SSC Allmänt snack Allmänt småprat se upp för stenskott…

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    dlehtihet
    Deltagare

Jag drabbades av ett sådant i förra veckan och det lät som ett gevärsskott hade träffat. Till en början syntes ingenting men på kvällen så hade en spricka dykt upp som var lika lång som vindrutan. Efter samtal med F-bolaget har jag nu fått rutan bytt (ska hämta den precis nu). Höll på att smälla av när han berättade att självrisken (inkl. rabatt…) skulle landa på 2200 kronor.

Tydligen kostar vindrutor till våra små älsklingar mer än till Porche eftersom rutorna tas orginal ifrån Japan 🙁

Lärdom: Kör aldrig bakom någon som saknar stänkskydd…

m v h

Danne

Niklas
      Deltagare

Been there done that. För mig blev det ett av glasen från ljusrampen som gick sönder på väg till Svenska rallyt.

Självrisken för vindrutor står väl i försäkringspapprena? Borde inte komma som en chock.

nisse
        Deltagare

rutan är inte speciellt dyr, finns många ”dussin” bilar som har betydligt dyrare rutor. försökte hitta någon porsche som hade billigare ruta men det fanns tyvärr ingen. du får se till att fixa bättre än 10% rabatt eller byta till folksam(fast självrisk 1700) eller trygghansa(fast självrisk 1200).

mvh ”bilglas” nisse

jan14
          Deltagare

Fick ett stenskott på min Forester för 2 veckor sen.
            Den rutan kostade (bara rutan alltså) 7200:- plus moms.
            (Men det är förstås elvärme i den.)

Smakar det så kostar det…

GrizzlyBear
            Deltagare

Har drabbats av två stenskott (med två veckors mellanrum…) i vindrutan i år. Åkte vid båda tillfällena till CarGlass efter 4-5 dagar och fick dem fixade. Kostade ingenting 🙂 Försäkringsbolaget (LF)betalade allt inkl. självrisken.

Men är det så illa att det blir en stor spricka på bara några timmar är det ju svårt att hinna fixa till dem…
              Om man då ska byta rutan får man hos LF betala 35% av kostnaden, tror jag det var, vilket kan bli en hel del…:(

/Björn

jan14
              Deltagare

35% tar de i självrisk hos Tennant också.
                Det är ju en del, men försäkringen är så billig för övrigt att man får ta det. Jag betalar 2200:- per år för min Forester (med lilla turbon).
                Det är halva priset jämfört med t.ex. Folkskam.

🙂
                Jan

nisse
                Deltagare

>Nisse, Danne lär väl ha Folksam som försäkringsbolag…han
                  >jobbar ju där :).

aha.. hade lite lite att göra på jobbet så jag räknade lite på datorn bara…menade inte att vara dryg.

pannan
                  Deltagare

Jag råkade ut för ungefär samma sak för två veckor sedan fast av en dubb har resulterat i att halva vindrutan sprack. Så det blir byte efter jag varit i fjällen :-/ Surt på en bil som nu har gått ca 700 mil

jeppe
                    Deltagare

Ett hett tips och en rekomendation är att vänta att
                      byta rutan till våren är här !
                      Det är ju inte så roligt att åka på samma sak igen ! ;(

Manor
                      Deltagare

Nisse, Danne lär väl ha Folksam som försäkringsbolag…han jobbar ju där :).

Jag betalade 1.200:- för min vindruta (med lånebil och nya torkarblad). Det var inte en ”originalruta” från Japan, och jag fick välja om jag ville ha kraftigare toning i överkant (vilket jag ville). Jag har då som sagt Trygg-Hansa sm försäkringsbolag.

Det enda trista är att listen i ovankant inte ligger dikt mot rutan som förr. Det är dock bara en utseendefråga, men man vill ju att allt ska vara perfekt.

mvh Mats N

Niklas
                        Deltagare

Låter bra nisse, har ju Trygghansa. 😉

/N – med några små stenskott i rutan men orkar inte byta för då måste ny dekal på i rutan också.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.