Hej allihopa! Jag är ny här och färsk inom Subaru spisen =) Tänkte bara fråga om någon kan ha någon aning om vad det kan vara för fel.. Om man kört halvhårt med bilen sen kommer man hem och låter den stå på tomgång ett tag (för att kyla ner turbon) men idag så började det ryka lite från motorutrymmet sammtidigt som det luktade lite glykol från värmereglaget inne i kupén. Kan det va vattenpumpen isf eller vad tror ni?
Nu såg jag att det låg glykol på vänster sida (om man står framför bilen) precis under luftfiltret ungefär.. Vad är det som sitter där? Ingen slang som läckte vad jag kunde se iaf.
Kan vara från turbons kylning, kolla alla slangar som går där och känn gärna (inte direkt efter körning!!! då är det varmt där kan man säga 😉 ) då det kanske inte syns.
Kan va liten läcka i en av gavlarna som brukar vara i plast, inte helt ovanligt att det blir sprickbildning som inte håller tätt när det blir tryck i systemet.
Håll koll på nivån av glykol så det läckt ut och den går varm!
Okej tack för tipsen!
Jag tror att jag har hittat felet faktiskt, längst ner på kylaren finns det en ”urtappningsplugg” Den va inte helt iåtvriden och det såg ut som att det var därifrån läckaget kom ifrån. Vred åt den igen och nu verkar det vara tätt. Så lätt kan en del fel åtgärdas ibland, när man har lite flyt =)
MVH
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.