Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Building Micke
    Deltagare

Tänkte höra om nån vet om shells mineralolja är turboklassad?

jraberg
      Deltagare

brukar la stå på förpackningen(flaskan) om den håller kraven typ api-5 har jag för mig. Vad subarun behöver exakt står i instr. boken.

Dock skulle jag generellt varna för Shell, OK mfl oljor. Har vänner som kört dessa oljor på test i motorer till större modellflyg/båt etc(dock var detta några år sen) och som motorerna såg ut inuti med brända oljor i kanaler och rester som såg allt annat än bra ut så måste jag höja ett varningens finger.Och då hade inte motorerna gått hårdare eller varmare än med tidigare oljor.

Castrol, Motul, Mobil1, Redline(har själv ej testat så mkt) rekommenderas starkare..

mina fem cent

-johan

Building Micke
        Deltagare

okej har ju en legacy turbo så jag tänkte på mineral olja, har nys bytt lyftare men tickandet vill ej försvinna, kan ju vara kolvknack också men då har jag testa mineral oljan alla fall och kan konstatera att de ej är lyftarna.

Har hört att man många säger att shell oljan är bra,

jraberg
          Deltagare

Shell är säkert bra om många tycker det..
            och visst, man skulle väl hört om ngn fått ras pga oljan, eller? 😉

-johan konspiratorisk

Building Micke
            Deltagare

hehe man får hoppas de:) Vet du hur kolvknack hörs? är de vanligt på legacyn?

jraberg
              Deltagare

Svårt att beskriva men låter som en hammare mot en lite tjockare metallplatta (tycker jag) iaf. de fall som jag hört. Du hör att det inte står rätt till i motorn när du hör det 😉 utifrån brukar man kunna höra att motorn “har det jobbigt” åxå.

Tickande låter just “tick” och är ibland ganska lätt att urskilja, inte alls samma tyngd typ.

-johan

Building Micke
                Deltagare

ja de låtet ju tic tic, men lyftarna är ju nya, kan de vara oljepumpen som inte orkar, för de tystnar ju när den är varm.

Jävligt irriterande faktiskt, därför jag ska testa me mineral oljan, för jag tyckte precis när jag starta upp bilen så lät de inte lika mycket men nu har ticet börjat låta mera, så ska nog pytsa i mineral oljan få se om de hjälper?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.