› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Sälja bil till finland.
- Detta ämne har 4 svar, 1,986 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 1 månad sedan av
Sso.
-
FörfattareInlägg
-
8 januari, 2009 kl. 17:22 #10842
veilside
DeltagareÄr det nån som sålt en bil till utlandet och kan ge lite tips på hur man gör det på smidigaste sätt?
Vad behöver jag göra och vad ska köparen göra?
8 januari, 2009 kl. 18:18 #119155Janne248
DeltagareInfo finns hos Transportstyrelsen!
Export av fordon
Ska du sälja ditt fordon till någon som är bosatt i ett annat land? Det finns två tillvägagångssätt. Här kan du läsa mer om hur det går till.
Variant 1: Avregistrering genom tillfällig registreringOm man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land, rekommenderar vi att en tillfällig registrering görs. Säljaren ska då anmäla att fordonet ska avregistreras, samtidigt som köparen ansöker om en tillfällig registrering. Köparen ska vara permanent bosatt i utlandet för att kunna beviljas denna typ av registrering. Den kan även beviljas för oregistrerade men begagnade fordon.
Transportstyrelsen beviljar dock inte tillfällig registrering om
fordonet inte får användas på grund av obetalda skatter eller avgifter, eller
fordonet har ett körförbud eller ett föreläggande (det vill säga skyldighet enligt lag) om kontrollbesiktning. (Fordonet ska ha en giltig besiktning under den tid som den tillfälliga registreringen gäller.)Läs mer om tillfällig registrering under länk till vänster.
Observera att detta sätt innebär att den utländske köparen måste kunna uppge en svensk adress, c/o eller annan, eftersom Transportstyrelsen då skickar ut de nya speciella tillfälliga registreringsskyltarna som denna typ av registrering leder till. Det tar viss tid, eftersom ansökan samt trafikförsäkringsbevis med mera ska sändas in i original och ärendet ska behandlas. Dessutom bör man även räkna med postgången, tills den nya ägaren fått sina tillfälliga registreringsskyltar. Om köparen till exempel endast är i Sverige över dagen och dessutom saknar svensk adress, kan detta sätt alltså inte tillämpas. Se då istället variant 2 nedan.
Variant 2: Avregistrering genom export
Om man säljer ett begagnat fordon till en person bosatt i annat land och inte har möjlighet att välja variant 1 ovan, innebär det ett utökat ansvar för den svenske säljaren. Det beror på att ärendet betraktas som en export och inte ett ägarbyte. För att fordonet ska kunna avregistreras, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen, 701 81 Örebro:fordonets båda registreringsskyltar (om fordonet endast har en registreringsskylt, till exempel motorcykel, EU-moped klass 1,traktor, terrängskoter, motorredskap eller släpvagn, ska den enda registreringsskylten sändas in)
fordonets senast utfärdade registreringsbevis del 2 i original, om ett sådant har utfärdats. I annat fall det registreringsbevis som finns. En kontroll om ett nytt registreringsbevis har utfärdats eller inte kan göras genom att kontakta Transportstyrelsen. På handlingen ska säljaren markera att fordonet ska avregistreras med orsak export samt underteckna. Eftersom ingen registrering av ett ägarbyte kommer att ske, på grund av köparens avsaknad av svenskt personnummer, finns det inget krav på att köparen ska skriva under eller namnges, men naturligtvis är detta ett bra tillfälle att notera namnet om kontakt behöver tas i efterhand av andra anledningar.
kopia på mottagarlandets tullhandling som klart visar att fordonet ifråga har förtullats, eller en kopia på ett registreringsbevis som utfärdats i mottagarlandet då fordonet registrerats där istället.
