SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Sensor av något slag?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Hm. En sådan här hade jag inte i mina GT’s vad jag minns. Vad är det för något? Och vad har den för funktion?

Fricke.w
      Deltagare

med 99,5% säkerhet så säger jag att den mäter luft temperaturen 😉

tendency
        Deltagare

Den sitter ju såpass placerad att man skulle kunna misstänka något sådant, hehe. Men vad fyller den för funktion i en STi jämfört med en GT?

tendency
          Deltagare

Ofan, jag trodde den satt vid spjällhuset/insuget på dom. 🙂 Men jag tror som Fricke att det är lufttempsensorn, används bla när du kör med automatisk intercooler-besprutning.

Ah! Det var lite i de banorna jag tänkte, eftersom sprayen är väl den egentliga skillnaden mot GT’n där en sensor av liknande slag kan fylla en funktion. Trodde dock att en sådan isåfall skulle sitta på motorn någonstans isåfall. Men vad fyller den mer för funktion än just till Autoläget på sprayen?

Christian S
            Deltagare

som sagt, det är en tempsensor och iom att den sitter där den gör orginal så borde den ju mäta tempen på luften den suger in.
              när jag satte dit det öppna filtret på min så tog jag bort allt det där och satte sensorn vid skärmen brevid filtret, den syns nere i vänstra hörnet på den här bilden http://www.garaget.org/?car=154592&image=1745700 syns även på den här bilden dåck rätt dåligt pga dåligt bildkvalite http://www.garaget.org/?car=154592&image=1664466

Garagekungen
              Deltagare

Ofan, jag trodde den satt vid spjällhuset/insuget på dom. 🙂 Men jag tror som Fricke att det är lufttempsensorn, används bla när du kör med automatisk intercooler-besprutning.

Om man vill ha en sensor som styr vattenbesprutning av IC´n så borde den inte sitta i luftströmmen FÖRE luften passerar IC (InterCooler). Åtminstånde inte enbart av denna temperatur – då skulle vattensprutat gå för jämnan en varm dag i bilkö… 😉
                Vattenbegjutningen av kyl-lamellerna i IC´n borde styras av den temperatur som insugsgaserna har EFTER att de passerat IC´n.
                Då först kan man konstatera om det finns behov (och förutsättning) att kunna sänka temperaturen med hjälp av vattenbegjutning.

Denna givare är troligen en referenstemperatur på insugsluftens (den omgivande luftens-) temperatur för att sedan jämföras med andra värden i systemet (t.ex. om förutsättning finns att öka IC´n verkningsgrad vid vattenbegjutning).

Det borde/måste finnas ytterliggare en tempgivare i insugskanalen efter IC´n som känner faktisk insugstemperatur (den som fyller cylindrarna) och som kan styra tändning/laddtryck/vattenbegjutning.

Mina två cent 😉

Adam K
                Deltagare

Lustigt nog sitter det bara en lufttempsensor på de där gamm’STi’erna, och det är den du hittat Jerry 🙂
                  (Det finns iallafall bara en ingång til ECUn för lufttempmätning 😉 )

tendency
                  Deltagare

Lustigt nog sitter det bara en lufttempsensor på de där gamm’STi’erna, och det är den du hittat Jerry 🙂
                    (Det finns iallafall bara en ingång til ECUn för lufttempmätning 😉 )

Så vad händer med denna signal, vad används den till? Är det till I/C sprayen? Det GarageKungen skrev kändes väldigt logiskt att det kunde vara en referenspunkt till en tempsensor efter IC’n. Men att utan en sensor efter IC, så skulle det sprayas även en varm dag i bilkö med Autoläget påslaget. Men det kanske är så enkelt att Subaru tänkte att föraren själv får tänka på när den behövs och inte, fast då blir den ju inte vidare automatisk. :p

tendency
                    Deltagare

Men den används ju just till IC sprayen, och en varm dag i en bilkö är väl precis då insugstempen blir som högst, heatsoak och inget luftflöde i scoopet, det är ju då sprutningen behövs som mest.. 😉

Finns ju både auto och manuellt läge på IC sprayen, inte kollat på alla knappar du har? 😉

Jag tänker att sprayen skulle komma mer till pass när man hårdkör. Men vad används sensorsignalen till mer eftersom du tidigare skrev ”används bla när du kör med automatiskt…”

