› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › sedan vs kombi
- Detta ämne har 19 svar, 2,499 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
NickeH.
-
FörfattareInlägg
-
5 april, 2009 kl. 18:39 #10877
Juka
DeltagareHej!
Jag är ny här på forumet och efter att ha kikat runt lite måste jag säga att det verkar va riktigt trevligt här.Jag har länge funderat på å köpa en impreza och har då alltid tänkt mig en sedan. En GT från 99/00 eller en wrx 01/02 typ. Men nu på senaste har tankar på kombi dykt upp också. Det vore ju inte så dumt med lite lastutrymme.
Men jag har en fråga till alla er subarufantaster. Är det någon skillnad på sedanen och kombin mer än det uppenbara?
Är det tex nån skillnad på upphängningen? Andra fjädrar och dämpare bak på kombin?
Och är avgassystem och sånt samma?
Nåt annat som skiljer?
Att jag frågar beror på att om jag köper en så vill jag nog gärna vässa den lite och om det skiljer på vissa grejer kanske det är svårare att hitta delar till en kombi tänkte jag.
Jag har försökt söka på forumet men inte hittat nåt om det. Men det kanske beror på att det inte är nån skillnad, eller?
Även tacksam om ni har andra allmänna tips om impreza köp. Vad man ska se upp med och så.6 april, 2009 kl. 09:20 #119530Manor
DeltagareDet är ingen större skillnad mellan kombi och sedan varianten…förrutom att kombin är läckrare, smartare och alltid går lite lite bättre än motsvarande sedan ;).
Motorn är exakt samma-lika som sedanmodellens, så att det skulle sitta en 211 hk (från årsmodell 98 eller tidigare) i kombin från 1999-2000 stämmer absolut inte. Var har du fått denna uppfattning ifrån Oskar90 :o?
I valet mellan en GT och en tidig WRX är svaret givet. WRX:en är helt klart en bra bil, men GT:n är ju för bövelen KULT. Jag tror dock att detta även börjat avspeglas i begagnatpriserna.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/Impreza-2005/IMG_0025.sized.jpg
6 april, 2009 kl. 11:29 #119539storfiskarn
DeltagareSåklart du ska köpa impreza WAGON,då kan du åka o storhandla utan ett släp efter bilen:-)
Wagon rocks som man säger..:P
6 april, 2009 kl. 12:39 #119529Strat
DeltagareSnurrigt…
Phase 2 motorn med 218 hk kom i my99, både sedan och kombi.
Så! 🙂
6 april, 2009 kl. 14:14 #119531Adam K
DeltagareNix 😉
Phase 1, som du sa.
Phase 1,5!! 97-98
Phase 2 99-00
😀OP: Om du ’står ut med’ att slippa hälften av unga streetracers i backspegeln (några kännner dock igen även wagons…), och gillar att kunna slänga in cykeln, eller 8 däck, eller barnvagn (so I hear) så är kombin för dig. Men om du känner att den egentliga anledningen till att ha bil är att ha en spoiler som Heffaklumpen kommer åt att knuffa bilen med 😉 😀 så ska du ha en sedan.
Jag tror att bäst value for money bland GT/WRX får du med en 01-02 kombi. Men om du hittar en 02 STi (finns inte i kombi) så tror jag att den är den mesta bilen för pengarna. (Jupp, FÖR ATT de är de fulaste, men impreza har aldrig handlat om looks iallafall!)
Lycka till med köpet!Snurrigt…Phase 2 motorn med 218 hk kom i my99, både sedan och kombi.Så! 🙂
Nää? 93-96 phase 1 = sne liten skiten intercooler och massa andra estetiska skillnader. 97-98 phase 2 = liknar phase 3 och har tändspolen monterad på mitten av insuget, annan intercooler där dumpen inte sitter direkt på, annan LMM än phase 3, röret för återcirkulering från dumpen är synlig och sitter framför intercoolern. 211hk99-00 phase 3 = sitter tändspolen till höger på insuget och har intercooler där dumpen skruvas direkt på. 218hkSå är det väll?
6 april, 2009 kl. 14:50 #119528SecretAgentMan
DeltagareMen om du hittar en 02 STi (finns inte i kombi) så tror jag att den är den mesta bilen för pengarna. (Jupp, FÖR ATT de är de fulaste, men impreza har aldrig handlat om looks iallafall!)