När samtliga tre saker är Transportstyrelsen tillhanda, avregistreras fordonet. Saknas någon av dem kommer fordonet inte att avregistreras utan kvarstår då i det svenska vägtrafikregistret (ända tills kraven är uppfyllda) med säljaren som fortsatt registrerad ägare. Det kan ta tid för köparen att få fordonet registrerat i mottagarlandet och därmed få fram en kopia på en registreringshandling. En annan svårighet kan vara att fordonet kanske först ska renoveras eller iordningsställas och att det hela därför drar ut på tiden.Säljaren är den som i slutänden ansvarar för att de tre delarna i punkterna ovan blir insända till Transportstyrelsen.
Observera att fordonet är både fordonsskattepliktigt och trafikförsäkringspliktigt om det inte är avställt.
9 januari, 2009 kl. 00:16 #119157Turbovin
DeltagareJag använde mig av variant 2 när jag exporterade min gamla Saab cabbe till Danmark. Dock så är det inte ett ”måste” med kopia av tullhandling eller regbevis från köparens hemland. I mitt fall räckte det med att köparen skrev ett brev från Danmark där han intygade att han köpt bilen av mig och fört in den i Danmark.
Skickade detta brev tillsammans med båda regskyltarna samt en kopia av köpeskontraktet(vi använde oss av nån dansk motsvarighet till konsumentverkets blankett) till vägverket och några dagar senare var bilen avregistrerad.
Så uppenbarligen går det utan att ha tullhandlingar eller regbevis. Tur var väl det då köparn inte hade planerat att regga den på ett bra tag. Men han hade en kompis som också hade gjort likadant så vi bestämde oss för att chansa och det gick ju bra.
/Juha
15 januari, 2009 kl. 18:13 #119158Yersinia
DeltagareHmm, du har kanske redan sålt bilen men jag kan ju ändock berätta hur jag gjorde. Sålde min jänkare till Finland. Fick kontanter, gav köparen senaste reggpappern och skrev en kvitto. (Först tänkte jag att det behövs ingen kvitto, jag har ju pengarna redan… turligt nog så skrev jag kvitto på den. Banken Nordea var/är väldigt besvärlig att ha med när man ska lägga in pengar på kontot… kvitto skulle visas i original som de dessutom tog… sååå jag sa att jag vill ha originalet eller kopia ifall vägverket kommer med frågor. Så hon frågade sin chef och jag efter ett tag så fick jag min kopia av kvitton… jag förstår det egentligen om man tänker på pengartvätt och så men men…)
Han köparen sa att han besiktar bilen och att efter det kommer det per automatik info att bilen är i Finland från finska myndigheter till den Svenska. Så efter ett tag så fick jag hem bilens reg. skyltar från köparen och några dagar efter det kom det en lapp från vägverket om att bilen är ur registret, jag hann inte skicka reg skyltana in, så nu har jag ett par över… tydligen behövdes inte skyltarna skickas in…
Känslan i tunnelbanan efter försäljningen var lite nervöst, att ha så mycket kontanter på sig… fick betalt i euro… varje sedel var värd 5000 kr… och ja jag tittade på nätet hur sedlarna ska se ut innan affären…
20 mars, 2009 kl. 14:48 #119156Sso
DeltagareSålde tidigare i veckan min GT till Finland, följde alt. 2 på transportstyrelsens hemsida o skickade in regbevis del2 o väntar på plåtarna från finland, när köparen ringde o sa att han inte kan regga bilen i finland om han inte har del 2 av regbeviset..
Fick det bekräftat av handläggare på transportstyrelsen, så nu får jag beställa nytt regbevis för 50kr, för att kunna posta över det till köparen..
När jag sa till handläggaren att det kanske vore bra att informera om detta på hemsidan var svaret att dom inte kunde hålla koll på alla regler i andra länder, men uppenbarligen visste hon att det gällde för finland iaf..Så mitt råd är att ringa Transportstyrelsen innan försäljningen o ta reda på vad som gäller före export så slipper ni besväret o (den förvisso lilla) extrakostnaden jag nu får ta.
/Stefan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.