VA, är det sant? Trodde att min GL bara var utrustad med Autoknapp. :p

tendency
                      Deltagare

Jag kanske skrev lite dumt, jag _tror_ inte den används till något annat, men jag är inte helt säker på det heller. 🙂 Bilen kan ju knappast veta när man hårdkör, när man hårdkör drar man igång autoläget helt enkelt? 😉 Fast det verkar ju ändå dumt att ha sensorn där den sitter, insuget vore ju bättre fast du skulle ändå få samma ”problem” vid rödljus etc eftersom insugstempen skenar iväg oavsett var sensorn sitter. 🙂

Du skrev ju ”Men det kanske är så enkelt att Subaru tänkte att föraren själv får tänka på när den behövs och inte, fast då blir den ju inte vidare automatisk.” så ja tänkte att du kanske hade missat den manuella knappen eller att den var borttagen eller nåt! 😀

(Själv hade jag en autoknapp i min bil, den var så avancerad att när man satte igång den gick pumpen konstant och resultatet var att det kom lite fjolliga droppar från munstyckerna, inget vidare effektivt så jag tror jag fimpar min ”automatiska” spary faktiskt… :D)

Det är väl inte omöjligt. Om sensorn kände av luftflödet (men då kanske den iofs får felsignal vid hårda vindar pga placeringen :p) och styret till sprayen hade med fler parametrar som varvtal bl.a att gå på, så. 🙂 Men sprayen sitter ju inte där för att den behövs vid bilköer, därför menade jag att autoläget inte var vidare automatiskt om den ska stå och pyttsa i vatten även vid köer. Och att Subaru då tänkte att man får välja själv när man vill att den ska autospraya. Och av den anledningen finns väl också knappen för manuell sprayning. För new age med I/C spray har väl bara ett autoläge? Och jag antar att den inte står och sprayar när bilen står på tomgång.

Garagekungen
                        Deltagare

Lite refarenheter från ”nyare” STi:
                          På min bil har jag vid några tillfällen sett att lampan för IC-spray lyser (för det mesta är jag nog så fokuserad framåt så jag lägger inte märke till den…:D ).
                          Det är i samband med relativt öppna spjäll (faktiskt hade jag inte plattan i mattan åtminstånde vid ett av tillfällena – vilket fick mig att kolla två gånger på den gula lampan på instrumentbrädan för att konstatera vad den ville säga).
                          Den lyser med gult sken vilket i min värld är en form av ”Varnings signal” – lite förvånande tycker jag. Grönt skulle jag ha valt, allt enligt färgkod:
                          Rött = stäng av direkt
                          Gult = varning, kolla, ta det lungt
                          Grönt = allt OK…

För övrigt, kan jag ”naturligtvis” trycka till på knappen och då få pumpen att gå via något tidrelä i ca 3sek.
                          Angående att köra manuellt:
                          Det känns inte som man vill börja leta efter den knappen i mörkret om man går med uppställ och fulla spjäll genom en böj (gärna över krön) på 3:an…
                          …jag är helt nöjd med kraften hos motorn och föredrar att låta funktionen gå på automatik.

Har förresten funderat över hur det går nu på vintern – när allt är fruset och det är minusgrader. Vad händer med vattenpumpen till IC-spray när man åker på isen (fullgas så länge man törs och kan) och den är helt hopfrusen…??? :confused:
                          Det borde inte alls vara bra – normalt bränner man linningar, kol och sabbar kontaktorer om elmotorn står still/är låst när man spänningsätter den.

Någon som har erfarenheter/tips vad man skall tänka på angående IC-spray när man hårdkör på vintern?
                          😉

tendency
                          Deltagare

Lite refarenheter från ”nyare” STi:
                            Det är i samband med relativt öppna spjäll (faktiskt hade jag inte plattan i mattan åtminstånde vid ett av tillfällena – vilket fick mig att kolla två gånger på den gula lampan på instrumentbrädan för att konstatera vad den ville säga).

Har förresten funderat över hur det går nu på vintern – när allt är fruset och det är minusgrader. Vad händer med vattenpumpen till IC-spray när man åker på isen (fullgas så länge man törs och kan) och den är helt hopfrusen…??? :confused:
                            Det borde inte alls vara bra – normalt bränner man linningar, kol och sabbar kontaktorer om elmotorn står still/är låst när man spänningsätter den.

Någon som har erfarenheter/tips vad man skall tänka på angående IC-spray när man hårdkör på vintern? 😉

Men då funkar det så på new age att styret till sprayen känner av när det gasas. Och den sprayar alltså inte om du står i bilköer..

Jag har läst att vissa kör i spolarvätska i vattenbehållaren, så det kan ju vara ett tips om du vill använda den även på vintern. 🙂 Men kan man inte annars stänga av den helt på new age? Och om svaret är ja, har du märkt av någon skillnad när du kör med den på och av, om du nu har jämfört.

