› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Saker att tänka på vid lådbyte ?
- Detta ämne har 13 svar, 1,068 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
jenza.
-
FörfattareInlägg
-
20 juni, 2005 kl. 08:11 #2975
SecretAgentMan
DeltagareTöm ut oljan först. 😀
Avgassystemet måste ned, det är enklast att ta hela på en gång, dela inte på det.
Bakom startmotorn har du en täckplugg med 10 mm insexfattning, ut med den, skruva i en längre m6-bult, dra ut den grova axeln till kopplingsgaffeln.
Bort med alla bultar och muttrar som håller lådan mot motorn, ner med kardan (4 bultar mot bakdiffen)…så är det i stort sett bara att ta ned lådan.
Lite bräckjärn eller väldigt kraftiga skruvmejslar är bra att ha tillhands, lådan har en förmåga att behöva övertalas att följa med ned.
Något som förenklar är att knuffa upp motorn lite i framkant, och lämna den där (vippa den lite bakåt – se till att du tagit bort ”hundbenet” mellan låda och torpedvägg innan du gör det bara).
Vinkeln blir mer rätt mot lådan när den skall ut, och in igen.🙂
/J
20 juni, 2005 kl. 08:51 #55859jenza
DeltagareSeriöst..tack som tusan jerry..
detta verkar ju inte vara så svårt ..
men dock teori och praktik skiljer sig rätt bra = )
dock verkar det lättare att byta låda på min bil än att hittat tändstiften på min polares S4:a 😀tack igen = ))
20 juni, 2005 kl. 08:55 #55853SecretAgentMan
DeltagareÄr det något, så finns mitt nummer under medlemssidorna på http://www.impreza.nu, logga in och kika. 😀
Det går att få loss drivaxlarna fram utan att pilla loss hjulhubbarna…(man kan vicka lite på lådan), men det går fortare att lossa på den nedre kulan på hubben (en bult som låser, så tar man fram spettet och skjuvar loss bärarmen från hubben – och viker ut hela fjäderbenet med drivaxel och allt, och får utrymme nog att fippla loss drivaxeln).
/J
20 juni, 2005 kl. 09:02 #55860jenza
Deltagarehehe var så säker att du kommer få samtal från mig = ))
hehe nerå men låter bra att man kan plinga om det skulle vara nå.
som sagt diggar denna klubb otroligt..
grymt lessen i ögat att man ej kunde deltaga på 5 års träffen.
lådras sätter stopp för det mesta..puttra på 1:an i 15 km/h skulle ju kunna gå men då kan man ju börja ngn vecka i förväg 😉21 juni, 2005 kl. 15:42 #558562ny
Deltagareva beredd på att du kan behöva ta i som in i H…vete innan den kommer ner, håll rätt på alla skruvar o muttrar för det är olika längd m,m. annars e det bara att tuta o köra. 😀
21 juni, 2005 kl. 16:28 #55861jenza
Deltagaretackar för det = ))
jo men kopplingen är ju bytt sen tidigare och då hoppas jag på att lådan har varit nedtagen en gång då också så skruvarna sitter lite
”lösare” lr ”mildare” men får la ta fetaste spärrskaftet och sen ba vri utav helvete !! = ) nerå..
får ringa jerry om de skiter sig 😀23 juni, 2005 kl. 10:56 #558572ny
Deltagarejag mena att lådan kan sitta fast även fast alla skruv o bult e borttagna. Har tendens till att ärja fast i styrstiften.
26 juni, 2005 kl. 22:58 #55862jenza
DeltagareSådärja då va lådan hämtad..
dags att plocka ned kärran under morgondagen..
blir nog tokbra detta när de blir klart i veckan 😀
dekalad och klar, nya fälgar osv..
man kan ju inte älska subban mer allså 😀 hehe29 juni, 2005 kl. 20:33 #55864jenza
Deltagaretack mats.
tanken var att det skulle fixas idag men han som hjälper
mig är lika mån om att få till sin turbokonverterade 140:ia
tills på lördag som jag e på att få till min impreza tills på lördag.
så han håller på med 2 bilar samtidigt så att säga.
Men imorgon förmiddag skall vi ta tag i det.
Personligen tror jag det är något simpelt som monteringsfel eller liknande. Aja har ju 2 lådor så går det inte äre vell la bara att börja skruva upp lådorna och leka drev specialist.19 december, 2005 kl. 06:19 #55854Manor
DeltagareTrist att det strulade med den nya lådan. Har du hunnit kolla upp vad som kan vara fel?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55855Manor
DeltagareImorgon monteras nya lådan för andra gången ;)Problemet till att man ej fick i ngn växelvar att ”jag/vi” inte uppmärksammade att det fattades enbricka för ena givaren för lådan, så när den skruvades åt så drogsden ända in mot växelföraren därav man ej fick i ngn växel.Nu klickar det fram och tebax mkt snyggt utan problem :DSå he blir bara gaaas i helgen samt tripp söderöver mot slutet avmånaden så ngn som e sugen på att bli bjuden på fika kan ju höra av sig 😉 CIAO 😀
Gick allt bra?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #55858jenza
DeltagareUndrar om ngn kan ge mig tips på ”bra” saker att tänka på
nu när jag skall göra ett lådbyte på subban (MY99)
Dvs vad är att tänka på för att det skall jävlas så lite som möjligt ?
Skulle vara förträffligt bra med några enkla svar även ngn bild kanske ? tackar så mycket på förhand..19 december, 2005 kl. 06:19 #55863jenza
Deltagareså var lådan bytt och nya lådan på plats..
skall man försöka lägga i en växel men så äre heelt stumt.
fick ikväll tips om att kolla upp hur det såg ut vid kopplingen.
så inte lamellerna eller annat har flyttats från sitt korrekta läge.
happs tebax till garaget under morgondagen och riva ned lådan igen då. aja vart iallafall bra med alla dekaler och nya fälgarna..
någe att glädjas åt iallafall = )19 december, 2005 kl. 06:19 #55865jenza
DeltagareImorgon monteras nya lådan för andra gången 😉
Problemet till att man ej fick i ngn växel
var att ”jag/vi” inte uppmärksammade att det fattades en
bricka för ena givaren för lådan, så när den skruvades åt så drogs
den ända in mot växelföraren därav man ej fick i ngn växel.
Nu klickar det fram och tebax mkt snyggt utan problem 😀
Så he blir bara gaaas i helgen samt tripp söderöver mot slutet av
månaden så ngn som e sugen på att bli bjuden på fika kan ju höra av sig 😉 CIAO 😀 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.