemätaren) har pajat för dig. Dock en gissning då jag inte vet hur de äldre modellerna är bestyckade.Men mig veterligen så torde det vara samma lika, trots avsaknad av stressfläkt..-JR
28 juni, 2006 kl. 22:18 #58271mesher
DeltagareJa tackar för tipset, befarade detta. Åker till verkstaden i morgon med mössan i näven och befarar det värsta 🙂
29 juni, 2006 kl. 07:12 #58268Strat
DeltagareKan också vara lambdan, om det bara sker vid lätt belastning.
/Claes
29 juni, 2006 kl. 09:39 #58270backfeed
DeltagareLåter som samma problem som jag har med min GT, misstänker starkt att det är lambdan för min del. Du kan ju alltid testa plugga ur lambdakontakten och se vad som händer, men då är det att köra lugnt som gäller förstås. För min del verkar guppandet/ryckandet försvinna när jag pluggar ur lambdan, men har inte fullgott bevis ännu.
När jag misstänkte att min LMM var paj så gjorde jag samma sak, dvs pluggade ur kontakten och körde försiktigt. Alla problem försvann när jag gjorde det så det var givet att det var LMM:en. Köpte en ny från Mekonomen (finns billigare variant där) och tryckte dit och så var allt frid och fröjd.
-= Impreza GT -99 =-
5 mars, 2007 kl. 22:59 #58272mesher
DeltagareRE: Ryckig gång vid lätt gaspådrag
Ja, detta är nog lite sent svarat, tråden är väl passe, men jag var inne här o läste lite, tycket det var lite intressant detta. Ser att många nya trådar nu även tar upp detta, kanske denna kommer med i lite sökningar mm..
Försök 1.
Jag pluggade ut LMM… motorn o CheckEngine ”däckade”Försök 2.
Testade även dra lite startgas direkt på sensorn för LMM, vilket gav ungefär samma resultat som vid urkoppling, båååp, stopp o CheckEngine.Försök 3.
Köpte nya tändkablar. Märkte ingen skillnad, jo, nu var de ju sportigt röda och inte svarta 🙂Försök 4.
Åkte till verkstad, koppla in databoxen. Inga felkoder, suck.. Köpte ngn flaska med sån joba-joba cleaner som skall rengöra ventilerna typ.. Ja, kändes som ryckena var borta på vägen hem från verkstaden, men njae, sen, 2-3 h efter när jag åkte hem från jobbet var ryck å knyckandet tillbaka igen minsann.. trisst..Försök 5.
Var så tvungen att köra kärran norrut en 100 mil i från Göteborg, tänkte å köra långsamt som tusan, för att sen lämna in på Subaru i Örnsköldsvik, så skulle de få mecka o beställa delar flera veckor om det behövdes.. Jodå, tankade i Gävle när nålen började skava mot botten.. Men va fasen, efter Gävle, hmm, ryckningarna gav efter lite..
Hmm, kan det ha med bensan att göra???? Bilen var köpt i Gävle, är den en Herbie som har hemlängtan, skumt! Jodå, en kör vidare o ser…Försök 6.
Jodå, ryckningarna vart ej värre hela vägen från Gävle till Docksta (en bra bit), kom till Skulebergen, rätt brant.. Och sent på natten och noll trafik.. gasa lite.. gasa mera.. bååp.. jodå, ryckningarna var som bortbrända. Har kört nu i ca 5 månader, de äro borta, varför vet jag fortfarande inte. Sot i katalysatorn? JAg är ingen bilmekaninger, fattar alltså inte detta.. Är detta formulan; Åk till Gävle, tanka fin-soppa, sätt en sjuhelvetikes fart över skuleberget så blir det bra, eller? hehe.. Hoppas ni andra med Subaru ryck finner Eran lösning. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.