SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Så tyst som möjligt, så friflödande som möjligt…….

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Hej,

Funderar på om det går att kombinera väldigt tyst med friare flöde. En STI t.ex som har 3 kattar, går det att typ köra resonansbox istället för någon eller några kattar (ev. i kombination med racekatt) och orginalburk där bak för att få bilen tyst eller t.om tystare än orginalsystemet, samtidigt som den andas bättre? Eller är det en omöjlig kombination?

M v h

Danne

SecretAgentMan
      Deltagare

Nu kommer jag att bli semi-osmidig igen, ta det på rätt sätt bara Daniel. 😀

..ärligt talat, vad skall du med det till egentligen?
        Block var 3:e snabbaste bil i Superstage med standard-allt i sin STi utom fjädrar, däck och bälte?

Häng med och busa lite bakom ratten på våra aktiviteter istället, förarträning väger 10 ggr mer än pill&skruva. 🙂

/J

SecretAgentMan
        Deltagare

Men sönderfallande pre-turbo-kattar har väl absolut med snedtrimmade bilar att göra – har vi någon som haft problem här i Svedala?

Mitt råd till Daniel står absolut fast, speciellt om ljudet som alltid följer med bättre flöde inte är av intresse, andningen är det inga fel alls på (refererar återigen till Blocks imponerande resultat på Emmaboda).

/J

P.S.1 Ut och sväng med bilarna grabbar, varje krona investerad i bensin gör massor.

P.S.2 Ola – Vart var du igår, isåka nästan på hemmaplan hos dig (nåja, 6 mil lr så)? 😛 😀 och en stor 😉

Wiklundh
          Deltagare

STI:n har väll bara 2 kattar.
            WRX:n har 3.
            Eller har jag fel?

dlehtihet
            Deltagare

Tjena J,

Point taken. Var bara nyfiken på hur pass mycket orginalsystemet korkar igen flödet egentligen samt om det till och med går att få bilen ännu tystare än den är med orginalsystemet på (även med en kat borttagen och ersatt med resonansrör istället).

Jag tycker bilen har kräm så det räcker, däremot skulle jag gärna vilja att den börjar ladda lite tidigare istället för vid 4000 varv som den gör nu (typ vid 2500 istället, antar att downpipe byte hjälper till där…).

M v h

Danne

>Nu kommer jag att bli semi-osmidig igen, ta det på rätt sätt
              >bara Daniel. 😀
              >
              >
              >..ärligt talat, vad skall du med det till egentligen?
              >Block var 3:e snabbaste bil i Superstage med standard-allt i
              >sin STi utom fjädrar, däck och bälte?
              >
              >Häng med och busa lite bakom ratten på våra aktiviteter
              >istället, förarträning väger 10 ggr mer än pill&skruva. 🙂

jeppe
              Deltagare

Ring till Feritta Daniel !
                Dom kan fixa det mesta ! Dessutom har vi klubbrabatt och dom
                är smidiga och bra att ha och göra med Prata med Lasse
                Dom ska för övrigt öppna en filial här i Stockholm för specialbyggen

Visst vill man ha effekten tidigare 😀
                Men jag tror att man får nog göra lite mer saker då !
                Jag har kört Manu:s STI och den började ladda vid 2500 varv
                men där är hela systemet bytt även uppipe och allt ät kattlöst !
                Ecutekad är den också

Om man vill börja med att byta uppipe:en vart köper man en bra sån ?
                Samt klarar man att byta den själv ?

Håller med SAM !
                Klart att du ska med på aktiviteterna Daniel !:D
                Jag är också petig med grejerna men kör aktiviteter utan blesyrer Det var så j***a roligt på konbanan i Grängesberg 😀 😀 😀
                mycket roligare än bankörningen och dessutom helt riskfritt !

pannan
                Deltagare

>STI:n har väll bara 2 kattar.
                  >WRX:n har 3.
                  >Eller har jag fel?

Det stämmer

Hur kan man vilja få ljudet tystare i en original STI? Den är ju sjukt tyst standard, ett måste är ju ett eftermarknadssystem för att få fram sången ur boxermotorn 😛

dlehtihet
                  Deltagare

Tjena Jeppe,

Visst är Ferrita väldigt duktiga, kanske t.om de bästa i Sverige. Vi var ju där på studiebesök med klubben förut och fick lite inblick i vad de pysslar med borta i köping. Kruxet som jag ser det är ju att de endast säljer helsystem (för att kunna garantera sina bitar), åtminstonde var det vad de sade då. Har de ändrat sig på denna punkten nu så att det skulle funka att beställa delar av system ifrån dem? Isåfall är det högintressant.

M v h

Danne

>Ring till Feritta Daniel !
                    >Dom kan fixa det mesta ! Dessutom har vi klubbrabatt och dom
                    >är smidiga och bra att ha och göra med Prata med Lasse
                    >Dom ska för övrigt öppna en filial här i Stockholm för
                    >specialbyggen
                    >
                    >Visst vill man ha effekten tidigare 😀
                    >Men jag tror att man får nog göra lite mer saker då !
                    >Jag har kört Manu:s STI och den började ladda vid 2500 varv
                    >men där är hela systemet bytt även uppipe och allt ät kattlöst
                    >!
                    >Ecutekad är den också
                    >
                    >Om man vill börja med att byta uppipe:en vart köper man en bra
                    >sån ?
                    >Samt klarar man att byta den själv ?
                    >
                    >Håller med SAM !
                    >Klart att du ska med på aktiviteterna Daniel !:D
                    >Jag är också petig med grejerna men kör aktiviteter utan
                    >blesyrer Det var så j***a roligt på konbanan i Grängesberg 😀
                    >:D 😀
                    >mycket roligare än bankörningen och dessutom helt riskfritt !

dlehtihet
                    Deltagare

Tror jag börjar bli gammal 😉 Har en Ninja på nu och tycker att den låter på gränsen faktiskt, haha.

M v h

Danne

>>STI:n har väll bara 2 kattar.
                      >>WRX:n har 3.
                      >>Eller har jag fel?
                      >
                      >Det stämmer
                      >
                      >Hur kan man vilja få ljudet tystare i en original STI? Den är
                      >ju sjukt tyst standard, ett måste är ju ett
                      >eftermarknadssystem för att få fram sången ur boxermotorn 😛

Janne248
                      Deltagare

Håller med Jeppe använd bilen, klart du skall med på konbanan i Gränges 28-29/Maj!

>Tror jag börjar bli gammal 😉 Har en Ninja på nu och tycker
                        >att den låter på gränsen faktiskt, haha.

Är Ninja slutdämpare samma som Dan hade? Sälj den där Ninja ljuddämaren i så fall till mig! 😀

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.