Garagekungen
                            Deltagare

Men då funkar det så på new age att styret till sprayen känner av när det gasas. Och den sprayar alltså inte om du står i bilköer…

För att besvara frågorna lite enkelt:
                              Naturligtvis känner den av att du inte bara står i ”glasskön” en het sommardag och börjar spruta så det står härliga till… ;).
                              Om det är spjällsensor eller laddtryckssensor eller kanske båda i kombination med uteluft temp – vad vet jag, men teknikerna på STi har säkert listat ut många smarta lösningar för att inte pumpen skall gå i onödan. Det är ju inte så många sekunders sammanlagd pumptid som ryms i behållaren.
                              Då kyl-batteriet (IC) är begjuten tar det dessutom viss tid innan vattnet avdunstat – så att spruta hela tiden är inte någon större vinst.
                              Den stora avkylningen får man när vattnet avdunstar – jfr när vi människor svettas för att sänka kroppstemperaturen.

Jag har läst att vissa kör i spolarvätska i vattenbehållaren, så det kan ju vara ett tips om du vill använda den även på vintern. 🙂 Men kan man inte annars stänga av den helt på new age? Och om svaret är ja, har du märkt av någon skillnad när du kör med den på och av, om du nu har jämfört.

Spolarvätska – dvs. ca 50% etanol…
                              …nja-nej, tror inte det.
                              Nu har jag inte kollat exakt vart ”kyl-luften” tar vägen efter att den passerat IC´n. Men det är stor risk/sannolikhet för att den leds ut under/i motorutrymmet.
                              Då får man risken att etanol-gaserna kan självantända mot t.ex. grenrör/turbo och förorsaka explosion med påföljande motorbrand.
                              Burnout är väl fränt vid vissa tillfällen – men inte min japanska älskarinna…:rolleyes:
                              Såväl Metanol som Etanol är dessutom jäkligt otäkt när den brinner i dagsljus – då lågorna är ljust-blå vilket gör att dessa inte är synliga för blotta ögat.
                              Så om du har huven öppen och får brand (sprit-brand) så syns det inte – något att tänka på när man leker med sprit som bränsle och spiller lite eller får en bränsleanslutning som är otät.

Just detta faktum att vätskan skall avdunsta mot IC´n gör också att om man skulle få för sig att blanda glykol i sprayen så kommer hela paketet (+ resten av utrymmet) att bli klibbigt från glykol-rester… 🙁

Att stänga av den – jo det funkar ju om man inte är ute efter maxeffekt. För även om luften är kall på vintern så får man betydligt bättre kylfaktor på IC´n om man kan blöta ner den. Lägre insugstemp = högre densitet = mer syre.

Så jag har inte stängt av den… 😉

Vore kul att höra hur rallykillarna gjorde för att få detta att fungera (då det begav sig) !
                              Ingen här som känner någon tidigare ”idol” eller själv har erfarenhet ?
                              🙂

tendency
                              Deltagare

Spolarvätska – dvs. ca 50% etanol…nja-nej, tror inte det. Nu har jag inte kollat exakt vart ”kyl-luften” tar vägen efter att den passerat IC´n. Men det är stor risk/sannolikhet för att den leds ut under/i motorutrymmet. Då får man risken att etanol-gaserna kan självantända mot t.ex. grenrör/turbo och förorsaka explosion med påföljande motorbrand.

Att stänga av den – jo det funkar ju om man inte är ute efter maxeffekt. För även om luften är kall på vintern så får man betydligt bättre kylfaktor på IC´n om man kan blöta ner den//

Har du märkt någon skillnad med att ha sprayen igång jämfört med utan? Det är väl när det börjar synas på varvtider osv som det kan kännas lönt. I vinter ska du inte tävla på några banor (vi brukar inte köra tidtagning under iskörningar) så det kvittar nog! 😉

Det var något jag läst/hört att folk har gjort. Men angående brandrisken, är det verkligen någon fara om det späds med 2 delar vatten? Annars kanske det finns andra antifrysvätskor som är flamsäkra.

Om du ska låta bli sprayen i vinter kan du ju ha i spolarvätska, eller liknande, bara så att vattnet inte fryser åtminstone, så slipper du oroa dig för det. Och tömma behållaren när nålen pekar på plusgrader igen. 🙂 Vatten expanderar ju när det fryser, så har du inte behållaren helt proppfull så tror inte jag att det är någon fara med prylarna (men jag vet inte säkert) om du struntar i spolarvätska och låter det frysa. Jag låter nog mitt vatten frysa… tror jag. Man kanske skulle starta en tråd och fråga andra STi-åkare hur dom brukar göra. 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.