Umm…det där är ju en välbevarad hemlighet, det är bara bra om ingen förstår det där, då kan man plocka upp en busbil för en spottstyver vad det lider. 😉
/J
6 april, 2009 kl. 15:32 #119542klew
DeltagareKan av egen erfarenhet berätta att lastutrymmet i kombin är klockrent iaf 🙂
Fick in 15st 19″TFT (nya i kartong), 8 desktopdatorer, 12 lådor med tangentbord+möss samt två kartonger med tp-kabel (motsvarande ytterligare 2 dekstopdatorer i storlek) och kunde ändå sitta ordentligt i bilen med rätt körställning osv.
Försök få in det i en sedan om ni kan 😉
—————————————–
Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
http://www.garaget.org/?car=108359
—————————————–6 april, 2009 kl. 16:28 #119541Lirkus
DeltagareKlart du ska ha kombin 🙂 Har en stor hundbur i min och det trodde jag inte att jag skulle få plats med när man först tittade på bilen 🙂 Man blir förvånad över hur mycket det får plats i trunken 🙂
6 april, 2009 kl. 19:51 #119543Juka
DeltagareTack för alla svar!!! 🙂 Nu fick man lite mer kött på benen 😛 Verkar ju inte som om man behöver va rädd att köpa en kombi iaf. Dom flesta av er verkar ju tom va för det! 😀
Själv är man vad vid en nissan 200 där man får in 1,5 passagerare och dennes eventuella handväska, sen e det fullt. Så en kombi blir ett stort steg därifrån 🙂Vad det blir i slutändan får nog slumpen bestämma. När rätt bil dyker upp på annons för rätt pris så slår jag till, kombi eller ej! 😀
Några fler som har åsikter angående vad som är bäst – sen GT eller tidig WRX? Det skiljer ju inte så mycket i pris.
Vad gäller utseende måste jag säga att jag tycker gt:n är betydligt snyggare men vilken är bäst? Vilka för och nackdelar har dom rent ”mekaniskt” eller är dom ganska lika kanske?
Om man skulle skrämma upp den till 260-300hk vilken håller bäst och vilken är lättast att trimma?
Och ja jag vet att inget håller om man trimmar fel och kör som en idiot men ni förstår nog vad jag menar 😛
🙂6 april, 2009 kl. 20:09 #119544Juka
DeltagareWRX är lite mer kassaskåp än GT, bättre krocksäkerhet också men ett par hundra kilo tyngre pga det.Vid 260-300hk håller växellådorna lika dåligt på bägge 😀 Fast våldför man sig inte håller det väll. 🙂 Det är ju samma drivlina och i princip samma motor på båda, alltså lika lätttrimmade.
Nix ;)Phase 1, som du sa.Phase 1,5!! 97-98Phase 2 99-00:DOP
Aha, på så vis. Så stog det inte på Scoobynet 😛
Ok, men krocka hade jag tänkt låta bli iaf så… 😀
Men ni som har trimmat era vad gör ni åt växellådorna då? Kör lungt och håller tummarna eller? 😛7 april, 2009 kl. 04:26 #119538Andersson
DeltagareBehöver du inte en kombi men funderar på fler hästar hade jag rek. en STi -02 eller -03.den har 265hk orginal och en låda som klarar över 400-600hk. STI har en kraftigare drivlina och 6 växlad låda, för ca:35000kr kan du nog få 330hk(inte uppdaterad på priset riktigt, sen beror det ju på hur mycket du gör/beställer själv oxå)
MVH C Andersson / Mr Konjak
”Daddy knows alot, but
Mommy knows everything!”
Impreza STi -087 april, 2009 kl. 11:38 #119536abacus
DeltagareVisst ska man ha kombin om du har något eller åtminstone ett litet behov utav kunna lasta grejer, sedan är jättefin, men kombin e bra mycket bättre praktisk.
2 juni, 2009 kl. 18:54 #119545Juka
DeltagareTänkte följa upp min egen tråd lite här.
Köpte mig nämligen en impreza i torsdags. Det blev en kombi 🙂
Fast lite nyare än jag hade tänkt mig från början, en -05.
Än så länge e jag grymt nöjd med den! Måste bara lämna in den på rekond, det är massa smårepor lite överallt på den. Nån som kan rekomendera en bra rekondfirma i Stockholm?
Här e en dassig mobilbild på den:3 juni, 2009 kl. 06:46 #119535Ubbe
DeltagareGrattis! Ser jättefin ut!
Tidigare lämnade vi våra bilar hos http://www.team1.se. Kan inte riktigt avgöra om andra gör jobbet bättre då jag inte testat någon annan, men har alltid vart ruskigt nöjd med mottagande och service där!
//Ubbe
3 juni, 2009 kl. 13:17 #119537abacus
Deltagareser kanoners ut, det måste jag säga, gillar dom målade oken, funderar på att göra mina, men vilken färg passar till grön lack ????
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.