SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ryckig växling

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    .zip
    Deltagare

Jag vet inte ens om detta är ett problem men det skadar inte att kolla upp det.
      Om jag drar på full gas på 1:an, slänger in 2:an och ger fullgas så blir det ett rejält ryck i bilen. Samma sak händer om jag växlar från 2:an till 3:an, men inte lika mkt.
      Det går att växla utan att få ryck om jag möter kopplingen halv vägs med halv gas från 3:an – 4:an – 5:an, men oftast blir det som sagt ett rejält ryck.
      Det jag har lagt märke till är att varvräknaren inte går ner lika mkt som jag vill när jag frikopplar, men jag är inte säker på att detta är ”problemet”

Är det bara jag som måste lära mig hantera bilen eller är detta normalt?
      Bilen är i orginalskick förutom 3″ dp + hela vägen utan kat, dawes (0.98) och atmosfärisk dump.
      Förutom detta går bilen som en klocka :*

//.zip

FeA
      Deltagare

Det är normalt, ja. Tror att man kan få det att bli bättre om man byter bussningarna runt diffklumpen.

.zip
        Deltagare

Härligt, då slipper jag oroa mig mer om det.
          Är det dyrt att byta?
          Namn på bussning så jag kan läsa mig vidare?

Tackar för snabbt svar
          //.zip

Desen
          Deltagare

Bussningarna e nog en del av det och växlingsteknik en del av det. Drivlinan mår nog bättre om man försöker lära sig att växla utan att det blir för ryckigt.

/Andreas, Skåne, Kristianstad
            Blå GT -99

.zip
            Deltagare

Ok, ingen som vet vad bussningarna heter?

//.zip

Addson
              Deltagare

Du kör väl med öppem dump! Då får du inte me spoltiden o tappar turbo tycket i växlingen därför får du det fenomenet 🙂

FeA
                Deltagare

Du kör väl med öppem dump! Då får du inte me spoltiden o tappar turbo tycket i växlingen därför får du det fenomenet 🙂

Nja, tvärsom är det väl? Utan dump så tvärnitar turbon.

.zip
                  Deltagare

Jag har faktist ingen aning vad det sitter i. Nu har jag fått två olika orsaker, så nu blir det att rota fram fler svar.

Vet inte om jag kan beskriva ”problemet” tydligare. Bilen hoppar som till när jag drar på fullgas på 2:an t,ex.
                    Men som Desen skrev, det hälper om man lär sig behärska bilen 🙂

Jag vet fortfarande inte vad bussningarna heter eller vartifrån man kan beställa dessa, så fler svar uppskattas.

Tack för all hjälp
                    //.zip

Desen
                    Deltagare

Öppen (atmosfärisk) dump har du om bilen pyser högt när du släpper gasen efter acceleration.. Det låter roligt men man tappar visst några hästar.

Bussningarna är ju bara att slå en signal till din lokala subaruhandlare så kan han plocka fram dem. Men om du vill ha hårdare än orginal vet jag ej, kanske whiteline? Sätter du hårdare får du mer vibrationer i bilen misstänker jag.

Jag tror att friska orginalbussningar och bra växlingsteknik är botemedlet på ditt bekymmer.

/Andreas, Skåne, Kristianstad
                      Blå GT -99

.zip
                      Deltagare

Jo jag kör med öppen dump (skrev det längst upp) 🙂
                        Får lov att ringa subaru och kolla med dom.

Tackar för all hjälp

//.zip

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.