SSC Annonser Säljes – Delar s: Tek2 box

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Strat
    Deltagare

Hittade en tråd (av många som rör detta) på ecutek forumet:

http://forum.ecutek.com/topic.asp?TOPIC_ID=16

Ecutek tar inget som helst ansvar för hur bilarna mappas. Det är helt och hållet upp till mapparen 🙂

jandreas
      Deltagare

Vad har du för bra pris på boxen??

Manhood
        Deltagare

Ring 0709-208038 och snacka pris med ägaren.

Kvarnis
          Deltagare

tror det står att den är omproggad för 200mil sedan….vilket man kan tolka som Tek3…. sen om det mennas att han använt ecu i 200mil är en annan 5:a 😀

Manor
            Deltagare

Hej Claes !

Jag sa ju att jag var ett snille ;)…men full koll hade jag inte…

Iom att man inte kan se varandras mappning så lär väl det innebära att en mappning gjord i t.ex England inte är värd noll kronor om man därefter åker till JRM. De får ju på sätt och viss börja om från början. Man bör alltså välja en mappare som kan hjälpa en i framtiden.

mvh Mats N

>För att kommentera det andra som Mats var inne på, det om
              >licensiering och olika mappare… Det går utmärkt att mappa om
              >hos vilken mappare som helst. Dock så kan inte den nya
              >mapparen se den aktuella mappningen. Han måste börja om från
              >scratch, eller mer troligt, från någon av hans egna basmappar.
              >Yrkeshemligheter 😉
              >
              >Edit: Kanske var just det du skrev Mats :+ Det går ju
              >naturligtvis att skicka datan på sidan om, om mapparna är goda
              >vänner 🙂

Manor
              Deltagare

…det känns lite som ”snillen spekulerar”, och då känner även jag mig hemma ;).

Tek2 och Tek3 är termer man försöker att komma ifrån, enligt uppgift. Tek2 är dock en ECU med en uppdaterad mappning som inte är specifik för den bil den ska sättas på. Initialt kunde man beställa en Tek2 från England, och den skickades enligt utbytesmodellen (original-ECU skulle skickas i retur). Tek3 kallades det när ECU:n mappades om för en specifik bil. Det är då man kan ta höjd för bytt turbo, annat avgas etc. Detta arbete utförs i Sverige endast av JRM i Stockholm och Prospeed i Skåne (?), vad jag vet. Det är bara den firman som ursprungligen lagt in Tek2 programvaran som kan mappa om den (också enligt uppgift). Jag vet dock inte om JRM och Prospeed går under ”gemensam flagg”, men det kan vara värt att kolla upp för en eventuell Stockholms spekulant. Om man t.ex skulle Ecutek:a sin bil i England under sommarsemestern, så är det bara den firman som kan mappa den ECU:n vidare. Vill man efter hemkomsten åka till JRM för ommappning så blir det till att börja om från början med en Tek2. Detta har något med en licensnyckel att göra…eller liknande.

Som sagt…”snillen spekulerar”…och jag spekulerar vilt, men så här har jag förstått att det fungerar.

mvh Mats N

Strat
                Deltagare

För att kommentera det andra som Mats var inne på, det om licensiering och olika mappare… Det går utmärkt att mappa om hos vilken mappare som helst. Dock så kan inte den nya mapparen se den aktuella mappningen. Han måste börja om från scratch, eller mer troligt, från någon av hans egna basmappar. Yrkeshemligheter 😉

Edit: Kanske var just det du skrev Mats :+ Det går ju naturligtvis att skicka datan på sidan om, om mapparna är goda vänner 🙂

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.