› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Scanner / polisradio
- Detta ämne har 18 svar, 1,172 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2007 kl. 08:28 #10219
rickey
DeltagareNågon som har erfarenhet att få in en scanner / polisradio i en Impreza på ett snyggt sätt?
7 maj, 2007 kl. 09:58 #113333Addson
DeltagareEn fråga! Jag va i Laholm i helgen. Behöver man polisradio där?? Det va ju jätte dött där;)
Undra om det va dig jag såg på väg ut mot bölarp eller vad det heter.. Blå men impreza streamer med gul text i framrutan???
Mvh Adde som va en hatad Sthlmare i Laholm i helgen!7 maj, 2007 kl. 09:59 #113330Pasi_k
DeltagareNågon som har erfarenhet att få in en scanner / polisradio i en Impreza på ett snyggt sätt?
Är det Lönt När R.A.K.E.L är på intågande??
Digital som ska vara ”Omöjlig” att tjuvlyssna…http://www.polisen.se/inter/nodeid=34370&pageversion=1.jsp
MVh Pasi.
7 maj, 2007 kl. 10:16 #113335rickey
DeltagareEn fråga! Jag va i Laholm i helgen. Behöver man polisradio där?? Det va ju jätte dött där;)Undra om det va dig jag såg på väg ut mot bölarp eller vad det heter.. Blå men impreza streamer med gul text i framrutan???Mvh Adde som va en hatad Sthlmare i Laholm i helgen!
Nja, det finns visserligen bara en polisbil typ här i Laholm men jag tycker det är kul att lyssna på vad som händer, man hör ju Halmstad hit också. Jag har frilansat lite här i trakten med fotografering tidigare men det ligger på is nu.
Den blå GTn med streamer i rutan var säkerligen mina kusiners bil och är -98:a. Min saknar streamer men har stor prodrive vinge samt mullrigt 3″ 🙂
7 maj, 2007 kl. 10:17 #113336rickey
Är det Lönt När R.A.K.E.L är på intågande??Digital som ska vara ”Omöjlig” att tjuvlyssna…http://www.polisen.se/inter/nodeid=34370&pageversion=1.jspMVh Pasi.
Det tar nog rätt lång tid innan polisen får igång rakel… Det är så fruktansvärt dyrt. Jag tror att man kan köpa en ny polisradio och nästan slita ut den innan de går från det gamla S-70 systemet. Men sen efter det kan man ju fortfarande lyssna på ambulans samt brandkår 🙂
7 maj, 2007 kl. 10:33 #113334Addson
DeltagareDu kan ju önska dig en i 22 års present! 😛
7 maj, 2007 kl. 10:40 #113337rickey
DeltagareDu kan ju önska dig en i 22 års present! 😛
Skriver upp en önskelista här:
1. Turbotimer
2. Dumpventil
4. OZ Racing gold 17″ med däck
3. Polisradio7 maj, 2007 kl. 10:42 #113338rickey
DeltagareHittade något intressant här, men dock väldigt dyrt.
7 maj, 2007 kl. 11:07 #113331Pasi_k
DeltagareRakel Har använts i skåne , men dom har strul med det nu.
Körs rätt mycket med mobiltelefon numera…Ambulans och brandkår är väl trevligt med.. 😛
7 maj, 2007 kl. 11:19 #113339rickey
DeltagareRakel Har använts i skåne , men dom har strul med det nu.Körs rätt mycket med mobiltelefon numera…Ambulans och brandkår är väl trevligt med.. 😛
Det är väl endast för test som de har använt det hittils. De stora städerna har börjat använda s-80 istället nu som ligger på 400mhz bandet istället för det gamla på 78-79 mhz.
Vi får se vad framtiden bjuder på! Allt går att knäcka 😉
7 maj, 2007 kl. 11:44 #113332Pasi_k
DeltagareRakel Har använts i skåne , men dom har strul med det nu.Körs rätt mycket med mobiltelefon numera…Ambulans och brandkår är väl trevligt med.. 😛
Det är väl endast för test som de har använt det hittils. De stora städerna har börjat använda s-80 istället nu som ligger på 400mhz bandet istället för det gamla på 78-79 mhz.Vi får se vad framtiden bjuder på! Allt går att knäcka 😉
Så sant som det är sagt…
Bara dom bestämmer sig såå. 😀8 maj, 2007 kl. 11:27 #113340rickey
DeltagareNu har jag hittat en bra lösning.
Det finns ett altal scanners / polisradio som har samma storlek som en cd spelare och somliga modeller öven med löstagbar front. Då monterar man själva polisradion någonstans där den inte syns och så drar man en kabel och så monterar man fronten framför växelspaken, vid cigguttaget och askkoppen. Kan nog bli bra!
Typ såhär.
http://www.scannermaster.com/products/remote/uses5.jpg
http://www.scannermaster.com/products/remote/rhinstalled2.jpg
9 maj, 2007 kl. 02:09 #113328Palm
DeltagareJust den modellen såg ju inte helt billig ut men säkert grym.
Jag hade i den gamla imprezan ett tag en DLS160 polisradio som jag bara körde på orginalantennen och det funkade hyffsat. Det finns en nyare variant som heter DLS direct eller direct II den har du en liten manöverpanel/display på framdragen bara! Kolla på blocket, just DLS är väll lite av ”rollsen” bland polisradior tyvärr tillverkas dom inte längre.
Finns en firma i göteborg som heter alfa com eller något som handlar och reparerar sådan utrustning kolla om dom har något beg, har för mig att dom var rätt dyra, googla och se vad du hittar.
Man kanske skulle slänga i DLSen igen nu när man har ”lekbil”;-)
Den står igång i garaget när man är där annars, kommer bara inte ihåg hur jag monterade radion síst. Det kan vara så att de går klämma in just dlsen istället för askoppen om jag inte minns helt fel!10 maj, 2007 kl. 17:07 #113343DajM
DeltagareS-80 försvinner ganska snart finns väll till sommarn. s-70 kommer däremot va kvar ett tag till. Det nya är Aurora som instaleras av en annan 😛 Har ca 1500 bilar att montera. Auroran är inte billig heller bara CPU:n kostar 6000:- = inköpspris, sen tillkommer moms, sen är det delat kablage, så billigt är det inte.
Jag prövade en Motorola GM950 på orginal antenn (med y-gren) och fick en motagning på 60dB. Med magnetfot fick jag 66dB vilket är ca 30% bättre än orginal antenn. Och räckvidden med org. antenn var ca 200M vid maximala förhållanden, (högt blött och fritt)
Om man ska montera en polis scanner så måste man borra upp ny antenn för att få de att lira, vilket jag kände att jag absolut inte skulle göra.
Därför är det inte mkt ideé att lägga ner mkt pengar på fina radion om man inte tänker dra ett 19mm hål i bilen.
// Jussi
11 maj, 2007 kl. 14:26 #113345Addict
DeltagareAuroran är inte billig heller bara CPU:n kostar 6000:- = inköpspris, sen tillkommer moms, sen är det delat kablage, så billigt är det inte.
Delat kablage kostar ju gratis till en aurora? En vanlig rak nätverkssladd är det enda som krävs…
Det som är dyrt med auroran är ju programmeringen!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.